Showing posts with label Catatan Da'ie. Show all posts
Showing posts with label Catatan Da'ie. Show all posts

Thursday, March 10, 2011

Susun-susun...




Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum buat anda yang membaca. Moga kita hari ini luar biasa hebat dari hari-hari sebelumnya.

Masa kecik-kecik dulu, kita pernah main jigsaw puzzle. Ala, yang main susun-susun tu. Dan mungkin ada antara kita sehingga ke hari ini masih bermain jigsaw puzzle.

Jiwsaw puzzle = susun-susun


Lately boleh dikatakan saya sering diajukan dengan ayat-ayat yang lebih kurang sama maksudnya dengan ayat ini :- "Dah susun?" Dan jawapan saya? Hurm... Errr... Tengah... Dan hari ini, saya paksa diri saya untuk S-U-S-U-N. Perkara pertama yang saya buat ialah, saya selongkar rak buku saya dan cari hadiah pemberian walid. Ya! Sebuah P-L-A-N-N-E-R! Planner ni dihadiahkan oleh walid sewaktu saya berziarah ke Kerteh, Terengganu.

Planner Aqsa Syarif hadiah dari walid


Setiap barang hak milik saya terutamanya buku-buku akan dilekatkan dengan
pelekat nama ini di bahagian kanan sebelah atas. At least kalau tercicir,
bolehla orang yang jumpa tu pulangkan semula kepada saya


Kalau ikut hati, saya sayang nak guna. Tapi kalau tak diguna, membazirla! Ish, ish, ish... Membazir tu kawan siapa? Jadi hari ini saya mula memasukkan aktiviti-aktiviti saya ke dalam planner. Salah satu tujuannya, supaya saya tak terlupa program-program yang perlu saya hadiri. Dan saya nak tambah job-to-do list dalam planner itu. Supaya apa? Supaya kerja-kerja saya lebih tersusun dan tidak tercicir. Inilah namanya susun-susun.

Baru isi sikit jer...


Bila saya cakap saya nak belajar susun-susun, walid kata orang sistemik macam saya sepatutnya dah tak payah nak susun-susun. Erk... Sistemik tu apa? Sistematik pernahla dengar. Jadi saya pun tanyalah kepada Pakcik-Hensem-Google. Rupa-rupanya pemikiran sistemik ni adalah kaedah memandang sesuatu secara keseluruhan manakala sistematik adalah kaedah memandang sesuatu secara berturutan atau berdikit-dikit. (Sumber) Tapi adakah saya ni berfikiran sistemik? Erm...

Bila diintai-intai semula ke dalam diri, memanglah saya ni failed bab susun-susun. Tu yang selalu jadi serabut. Dan bila diintai pula pada Muwasofat Tarbiyyah, dush!!! Salah satu sifat tak berapa nak settle lagi. Walaupun takde la nampak macam kronik sangat, tapi kalau 10 muwasofat tarbiyyah pun tak settle, macamana nak melepasi tangga Individu Muslim dalam Maratib 'Amal (Turutan Amal)? Terasa seperti kena ketuk-lagi-hantuk di situ.

Inilah 10 Muwasofat Tarbiyyah yang merupakan ciri-ciri penting dalam
pembentukan peribadi Muslim yang perlu dipenuhi oleh setiap individu Muslim.


Dan ini pula adalah Maratib Amal, turutan amal.


Apa dia muwasofat yang masih belum selesai tu?? Munazzamun fi syu'unihi, tersusun urusannya. Seorang Muslim tu kan sepatutnya lebih tersusun urusannya. Hurm... Tiba-tiba teringat kisah tentang semut. Kita semua sedia maklum, semut ni binatang yang namanya Allah sebutkan di dalam al-Qur'an dan menjadi nama bagi salah satu surah iaitu an-Naml.



Semut adalah binatang yang hidup berkelompok dan selalu bekerjasama. Semut tak hidup sekor-sekor sebab semut sedar dirinya kecik dan lemah. Namun, kebersamaan dan kerjasama membuatkan semut menjadi binatang yang tak boleh dipandang rendah. Seekor gajah pun, kalau diserang semut yang sangat banyak, gajah tu boleh mati. Macam tu la hebatnya semut yang hidup berkelompok. Selain tu semut adalah binatang yang sangat teratur hidupnya dan berdisiplin. Cuba kita tengok sekelompok semut yang berjalan. Teratur je kan? Tak ada pun semut yang nak potong baris. Sangat berdisiplin mengalahkan tentera. Kalau semut, binatang kecil yang tak berakal tu boleh hidup teratur dan berdisiplin, kenapa saya seorang manusia yang Allah dah kurniakan akal ni masih tak berjaya nak susun-susun? Dush!!! Waaaaa....malunya pada semut!

Konklusinya, saya dan anda kena lebih giat dan paksa diri untuk belajar susun-susun sampai saya dan anda berjaya. Jika tidak, lebih baik saya dan anda jadi semut (baca: malu kepada semut).

Monday, January 31, 2011

Rumput Vs Padi



Ada orang berkata dunia ini ibarat rumput dan akhirat itu ibarat padi. Seandainya kita menanam rumput, hasilnya rumput sahajalah yang akan tumbuh. Tetapi seandainya kita menanam padi, maka yang bakal tumbuh adalah padi dan rumput. Analogi ini sebenarnya mengajak kita untuk melihat kehidupan kita. Apakah sebenarnya matlamat kita hidup di dunia? Adakah kita ingin menjadi penanam padi atau penanam rumput?

Jika difikirkan secara logiknya, ada benarnya analogi ini. Seandainya dalam hidup kita ini, kita telah meletakkan matlamat untuk mencapai kecemerlangan di akhirat, lalu kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya, akhirnya kita bukan sekadar mencapai kecemerlangan di akhirat, malah kita akan mencapai kecemerlangan di dunia juga. Berbeza pula dengan orang yang matlamat hidupnya sekadar ingin mencapai kejayaan dan kecemerlangan di dunia, maka itulah yang akan diperolehinya. Mengapa ini berlaku? Ini kerana orang yang mengejar akhirat adalah orang yang sibuk di dunia.

Kata ulama', dunia ini adalah tanam-tanaman untuk akhirat. Apa yang kita tanam, sama ada rumput atau padi, akan kita tuai hasilnya di akhirat nanti. Di sini jelas dapat kita lihat betapa pentingnya dunia dan akhirat. Tanpa adanya dunia, apa yang kita mahu tuai di akhirat? Dan untuk mendapatkan tuaian yang terbaik, kita perlu memastikan tanaman kita di dunia hidup subur, sihat dan baik.


Bagaimana mahu menjadi orang yang sibuk di dunia? Jawapannya tidak lain dan tidak bukan adalah dengan bagaimana kita melihat dunia ini. Apa yang kita nampak pada dunia ini. What you get is what you see. Apa yang kamu dapat ialah apa yang kamu perolehi.

Maka sahabat-sahabatku, lihatlah dunia ini melalui sudut pandangan yang mencipta dunia ini. Lihatlah dunia ini umpama hamparan sejadah. Apa yang lazimnya dilakukan apabila kita duduk di atas sejadah? Ya, beramal kebaikan. Maka, jika dunia itu umpama hamparan sejadah, maka dunia adalah satu-satunya tempat untuk kita berbuat amal kebaikan sebanyak-banyaknya umpama 'orang akhirat' yang sibuk di dunia demi memastikan dia berjaya mendapat hasil tuaian yang terbaik di akhirat nanti. Wallahu'alam.

Friday, November 26, 2010

Ketegaq la lagi!!!

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
Alhamdulillah, syukur atas nikmat hidup, nikmat kesihatan, nikmat tubuh badan yang sempurna, nikmat akal juga nikmat-nikmat Allah kepada kita yang tidak terhitung banyaknya. Subhanallah!!!

Alhamdulillah, syukur Allah masih mengizinkan jari-jemariku 'berlari' di atas keyboard untuk menitipkan sesuatu buat perkongsian bersama. Moga apa yang dikongsikan di layar blog ini dapat memberi manfaat buat semua.

Ketegaq??? Apa tu??? Ketegaq ni kalau di sebelah utara membawa maksud DEGIL. Apa yang degil? Siapa yang degil? Sabar... Sebelum tu apa kata kita tengok dulu dua video di bawah ini...





Haaaa dah habis tengok kedua-dua video di atas? Okey, jom kita intai-intai apa mesej yang nak disampaikan dalam video-video ini. Video pertama memaparkan kisah Sang Monyet yang ketegaq tak dengar kata. Sudahlah pemalas, suka mengganggu ketenteraman makhluk lain, penipu dan tamak. Amboi.... banyaknyalah perangai buruk Sang Monyet nih. Gara-gara ketegaq tak nak mendengar kata, Sang Monyet dengan lahapnya makan buah cili yang kompem-kompem pedas giler. Ambik! Berasap telinga!

Dalam video kedua pula kita dapat tengok betapa terlebih rajinnya mereka-mereka dalam video tu. Padahal dah terang, jelas dan nyata (macam hukum tajwib IDZHAR la pulak hihi) ada tertulis kat situ "JANGAN LIHAT KE DALAM LUBANG INI" tapi nak juga tengok ke dalam lubang. Akhirnya, siapa yang terkena??? Hahaha... Nampak sangatlah, tak faham bahasa, tak reti nak baca dan terlebih rajinnya mereka-mereka ini... Hihi...

Amboi, gelak sakan nampak?!! Gelak tu gelak juga. Tapi apa mesej yang nak disampaikan sebenarnya? KETEGAQ ataupun DEGIL. Itulah kita manusia. Tak percaya? Cuba kita tengok kalau adik kecil kita panjat pokok. Bila kita suruh diorang turun, agak-agak diorang ni nak turun ke? Hehe mimpi la kalau diorang ni cepat-cepat turun. Makin tinggi diorang panjat, adalah! Kalau diorang turun pun lepas dah kena hambat dengan tali pinggang. Tak ke degil namanya tu?

Tak boleh terima ke kalau saya kata manusia ni degil? Cuba kita lihat sekeliling kita. Berapa ramai manusia yang mematuhi suruhan Allah dan berapa ramai pula manusia yang melanggar larangan Allah?? Apa yang disuruh tak nak dibuat tapi apa yang dilarang itulah juga yang kita sibuk nak buat. Samalah macam budak kecil tadi. Lebih malang lagi bila ada di antara kita yang mempersoalkan malah marah dengan larangan Allah itu.

Cuba kita lihat kisah ini. Seorang anak kecil sedang sakit. Si ibu memaksa si anak ini untuk menelan ubat yang sangat pahit supaya si anak segera sembuh. Tapi si anak membantah malah marah-marah dengan tindakan si ibu. "Ibu jahat!!!" pekik si anak sambil menangis. Adakah si ibu ini seorang yang jahat atau si ibu sedang berusaha keras untuk menyembuhkan anaknya? Pastinya kita tahu apa jawapannya. Si ibu lebih maklum apa yang terbaik untuk si anak kerana pengalaman dan ilmunya.

Teman-teman... Adakalanya kebaikan itu menyakitkan. Cuba kita perhatikan diri kita sendiri. Berapa banyak keluhan yang terpacul dari bibir kita tanda bantahan kita kepada Dia?? Bukankah kita tak ubah seperti anak kecil yang membantah tindakan si ibu tadi? Ingatlah teman-teman, Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita.

Kita lihat pula kisah ini. Satu hari seorang anak kecil sedang bermain di lantai manakala si ibu sedang duduk di atas kerusi sambil menyulam. Sedang si anak asyik bermain, tiba-tiba dia terpandang sulaman ibunya dari bawah lalu dia bertanya, "Ibu buat apa??". Si ibu lalu menjawab, "Ibu tengah menyulam." Si anak kehairanan. "Nak buat apa? Bukannya cantik pun! Cuma benang-benang yang tak tersusun. Tak cantik langsung!" ujar si anak bersungguh-sungguh. Si ibu tersenyum dan mengarahkan anaknya untuk berdiri di sisinya. "Cuba tengok sulaman ni dari atas." Si anak begitu terkejut lantas berkata "Wah, cantiknya! Kalau tengok dari bawah sulaman ni buruk, tapi dari atas ia cantik sangat!" Apa pengajaran dari kisah ini teman-teman? Inilah tamsilan bagi kehidupan kita. Kita hanya melihat apa yang telah Allah tetapkan itu dari sebelah sisi sahaja yang jelas kita lihat 'buruk' dan tidak bermanfaat buat kita malah menyusahkan kita. Jarang sekali kita cuba untuk melihat sesuatu itu dari sisi yang lain. Andai kita mampu bersabar dan cuba melihat sesuatu itu dengan mata hati, insyaallah kita dapat melihat sisi yang 'indah' pada 'sulaman kehidupan' kita.



Ya teman-teman... Bersangka baiklah terhadap Dia kerana Dia menurut sangkaan kita. Husnudzan... Ingat kebaikkan itu adakalanya menyakitkan. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita dan sentiasa mahukan yang terbaik untuk kita umpama si ibu dan si anak kecil. KIta merancang dengan cita-cita tapi Dia merancang dengan CINTA-Nya dan perancangan Dia adalah yang terbaik... Renung-renungkan...

Tuesday, June 1, 2010

Penghantaran Memorandum ke Kedutaan US


Alhamdulillah, jutaan kesyukuran dipanjatkan kehadrat Ilahi kerana dengan izin-Nya saya dapat turut serta dalam perarakan gabungan NGO untuk menghantar memorandum kepada Kedutaan US bagi membantah serangan ke atas kapal bantuan Mavi Marmara yang dilakukan oleh pasukan komando Israel.

Seawal 9.40 pagi saya dijemput oleh Ummi Ida dan anak-anaknya, 'Aisyah dan 'Atikah lalu terus menuju ke Stesen Putra Gombak. Dari sana kami terus menaiki train menuju ke Ampang Park. Jam menunjukkan pukul 10.30 pagi apabila kami tiba di perkarangan bangunan Tabung Haji. Sudah ramai yang kelihatan berkumpul di perkarangan bangunan. Masing-masing memegang kain rentang, bendera Palestin, sepanduk dan tidak kurang menarik ada yang memakai topi kertas berbentuk kapal Mavi Marmara. Pihak polis dan polis trafik juga turut kelihatan di perkarangan bangunan Tabung Haji.

Kelihatan ramai wajah-wajah yang saya kenali turut hadir antaranya Akh Moja, Nihlah dan baby Ikram, Kak Rose, Kak Ya, Ijah, Makcik Midah, Makcik Nashita, Abg Bai serta anak-anak usrahnya, AO, dan ikhwah akhwat KARISMA. Sebelum perarakan dimulakan, sedikit taklimat diberikan oleh wakil NGO untuk memastikan perarakan kali ini berjalan lancar. Tepat jam 11.00 pagi kami berarak menuju ke Kedutaan US sambil melaungkan takbir! Tidak ketinggalan juga gema laungan ucapan "Khaibar-khaibar ya Yahud!!! Jaisyu Muhammad sou faya'ud!"

Ketika menghampiri Kedutaan US, kelihatan group dari PERKASA dan pasukan polis serta FRU. Sampai sahaja kami di hadapan Kedutaan US, wakil dari group PERKASA sedang memberi ucapan. Dan setelah itu, wakil dari HALUAN yang merupakan salah satu dari gabungan NGO membacakan isi memorandum yang akan diserahkan kepada wakil Kedutaan US.


MEMORANDUM
CONDEMNATION OF ISRAELI RAID ON AID FLOTILLA TO GAZA
Teusday 1st June 2010

We, a coalition of civil society representing the voice of the Malaysian people is utterly shocked and outraged at the blatant disregard of human lives by Israel in the recent murderous raid on the aid flotilla bound for Gaza.

The Lifeline4Gaza (LL4G) flotilla has come under attack by the Israeli armed forces in the early morning hours of 31st Mei. The Israeli aggressors boarded the capital ship Mavi Marmara and opened fire on volunteers on the deck, leaving at least 16 people dead and another 50 seriously injured. Close to 600 volunteers, whose participation is solely humanitarian in nature were on board the ship when the tragedy unfolded.

Such barbaric act was committed by Israel despite of the flotilla's observance of all maritime regulations and in full compliance with Resolution 1860 adopted by the UN Security Council (2009), which includes:

a) An appeal to the international community to provide humanitarian aid to Gaza including food, fuel and medical assistance.
b) Facilitate the ease of passage and unimpeded deliverance of aid.
c) Call for support of these efforts to alleviate the dire humanitarian and economic situation in Gaza

The volunteer corps included in their ranks parliamentarians, academics, journalists, scholars, an infant less than a year old and a senior citizen over 80 years old. They were completely unarmed which reflects their sole intention of delivering aid to the beseiged people of Gaza.

The fact that this raid took place on an unarmed civilians and in international waters is all the more grievous and criminal. There is not a slightest doubt that Israel has violated international laws and her ghastly acts deserve a worldwide condemnation in the strongest possible term.

We therefore call on the US Government to state her position on the murderous aggression of Israel on a peaceful flotilla whose entire objective is to deliver desperately needed aid to Gaza.These include

a. Condemnation in the strongest possible term the aggression by Israel on the Freedom Flotilla
b. Holding the Israeli government totally responsible for the lives and well being of all volunteers on board the Freedom Flotilla
c. Demanding the immediate release of all the volunteers and urgent medical care be given to the injured
d. Demanding that all the aid destined for Gaza be released with immediate effect.
f. Assuring the safety of all volunteers on board the Freedom Flotilla in their effort to champion the Palestinian cause towards freedom, justice and self determination.

HALUAN
MUSLIM CARE MALAYSIA SOCIETY
AQSA SYARIF
PERTUBUHAN JAMAAH ISLAH MALAYSIA
PALESTINE CENTRE OF EXCELLENCE (PACE)
YAYASAN AMAL
PERTUBUHAN MAWADDAH MALAYSIA
VIVA PALESTINA MALAYSIA
DEWAN PEMUDA MASJID
ANGKATAN BELIA MALAYSIA
GLOBAL PEACE MALAYSIA


Selesai sahaja penyerahan memorandum kepada wakil Kedutaan, kami berjalan balik ke perkarangan bangunan Tabung Haji. Sebelum bersurai, kami diberi taklimat akhir sebelum wakil Aqsa Syarif memberikan tazkirah ringkas.

Alhamdulillah syukur, segalanya berakhir seperti yang dirancang. Namun ingatlah sahabat-sahabat sekalian, usaha kita tidak cukup dengan menyebarkan maklumat, laungan dan jeritan semasa demonstrasi tapi dalam waktu yang sama kita perlu mengejutkan jiwa-jiwa yang mati di kalangan umat Islam sendiri… Kita perlu mengislahkan ummat Islam sendiri yang ‘tidur’ selama ini. Remaja-remaja kita, anak-anak kecil kita, dan masyarakat kita perlu diislahkan. Individu muslim itu sendiri perlu diperkukuhkan. Dakwah jangan terputus. Perbaiki diri dan serulah pada yang lain... Berlapang dada dalam perbezaan, satukan hati, kita bergabung di bawah satu nama iaitu ISLAM.

Doa sebagai senjata kita... ya, tetapi jangan lupa untuk kita memastikan diri kita juga jauh dari melakukan perkara-perkara yang dapat mebuatkan doa-doa kita tidak diterima… Terngiang-ngiang lagi pesanan dan tazkirah dari wakil Aqsa Syarif, kita berjuang biarlah dengan taqwa. Takutlah kita kepada dosa-dosa kita yang boleh menghalang doa-doa kita dari termakbul. Takutlah kita kepada dosa-dosa kita melebihi takutnya kita kepada musuh Allah...

Ayuh sama-sama kita tegakkan Islam dalam diri kita. Moga kita benar-benar mengambil ikhtibar dari peristiwa ini dan mengamalkannya dalam kehidupan kita.

Doa, doa, dan teruskan berdoa kerana Allah itu Maha Mendengar...

Berkumpul di perkarangan bangunan Tabung Haji

Bersiap sedia untuk memulakan perarakan

Talian Hayat Untuk Gaza; Menerobos Tembok Kematian

Bergerak menuju Kedutaan US

Topi kertas berbentuk kapal Mavi Marmara, sangat kreatif!

Deretan manusia memenuhi jalanraya

"Khaibar-khaibar ya Yahud!!! Jaisyu Muhammad sou faya'ud!"

Pasukan FRU dan anggota polis turut berada di hadapan Kedutaan US

Mendengar ucapan dari wakil HALUAN yang membacakan memorandum yang akan diserahkan

Lautan manusia memenuhi pintu hadapan Kedutaan US

Wakil dari HALUAN sedang membacakan isi kandungan memorandum

Berjalan balik ke perkarangan bangunan Tabung Haji

Taklimat dari wakil HALUAN

Hadir sama memberikan sokongan, Ustaz Alias dan Ustazah Anisah

Suasana di perkarangan bangunan Tabung Haji


31 Mei – Berikut adalah nama-nama rakyat Malaysia yang menyertai Misi Talian Hayat Untuk Gaza (LL4G) yang berada di atas kapal penumpang “Mavi Marmara” milik IHH, Turki ketika diserang oleh komando laut Israel di perairan antarabangsa hari ini.

1. Tn Hj Noorazman bin Mohd Samsuddin, HALUANPalestin
2. Dr Mohd Arbai’e bin Syawal, HALUANPalestin
3. Dr Syed Muhammad Haleem bin Syed Hasan al-Haddad, HALUANPalestin
4. Ust Al-Hami Husain bin Suhaimi, HALUANPalestin
5. Mohd Nizam bin Mohd Awang, HALUANPalestin
6. Ust Hasanuddin bin Mohd Yunus, Aqsa Syarif
7. Tn Hj Jamuliddin bin Elias, Yayasan Amal Malaysia (AMAL MALAYSIA)
8. Dr Selamat bin Aliman, Jemaah Islah Malaysia (JIM)
9. Abdul Halim bin Mohd Redzuan, Muslim Care
10. Mustafa bin Mansur, MAPIM
11. Ashwat bin Ismail, Wartawan ASTRO
12. Shamsul Kamal Latif, Juru kamera ASTRO

Mustafa Mansur yang mewakili MAPIM menaiki kapal Mavi Marmara pada 29hb Mei setelah kapal Challenger II yang dinaiki beliau mengalami kerosakan di tengah perjalanan.




Jangan lupa untuk turun beramai-ramai dalam demonstrasi besar-besaran Jumaat ini selepas solat Jumaat jam 2.00 petang dan berkumpul di perkarangan bangunan Tabung Haji...

Monday, May 31, 2010

Wahai DUNIA, butakah kalian???




IHH: 16 org dilaporkan tlh terbunuh, &mnrt reporter aljazeera,penyerangan israel msh trs blangsung&jmlh korban dpt trs meningkat.

tadi pagi bendera putih sudah dikibarkan di Mavi Marmara, Israel tetap menembaki hingga ada korban tewas dan luka-luka

IHH meyakini bahwa saat ini penyerangan masih terus berlanjut, dan jumlah korban bertambah.

At least 20 killed in Israeli attack on Gaza aid convoy

Televisyen Al-Aqsa Gaza, menunjukkan imej video komando Israel yang berpakaian serba hitam turun daripada helikopter dan bertempur dengan kumpulan aktivis, di mana beberapa yang cedera kelihatan terbaring di atas dek kapal itu.

JERUSALEM – The Israeli military says more than 10 pro-Palestinian activists have been killed after attacking naval commandos who were halting an aid flotilla heading toward the blockaded Gaza Strip.

The army says the soldiers were attacked with knives and clubs as they boarded the six vessels Monday.

It says the violence turned deadly after one of the activists grabbed a weapon from one of the commandos. The weapon discharged, though it wasn't clear whether the activist fired it or if it went off accidentally.


The army says dozens of people were wounded, both soldiers and activists.

Israeli Arab groups say a prominent activist is among the wounded.

Israeli police say they have heightened security around the country.

Dari Hilal Asyraf


Berdiam diri, atau melakukan sesuatu.

Inilah dia garisan antara kita. Yang membezakan orang-orang yang benar keimanannya atau yang palsu semata.

“Habis, apa yang boleh saya lakukan?” Mungkin itu yang anda tanyakan.

Macam-macam. Khas untuk konvoi, kita boleh solat hajat dan berdoa. Untuk perjuangan ini, kita boleh mula dengan ubah diri kita dan ajak manusia lain kembali kepada Allah.

Masalah Palestina bukan masalah kenegaraan. Masalah Palestina adalah masalah ummah. Perhatikan sejarah. Palestina hanya mampu aman apabila ummah berada dalam kondisinya yang terbaik. Zaman Saidina Umar dan zaman Salahuddin Al-Ayubi, kamu kajilah ummahnya bagaimana. Palestina hanya menderita, pada zaman ummah rosak dan berpecah belah. Selaklah sejarah, hari-hari Palestina ditawan semula dari tangan orang Islam dan bagaimana kondisi ummah ketika itu.

Ada yang berjuang mempertahankan Palestina dengan senjata. Mereka yang berada di dalam Palestina sendiri tidak henti-henti merawat jiwa-jiwa di sana. Ada pula yang berjuang seperti yang berada di atas Marmara Mavi, yang menyertai konvoi-konvoi keselamatan. Dan ada pula yang berjuang dari luar Palestina dengan merawat jiwa-jiwa ummah yang tercedera dengan jahiliyyah.

Tetapi berdiam diri, tidak termasuk salah satu daripadanya.

Sungguh, ini garisan antara kita.

Yang membezakan orang-orang yang duduk ketakutan, dengan orang-orang yang berdiri dengan yakin penuh keberanian.

“Tidaklah sama keadaan orang-orang yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang yang beriman - selain daripada orang-orang yang ada keuzuran - dengan orang-orang yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) dengan kelebihan satu darjat. Dan tiap-tiap satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan dengan balasan yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang yang berjuang atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) dengan pahala yang amat besar; Iaitu beberapa darjat kelebihan daripadaNya, dan keampunan serta rahmat belas kasihan. Dan (ingatlah) adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” Surah An-Nisa’ ayat 95-96.













Apakah yang anda rasakan bila membaca kesemua berita ini? Apakah yang anda rasakan tatkala melihat di kaca televisyen aksi komando Israel menyerang para sukarelawan di atas kapal? Sedih? Gembira? Atau anda buat tak tahu?

Apakah yang anda lakukan setelah membaca kesemua berita ini? Apakah yang anda lakukan setelah melihat tindakan dan kekejaman Zionis ini? Berdoa? Menyebarkan maklumat? Mendesak pihak-pihak tertentu untuk membuat kenyataan? Atau anda buat tak tahu dan tak endah? Atau anda masih lagi sibuk memikirkan hal remeh putus cinta atau hati kecewa???

Isu Palestin bukan isu kenegaraan tetapi isu umat Islam. Ya, kita mungkin tidak punya jiwa kental seperti saudara-saudara kita di Palestin yang terus berjuang menentang keganasan Zionis... Kita mungkin tidak secekal anak-anak kecil Palestin yang tidak pernah kenal erti penat melempar batu kepada tentera Zionis... Kita mungkin tidak punya jiwa besar untuk menjadi sukarelawan menghantar bantuan dengan Marmara Mavi walaupun tahu syahid mungkin menyambut mereka... Tetapi, bukankah kita ada senjata terhebat? DOA... Takkan DOA pun tidak mampu kita hulurkan buat mereka??? Takkan kita masih lagi mahu berdiam diri??? Takkan kita masih lagi mahu buat tak endah???

Wahai DUNIA... Butakah kalian??? Lihatlah apa yang Zionis laknatullah itu lakukan kepada sahabat-sahabat kami yang berada di atas Marmara Mavi... Mereka bukan tentera! Mereka tidak membawa senjata! Mereka hanya pejuang kemanusiaan yang masih punya hati dan budi untuk membantu saudara-saudara kami di Palestin! Mereka hanya membawa bantuan makanan, ubat-ubatan, bahan-bahan untuk membina bangunan... Mereka bukan pengganas seperti Zionis itu!!!

Wahai DUNIA ISLAM... apakah yang kalian lakukan untuk membantu Palestin??? Mengapa kalian berdiam diri??? Mengapa kalian membiarkan saudara-saudara seakidah kita terus-terusan dizalimi dan disakiti??? Tidakkah kalian merasa apa-apa? Atau mata kalian benar-benar buta??? Atau hati kalian sudah mati??? Mengapa ada di antara kalian yang sanggup menutup laluan untuk masuk ke Gaza? Mengapa??? Mengapa??? Tidakkah kalian malu kepada TURKI??? Negara yang kita katakan sebagai negara sekular dan sebagainya tetapi dialah yang membuka laluan untuk ke Gaza, dialah yang lantang bersuara... Dialah yang mula-mula turun berdemo di hadapan kedutaan Israel sehinggakan sekolah-sekolah agama dan Universiti-universiti Islam menutup premis mereka dan mengarahkan penuntut-penuntut turun berdemo dan MEMBATALKAN PEPERIKSAAN YANG SEDANG BERLANGSUNG! Di mana MESIR sebagai negara jiran? Di mana dia JORDAN? Dan di mana KITA???

Ayuh semua saudara seakidahku...
DOA adalah senjata kita sekarang ini. Ayuh kita menembak doa agar Allah membantu saudara-saudara kita, moga Allah menghantar 'tentera'-Nya, moga Allah menghancurkan Zionis laknatullah itu... Tapi andai berdoa pun kalian tidak mampu, malulah kalian...


Download:
FLVMP43GP


Untukmu jiwa-jiwa kami...
Untukmu darah kami...
Untukmu jiwa dan darah kami,
Wahai Al-Aqsa tercinta...

Kami akan berjuang,
Demi kebangkitan Islam,
Kami rela berkorban,
Demi Islam yang mulia...

Untukmu Palestina tercinta
Kami penuhi panggilanmu
Untukmu Al-Aqsa yang mulia
Kami kan terus bersamamu

Ya Robbi, izinkanlah kami
Berjihad di Palestina-Mu
Ya Allah masukkanlah kami
Tercatat sebagai syuhada-Mu


"Al-Fatihah buat para syuhada yang gugur... Sesungguhnya diri ini begitu mencemburui kalian... Moga tenang dan damai kalian di sana... Jom turun beramai-ramai Jumaat ini untuk demo di hadapan kedutaan Amerika Syarikat... Let's show our solidarity!!!"

________________________________________________________
Sumber berita-berita terkini, sila lawati:


http://www.malaysiakini.com/news/133181

http://twitter.com/freegazaorg

http://twitter.com/sahabatalaqsha

http://english.aljazeera.net/news/middleeast/

http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2010/05/201053133047995359.html

http://www.livestream.com/insaniyardim

http://www.facebook.com/pages/LIFELINE-4-GAZA-Break-The-Siege/358514058399

http://www.presstv.ir/llnw/


http://palestinkini.info/
http://haluanpalestin.haluan.org.my
http://www.malaysiakini.com/news/133236

Thursday, May 6, 2010

SUKU: Sebuah Monolog Diri...




Alhamdulillah, kupanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Tuhan pemilik seluruh alam ini atas nikmat usia dan hayat yang dikurniakan. Syukur kerana hingga ke saat ini aku masih bisa bernafas. Syukur, kerana di waktu ini jantungku masih lagi berdegup. Syukur kerana tika ini, aku diberikan nikmat yang tidak terhingga dan tidak ternilai... TARBIYYAH.

Mengimbas kembali tanggal 6 Mei 1985 di waktu subuh hari. 25 tahun yang lalu seorang ibu berjuang antara hidup dan mati demi untuk melahirkan zuriatnya ke muka bumi ini tanpa suami di sisi menemani. Mengimbas lagi 9 bulan 10 hari sebelum detik keramat itu, dengan izin, rahmat dan kasih sayangNya, telah bersatu benih dari seorang ibu dan ayah yang merupakan JUARA di antara berjuta-juta sperma yang berjuang untuk menembusi dinding ovum. Dan dalam tempoh 9 bulan 10 hari itu, tidak terhitung dan terbalas jasa dan pengorbanan seorang ibu mengusung perut yang membesar dan kian membesar. Dalam keadaan yang tidak selesa itu seorang ibu tetap sabar dan tabah demi anak yang dikasihi dan dicintai.

Bergerak masa 10 bulan selepas kelahiran. Si ibu masih lagi diuji dengan anak yang tidak sihat. Tanpa suami di sisi saat itu, si ibu terpaksa nekad mengizinkan anaknya dibedah kerana masalah usus yang dihidapi si anak kecil berusia 10 bulan itu. Dan seorang ibu itu terpaksa 'berkampung' di hospital, melayani karenah jururawat yang cerewet dan tidak mesra. Namun semua itu dilalui dengan sabar.

Kini, anak itu sudah menikmati hidup selama SUKU abad. Tempoh 25 tahun berlalu terlalu banyak jasa dan pengorbanan yang ditabur untuk si anak. Dan pastinya ada saban ketika air mata si ibu tumpah dan si ibu menjeruk hati kerana afal si anak. Ibu tetap seorang ibu. Begitu juga hati seorang ibu. Anak itulah racun, dan anak itulah penawar.

Dan sepanjang tempoh SUKU abad itu, si ayah tidak terkecuali berkorban sama. Berkorban wang ringgit dan tenaga usah dibicara. Berkorban hati dan perasaan itu yang tidak pernah dapat dibaca oleh si anak. Tega tidak melihat si anak membesar di depan mata. Dan bila si anak telah meningkat dewasa, bagai ada tembok yang terbina di antara si anak dan si ayah. Namun, masa dan waktu mengajar si anak bahawa kasih sayang si ayah tidak pernah berkurang buat si anak. Dalam diam dan bisu seorang ayah, melaut luas kasihnya buat si anak.

SUKU! Wahai diri, apakah yang kau lakukan dengan hayatmu di sepanjang reben kehidupanmu? Apa telah kau lakukan untuk ISLAM? Dalam tempoh suku abad itu, berapa banyak amal yang telah kau persembahkan kepada Tuhanmu? Dalam tempoh 25 tahun ini adakah kau pasti setiap amalanmu diterima Tuhan? Adakah cukup bekalanmu andai nikmat usia yang diberikan Allah buatmu cukup sekadar untuk tempoh 25 tahun ini? Adakah kau bersedia untuk bertemu dia di kampung akhirat? Adakah kau yakin kau akan berada di barisan mereka yang mendapat syafaat dari kekasih Allah?

Wahai diri, koreksilah kembali hatimu. Setelah suku abad ini kau lalui, apakah sebenarnya yang kau cari? Adakah harta kemewahan yang akan habis dibelanjakan? Atau pangkat dan jawatan yang akan hilang bila diberhentikan? Atau juga populariti yang akan hilang bila dilupakan? Amal soleh, redha dan cinta Ilahi itu, sudahkah kau kejar untuk dijadikan bekalan bertemu Tuhan?

Di bawah pohonan ini aku berteduh dari panas terik jahiliyyah...


Syukur padaMu Tuhan, dalam SUKU abad usia ini Kau anugerahkan nikmat tarbiyyah buat diri ini. Setelah jalanan berduri, gunung yang terPAKSA diharungi dan dituruni, Kau hadiahkan aku nikmat terindah ini. Di bawah pohonan tarbiyyah, aku mendidik dan memaksa diri untuk terus berjuang dalam perjuangan yang cukup akhbar ini, MUJAHADAH! Semoga Allah memberi ketetapan kepada hati ini untuk terus menelusuri jalan dakwah ini walaupun acapkali ada duri-duri yang merintangi perjalanan panjang ini, biarpun acapkali air mata, tenaga dan harta harus dipersembahkan.

Bila waktu telah terhenti, apakah yang tinggal?


Sedarlah wahai diri...
Dunia ini hanya sementara. Dunia ini hanya sebuah persinggahan untuk sebuah perjalanan yang panjang. Destinasi sebenar adalah akhirat yang kekal abadi.

Sedarlah wahai diri...
Hidup ini umpama meniti sebatang dahan yang rapuh. Hanya menanti masa untuk patah dan jatuh. Bila sampai masanya, bila masa itu akan terhenti, nasib kita tak ubah seperti pohon mati yang dipanggil menghadap Tuhannya. Tidak akan ada lagi peluang kedua untuk kita mengulang kembali waktu yang sudah terhenti.

Sedarlah wahai diri...
Bila waktu telah terhenti, teman sejati hanyalah amalan dan sepi. Cuba kau perhati dan fahami ayat cinta ini,
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar." (At-Taubah:111)

Ya Allah, moga aku tergolong di kalangan orang-orang yang 'menjual' kepadaMu PILIHAN yang memaksa aku untuk terus tunduk dan patuh kepada syariatMu. Dan aku yakin, andai aku berjaya 'menjual' PILIHAN itu, syurgalah yang akan menjadi galang gantinya.

Ya Allah ya Tuhanku...
Hidupkanlah aku dengan iman...
Matikanlah aku dengan iman...
Kumpulkanlah aku dengan iman...
Dan masukkanlah aku ke JannahMu dengan iman...


Sila PAUSE dulu lagu di blog ini sebelum menekan button PLAY


~Apresiasiku~


Buat emak dan ayah yang telah banyak berkorban, terima kasih yang tidak terhingga.
Buat atuk dan nenek yang banyak meyokong, moga Allah membalas pengorbanan kalian dengan sebaik-baik balasan!
Buat adik-adikku 4 HERO Malaya, terima kasih kerana faham dengan afal kakakmu. Marahku tanda sayang.
Buat keluarga besar KBM KL, terima kasih atas jalinan kasih sayang tidak bersyarat yang kalian hulurkan. Terima kasih Allah atas nikmat keluarga besar ini.
Buat mereka yang pernah dan menjadi naqibahku, jangan jemu untuk terus memimpin dan membetulkan langkahku di bawah pohonan tarbiyyah dan jalanan dakwah.
Buat adik-adik seusrah dan sehalaqah, akak sayangkan kalian lillahi taala. Moga tautan kasih ini akan berkekalan hingga ke syurga.
Buat adik-adik graduan MH-i yang nakal, akak sayangkan kalian seperti adik-adik akak sendiri. Marah akak juga tanda???

Juga buat mereka yang mengirimkan doa-doa tanda ingatan buat diri ini sempena ulangtahun kelahiran ke SUKU abad ini, diri ini terlalu menhargainya dan cukup terharu.


"Selamat Hari Lahir Kak Yong! Bersempena ulangtahun kelahiranmu, luangkanlah sedikit waktu mengenang masa dulu, yang jauh dikau tinggalkan... 25 tahun yang lalu... Di manakah dikau di saat itu? Perjalananmu sudah semakin singkat dan hampir sampai. Bukan bermakna dikau harus terus melangkah, namun seharusnya dikau menoleh ke belakangmu. Lihatlah pada silap dan dosa lalu... Ambil ia dan jadikan pedoman bagi meneruskan perjalanan. Kerlinglah kiri kananmu. Carilah apa saja yang bisa membantu memudahkan perjalananmu. Usah biar ia terlepas begitu sahaja menjadi masa silammu. Semoga dikau selamat tiba di akhirnya. Daku di sini mendoakan kebahagiaanmu di dunia dan di akhirat. Semoga peningkatan usiamu seiring dengan kematangan mindamudan ketaqwaan ke hadrat Tuhan yang satu. Kentalkan semangatmu meneruskan kehidupan duniawi. Tebalkan imanmu mengejar syurga nan abadi... I love You Kak Yong kerana Allah!"

"Semoga panjang umur, murah rezeki, diberi nikmat kesihatan yang baik supaya dapat terus-menerus beribadah kepadaNya. Teruskan perjuangan, jangan pernah penat, kerana Allah sudah menjanji kerehatan yang berpanjangan di syurga nan abadi di akhirat kelak! Ya Allah jagalah insan yang ku sayang ini, tetapkan nikmat iman dan islam dalam dirinya, jangan Engkau bolak-balikkan hatinya, lembutkan lidahnya memuji kebesaranMu dan lantangkan lidahnya dalam menegakkan agamaMu. Bersihkan hatinya dari segala kekotoron. Jauhkan dirinya dari hasad dengki manusia, fitnah manusia, sihir manusia, serta jauhkan dia dari bisikan syaitan jantan atau betina yang sentiasa membisikan kejahatan ke dalam dada manusia. Sesungguhnya Engkau mengetahui yang aku amat menyayangi dirinya seperti kakak kandungku sendiri. Titipkan perasaan kasih & sayang antara kami. Adik sayang akak! opss tertinggal lagi satu, erm semoga cepat dapat jodoh! haha..."

Terima kasih atas doa dan peringatan ini buat adik-adikku

MyEm0.Com.
Terharu nih!

Friday, April 16, 2010

Demi Masa...




Masa ibarat pedang... Jika kamu tidak memotongnya, ia akan memotongmu...


Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian...
Melainkan yang beriman dan yang beramal soleh...

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...
Sihat sebelum sakit...
Muda sebelum tua...
Kaya sebelum miskin...
Lapang sebelum sempit...
Hidup... sebelum mati...

Lagu Demi Masa dari kumpulan Raihan ini pernah 'meletup' satu ketika dulu. Bagi ana, lagu bukan hanya untuk dijadikan halwa telinga, tetapi perlu juga diambil kira dan dihayati bait-bait liriknya.

Sihat Sebelum Sakit

Moga kita semua boleh mengambil ibrah dari keadaan semasa pada hari ini. Kenapa kita perlu memanfaatkan waktu sihat itu sebaik mungkin? Jika kita lihat, orang yang sihat boleh melakukan kerja secara produktif. Muslim yang sihat dapat melaksanakan tuntutan ibadahnya dengan sempurna. Seorang da'ie yang sihat mampu memperkasakan kerja-kerja dakwah. Sebaliknya apabila seseorang itu sakit, bagaimana prestasi dirinya? Adakah dia mampu melakukan kerja secara produktif? Bagaimana pula dengan seorang muslim yang sakit? Adakah mutu ibadahnya terjaga? Dan akhirnya bagaimana seorang da'ie yang sakit dapat melancarkan gerak kerja dakwahnya?

Katak sakit perut...


10 Muwasafat Tarbiyah

Imam Hassan Al-Banna telah menggariskan beberapa sifat yang perlu dimiliki oleh seorang individu dalam memenuhi kerangka sebagai seorang muslim yang benar-benar beramal dengan Islam.


Sihat atau kuat tubuh badan merupakan salah satu daripada 10 muwasafat tarbiyah. Untuk memenuhi muwasafat ini, seorang Muslim yang benar-benar mahu beramal dengan Islam bertanggungjawab untuk menjaga kesihatan diri melalui pemeriksaan kesihatan, rawatan, pencegahan fizikal dan juga bersukan.

Untuk itu bagi kita sebagai individu yang meletakkan matlamat menjadi 'individu muslim' dan mahu benar-benar mengamalkan Islam, penjagaan kesihatan dan fizikal tubuh amat penting. Ia adalah hak tubuh badan yang perlu kita tunaikan. Sebagai contoh, kita tidak mendapatkan tidur dan rehat secukupnya, dan tidak mendapatkan rawatan sewajarnya ketika sakit. Ini jelas menganiya tubuh badan atau secara tepatnya tidak menunaikan hak tubuh badan.


An Apple A Day...

Pernah dengar pepatah Inggeris yang berbunyi, "An apple a day makes doctor away"? Sebiji epal sehari akan menjauhkan doktor dari kita. Untuk pemahaman yang lebih jelas, mungkin kita boleh katakan sebagai mencegah itu lebih baik dari merawat. Untuk itu langkah-langkah penjagaan kesihatan dan tubuh badan perlu dilakukan demi mencapai salah satu daripada 10 muwasafat tarbiyah.


Di kala negara kita dilanda gelombang kedua H1N1 ini, ambillah langkah-langkah pencegahan dan keselamatan. Banyakkan minum air masak, vitamin C, makan buah-buahan, madu, pastikan tempat persekitaran anda bersih dan dapatkan rawatan dengan segera jika anda tidak sihat.


Doktor Epal.. ^__^


My Story...

Kenapa ya tiba-tiba Kak Yong bercerita tentang sakit, tentang kesihatan, tentang muwasafat tarbiyah, tentang epal??? Ini gara-gara peristiwa yang berlaku kebelakangan ini. Seorang kakak, sahabat dan murobbi tersayang yang terpaksa ditahan di wad gara-gara asma berat dan tiba-tiba terpaksa dikuarantin kerana disyaki dijangkiti H1N1. Berita ini agak gempar di kalangan kami. Alhamdulillah, thummal hamdulillah berkat usaha sahabat-sahabat dan saudara-saudara yang lain menembak doa untuk kesihatan dan keselamatannya, beliau disahkan NEGATIF H1N1 dan sudah dibenarkan pulang ke rumah.

Tapi, selepas itu Kak Yong pula yang demam tapi tidak begitu serius. Apabila melakukan koreksi diri, mungkin gara-gara hak tubuh badan yang tidak ditunaikan. Kebelakangan ini jadual tidur tidak begitu betul, waktu makan juga tidak teratur. Kenapa? Terlalu banyak kerja. Alasankah? huhuhu...

Bila sakit, gerak kerja agak terbatas. Fikiran pun tidak begitu waras, hoho. Dan setelah dimarah dan dibebel oleh sahabat yang Kak Yong sayang, barulah ditelan segala macam benda (kopi Radix, madu, buah-buahan). Kenapa tidak ambil vitamin atau ubat-ubatan dari klinik atau farmasi? Jawabnya, tak mahu banyak bahan kimia masuk ke tubuh badan. Tak apa kena marah pun. Bukankah marah itu tanda prihatin, tanda sayang? Sharing is caring, and caring is loving... Right?


Hujung mingguku, berprogram dengan adik-adik remaja demi mencapai moto 'Ke Arah Remaja Soleh Wa Musleh'


Apa pun, gerak kerja dakwah tidak harus berhenti. Dan tiada istilah rehat untuk seorang da'ie. Siapakah da'ie? Kita. Setiap dari kita adalah da'ie (penyampai). Sepertimana firman Allah dalam surah Aali Imran ayat 110 yang bermaksud:

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah."


Dalam ayat ini Allah menyatakan bahawa kita adalah umat yang terbaik sekiranya kita menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. Amar makruf nahi mungkar ini dengan kata lain adalah dakwah. Jangan jemu untuk menyampaikan dan nasihat-menasihati dalam perkara kebaikan dan taqwa.

"Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab dengan azab yang amat keras? Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggungjawab) kepada Rabbmu, dan supaya mereka bertaqwa." (QS. Al-A'raaf: 164)

Insyaallah, di lain hari Kak Yong akan berkongsi bagaiman caranya untuk merasa 'izzah atau bangga dengan Islam. Moga ada manfaat yang dapat diambil untuk kebaikan bersama.



~ Berjalan, melihat dan mentafsir di sepanjang jalanan permusafiran Kasih Ilahi agar hidup lebih bermakna ~

Thursday, January 21, 2010

Buatmu yang bergelar wanita...


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum buat yang sudi bertandang ke laman ini dan ucapan salam jua buatmu yang bergelar wanita. Moga kalian yang bernama wanita ini berada di bawah lindungan rahmat dan kasih sayang Allah. Bingkisan ini adalah peringatan untuk diri ini jua untuk kalian yang bergelar wanita lantaran kasih sayangku untukmu...

Buatmu yang bergelar wanita, ana mulakan bingkisan hati ini dengan ayat-ayat cinta Allah dari surah al-A'raf ayat 26;

“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya.”

Jika kita lihat perkembangan fesyen di kalangan muslimah hari ini terlalu pantas rasanya. Suatu masa dulu, kita di'hangat'kan dengan fenomena tudung ala-ala Wardina. Kemudian tudung ala-ala Bienda, tudung ala-ala Waheeda dan banyak lagi. Kemudian muncul pula pelbagai jenis jubah potongan moden yang tampak lebih menarik dengan pelbagai aksesori. Dan pemakaian jubah tidak lagi menjadi 'trademark' kepada mereka yang memakai tudung 'kelambu'. Dan setahun kebelakangan ini muncul pula fesyen T-Shirt labuh muslimah. Dan fesyen ini semakin digemari dan menjadi ikutan ramai. Lebih mudah, selesa dan kasual katanya!


Apakah dia aurat wanita? Jawapan yang paling mudah dan ringkas - seluruh tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan. Kemudiannya, tidak mengikut bentuk tubuh badan, tidak nipis dan jarang hingga menampakkan warna kulitnya, tidak menarik perhatian lelaki untuk memandang (sederhana warnanya). Namun adakah fesyen muslimah hari ini benar-benar menepati ciri-ciri yang dituntut oleh syariah? Atau menutup aurat itu sekadar menjadi adat dan budaya? Malang sungguh, definisi menutup aurat dalam dunia hari ini menjadikan tuntutan fesyen yang moden dan menarik menjadi kayu ukur yang lebih utama.

Benarkan apa yang ana perkatakan ini? Lihatlah di sekeliling kita! Wanita kita ada yang bertudung, tetapi menampakkan leher dan sebahagian cuping telinga (yang kononnya mahu memakai subang). Berjubah yang molek itu dicemari dengan jenis fabriknya yang nipis disamping hiasan labuci dan manik-manik yang menyilaukan mata, mengalahkan lampu jalan di malam hari (^_^). Ada yang sudah bertudung elok, tapi lengan yang putih melepak itu pula ditayang percuma. Ada yang sudah menutup semua dengan sempurna, sayangnya ketatlah pula seperti sarung nangka. Ada yang menutup bahagian atas, dah cantik dah tapi, kainnya pula terbelah. Bila berjalan, tersingkaplah apa yang sepatutnya disembunyikan. Bak kata ustaz ana sewaktu ana di sekolah rendah, itulah yang dinamakan kain HALAL HARAM. Bila berjalan lalu menampakkan aurat - HARAM, bila berhenti dan tertutup auratnya - HALAL (^__^)/"

Wahai yang bergelar wanita...
Pelik bukan? Jika mahu dikatakan tidak tahu perihal aurat wanita di dalam Islam, sudah terkandung silibus ini dalam matapelajaran Pendidikan Islam sejak dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah. Jika alasannya tidak tahu, jelaslah kalian ini tidur sepanjang masa kelas Pendidikan Islam. Atau apakah gejala ini timbul kerana kekeliruanmu dalam tatacara berpakaian yang dianjurkan Islam? Ataupun kerana pengaruh fesyen terkini yang menyebabkan kalian tergiur sama mencubanya? Ataupun semua ini berlaku, sebab memang diri sendiri sudah tidak kisah dengan aturan Islam dalam menutup aurat menerusi berpakaian? nau’zubillah! Mohon dijauhkan sifat itu dari diri kita...

Wahai yang bergelar wanita...
Ingatlah peringatan dari yang Khalik, "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka..." (an-Nur: 31)


Islam tidak rigid dalam menentukan jenis pakaian. Bahkan Islam meraikan perubahan zaman, keperluan tempat dan keadaan. Namun, kita ada garis panduan... Kita ada neraca yang Allah berikan iaitu Al-Qur'an. Kadang-kadang ada yang bertanya boleh atau tidak memadankan t-shirt labuh bersama seluar? Bolehkah mengenakan fesyen tudung lycra yang sedang meletup sekarang ini? Tudung saya dah menutup dada tapi tidaklah spesies 'kelambu', boleh ke? Ada seorang ustazah yang mengatakan, pakaian yang sah apabila kita memakainya ketika solat, tidak semestinya boleh dipakai di luar waktu solat. Lihatlah pada neraca kita, Al-Qur'an yang jelas menerangkan tentang aurat wanita itu. Cuba fikirkan, dalami dan fahami. Andai pakaian itu menepati ciri-ciri yang dituntut, ya silakan anda memakainya.

Wahai yang bergelar wanita...
Pakaian wanita Islam itu bukan sekadar cukup menutup seluruh tubuh sahaja tetapi juga sempurna untuk melindunginya ketika duduk, membongkok dan melakukan pergerakan lain. Ingatlah, menutup aurat itu bukan sekadar menutup tetapi juga memeliharanya dari pandangan yang tidak wajar. Di dunia akhir zaman ini, memang sukar untuk memperoleh gelaran wanita solehah. Tetapi janganlah berputus asa andai merasakan diri masih jauh dari ciri-ciri wanita solehah yang menjadi penyejuk di mata, penawar di hati. Selagi kita masih bernyawa, selama itulah gelaran 'SOLEHAH' itu masih boleh diraih dan dicapai. Yang paling utama adalah berusaha sedaya upaya.


Wahai yang bergelar wanita...
Pastinya kita tidak mahu menjadi punca ramai lelaki yang masuk ke dalam neraka. Ayuh, kita bantu diri kita dan juga ar-rijal kita dengan memelihara aurat dengan sesempurna mungkin. Kita bantu mereka untuk 'menundukkan' pandangan mereka. Ayuh kita membantu sekalian saudara kita untuk menuju bahagia di akhirat sana! Biarlah orang memandang kita naif, tidak up-to-date, kolot dalam berfesyen tetapi kita kelihatan cantik di pandangan Allah. Biarlah Allah memandang diri kita dengan pandangan rahmat dan kasih sayangnya, bukan dengan pandangan kemurkaanNya. Nau'zubillah!!!

JOM JADI SOLEHAH WA MUSLEHAH!!!



Kak Yong: sangat sedih melihatkan di mana ada institusi yang jelas tertera nama 'ISLAM' tidak mampu menjadi bi'ah solehah dek dicemari oleh agama yang dibudayakan.

Syukran jazilan buat naqibahku; Aminah Ismail yang banyak mengajar diri ini untuk lebih banyak berfikir dan memuhasabah diri. Barakallahu 'alayk. Moga ikatan kasih sayang ini akan berkekalan hingga ke jannah!!! Ameennnn...

Thursday, August 27, 2009

Aduhai...

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, jemari ini masih mampu menari-nari di lantai keyboard setelah tamam solat sunat tarawih di Surau Ar-Rayyan. Syukur ke hadrat Allah, masih diberi nikmat bernafas di muka bumi ini, dan masih di beri peluang untuk menunaikan ibadah di bulan Ramadhan yang mulia ini.

LUKA

Hari ini seperti hari-hari dalam cuti sekolah, ana dan guru-guru lain bergotong royong membersihkan kawasan sekolah. Waktu tengah sibuk mencuci, terpandang pada sebuah akuarium lama. Apa lagi, teruja rasa di jiwa sebab ada la tempat nak letak kura-kura (dah pasang niat nak bela kura-kura dalam kelas). Disebabkan akuarium tu dah lama tak digunakan, ana pun cucilah. Sedang asyik membasuh, tiba-tiba... ADUH!!! Dan darah merah pun mengalir. Tak perasan pula di bahagian bucu akuarium itu 'retak menanti belah' dan akhirnya tapak tangan ana yang menjadi mangsa. Pedih dan bisanya usah dikata. Darah asyik mengalir walaupun sudah dilap dengan tisu. Tak cukup tanah ana mencari First Aid kit. Alhamdulillah, dulu ana ambil subjek First Aid Course jadi barang-barang dalam kotak tu taklah kelihatan seperti 'alien'.



Pengajaran dari peristiwa di atas,

1. Perlu lebih berhati-hati di lain masa
2. Jangan excited sangat bila buat kerja sampai tak toleh kiri kanan
3. Dah tau rabun tu, pakailah cermin mata (hehehe...)

Sebenarnya kalau ana melihat peristiwa ini pandangan mata hati, mungkin ia merupakan satu 'teguran' dari Allah. Mungkin tangan ini ada mengambil sesuatu yang bukan hak... Mungkin tangan ini tidak digunakan dengan sebaiknya... Ya, mungkin tangan ini ada 'terbabas' singgah pada anak-anak... (ada ke? hurm...) Apa pun, yang pentingnya sentiasa cermin-cerminkan diri. Lihatlah 'cermin-cermin' di sekeliling kita. Muhasabah diri... Dan lakukanlah perubahan... Ramadhan; Time To Transform!


TARAWIH

Alhamdulillah, malam ini merupakan malam kedua ana berkesempatan menunaikan solat tarawih di Surau A-Rayyan, Seksyen 7 setelah dua hari solat di rumah sahaja (sebab tak ada kawan nak dibuat teman jalan kaki ke surau). Saat ayat-ayat cinta Allah yang dialunkan indah oleh imam menyapa cuping telinga, terasa sebak di hati. Indahnya nikmat iman dan Islam! Dan peluang nak berinfaq di bulan Ramadhan ini terbentang luas di depan mata. Di Surau Ar-Rayyan ini sendiri terdapat dua jenis tabung, iaitu tabung kebajikan surau dan tabung sumbangan untuk pembinaan masjid Seksyen 7. Apa tunggu lagi? Jangan lepaskan peluang merebut pahala berinfaq di bulan Ramadhan!



Jika dalam entry yang lalu, ana ada menceritakan bahawa kami terpaksa solat di bawah khemah yang disediakan di perkarangan surau gara-gara jamaah yang terlalu ramai, tapi malam ini ana bersolat di dalam surau. Kenapa agaknya ya? Adakah kerana ana datang awal? Jawapannya tidak. Ini adalah kerana jamaah malam ni tidak ramai seperti tempoh hari. Nampaknya keadaan yang ana jangkakan telah mula menampakkan diri. Erm... tapi yang sebaiknya, husnudzon. Mungkin disebabkan petang tadi hujan lebat hingga ke waktu Maghrib menyebabkan ramai jamaah yang tidak hadir. Mungkin mereka ada majlis iftar di tempat kerja masing-masing... mungkin...


TADARUS



Bulan Ramadhan merupakan bulan di mana setiap umat Islam berlumba-lumba melakukan amal ibadat termasuklah bertadarus Al-Qur'an. Ana ingin kongsikan satu kisah yang mungkin dapat kita jadikan ingatan buat diri-diri kita. Sejuk rasanya hati ana bila melihat anak-anak seawal usia 7 dan 9 tahun mampu bertadarus Al-Qur'an seawal pagi. Tapi kadang-kadang kita yang lebih dewasa ini tak mampu pun nak lakukan perkara seperti itu. Ya, hambatan kerja seringkali menjadi alasan kita. Apa yang mengecewakan ana, ada sesetengah dari kita yang mengisi waktu siang di bulan Ramadhan dengan tidur dengan alasan keletihan berpuasa. Tidur di waktu tengahari sehingga terlajak waktu Zuhur. Bukankah lebih elok andai kita qailullah dalam setengah jam kemudian bangun dan solat Zuhur serta bertadarus? Satu juzu' sehari mungkin terasa berat bagi sesetengah orang, tapi kita boleh bertadarus sekurang-kurangnya 4 muka surat setiap kali lepas solat fardhu. Andai kita konsisten, 1 juzu' itu pastinya tidak menjadi sebarang masalah. Bagi golongan muslimah mungkin perlu melebihkan sedikit bacaan, satu juzu' setengah misalnya untuk cover 'waktu istimewa' itu. Dan bagi yang sudah biasa mengkhatamkan 30 juzu' setiap kali Ramadhan, apa kata Ramadhan tahun ini kita cantikkan lagi dengan khatam 30 juzu' al-Qur'an beserta terjemahannya. Bagaimana? Menarikkan? Bertadarus disamping mengetahui maksud ayat-ayat cinta Allah yang kita alunkan itu. (ye la, bagi ana yang tak bisa berbahasa Arab bagai air mangalir ni, memang menarik!)


CINTA SEMPURNA

Kelmarin sewaktu ana 'menerjah' laman Ustaz Hasrizal (Saifulislam.Com), terbaca entry beliau mengenai 'Cinta Sempurna' yang merupakan sebuah drama 20 episod yang ditayangkan di saluran Astro Oasis. Cerita asal drama ini adalah buah tangan Ustaz Hasrizal sendiri.



Bagi yang tidak memiliki connection Astro, pilihan yang ada adalah melalui YouTube. Berdasarkan komen para penonton, ramai yang sedikit kecewa dengan beberapa perkara. Oleh kerana drama ini dikatakan sebagai salah satu medium dakwah, feedback dari para penonton perlu diambil serius. Setelah menonton sendiri drama ini melalui YouTube, ana akui apa yang dikatakan oleh sebilangan penonton itu benar belaka. Baik dari segi pakaian para pelakon yang ditampilkan, beberapa dialog yang sedikit boleh mengelirukan masyarakat umum yang cetek pemahaman atau kurang terdedah dengan beberapa isu perlu dihuraikan dengan lebih jelas agar tidak berlaku kekeliruan atau salah faham. Dan lebih menyedihkan lagi, aksesori yang dipakai oleh peran utama terpapar lambang salib. Perkara ini perlu dipandang serius.

Mungkin ada pengikut setia Saifulislam.Com mahupun insan-insan yang mengenali Ustaz Hasrizal secara dekat yang kecewa saat menyaksikan drama bersiri Cinta Sempurna ini sebagaimana kecewanya penonton filem Ayat-ayat Cinta. Mudah-mudahan filem terbaru yang diangkat dari novel Ustaz Habiburrahman iaitu Ketika Cinta Bertasbih mampu mengubati kekecewaan para peminat filem berbentuk dakwah dan islamik.


Dan ana bersetuju dengan salah satu komentar dalam Saifulislam.Com yang mengatakan seharusnya drama ini dikatakan sebagai perkongsian idea dari Ustaz Hasrizal, bukannya cerita asal kerana ada beberapa scene yang tidak berapa kena. Sebagai contoh adegan Ustaz Nazri dan Doktor Najihah 'dating' sewaktu masih dalam ikatan pertunangan. Ia menggambarkan seolah-olah ia dibenarkan atau dihalalkan oleh Islam. Perkara seperti ini mungkin kelihatan kecil tetapi boleh memberi salah tafsir kepada masyarakat yang menonton drama ini. Apa pun, tahniah buat Ustaz Hasrizal dan Ustaz Zabidi Muhamed (penulis skrip) atas usaha menghasilkan drama bercorak islamik sebagai medium dakwah.


KES SEBAT KARTIKA


Ini satu lagi isu yang sedang hangat diperkatakan di Malaysia sekarang ini. Bagi ana secara peribadi, inilah bahana masyarakat tidak memahami kaedah hukuman hudud itu sendiri. Apa yang tergambar di fikiran mereka apabila disebut hukum huduh ialah potong tangan, rejam sampai mati, sebat dan sebagainya tanpa mereka cuba memahami konsep hudud itu sendiri. Hukum hudud itu tidak sewenang-wenangnya dijatuhkan. Sebagai contoh kes rogol, mungkin berlaku kesukaran untuk mencari 4 orang saksi (mengikut syarat-syaratnya seperti lelaki, Islam etc). Dan jika di dalam konteks dunia moden hari ini, mungkin kita boleh menggunakan bantuan rakaman CCTV namun ia akan jatuh kepada kategori hukum ta'zir. Hukum ta'zir ialah hukum yang diputuskan oleh manusia berdasarkan kemaslahatan umum di sesuatu tempat dan masa. Hukumannya akan menjadi berbeza.

Bagi ana secara peribadi, mungkin golongan ilmuan agama di Malaysia boleh menggunakan peluang ini untuk menjelaskan atau menerangkan konsep sebenar hukum hudud itu agar salah tafsir di kalangan masyarakat Islam negara ini dapat diatasi. Sedikit pandangan dari ana yang dhaif lagi cetek ilmu ini. Wassalam `ala man ittaba`a al-huda.

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers