Sunday, August 1, 2010

Rindu Buat Ayah [Puisi]




Ayah,
Tidak jemu untuk kutatap wajahmu…
Wajah yang kian hari semakin dimamah usia
Wajah yang terlukis ceritera pengorbananmu selama ini...

Ayah,
Masih segar dlm ingatan,
Saat aku berlari berkejaran menyambut kepulanganmu dari kejauhan…
Kudakap erat tubuhmu ayah..
Tapi kenapa kini langkah ini kaku???
Mengapa kaki ini bagai dipasung ke perut bumi???

Ayah,
Salah siapakah hingga terbinanya tembok antara kita???
Adakah kegoan atau jarak dan pertambahan usiaku???
Atau kita sama-sama kehilangan rentak untuk sama menari di pentas kita???

Ayah,
Masih kuingat di hari yang cukup bermakna buatku…
Meski aku tidak melihat senyum di bibirmu saat aku mengecap kejayaan,
Namun aku yakin,
Jauh di sudut hati,
Engkau sedang bergembira dan tersenyum bangga…
Penat lelah dan pengorbananmu selama ini terbayar sudah

Ayah,
Mungkin senyummu turut kaku dihambat usia dan jerih peritmu,
Meski aku rindu senyum mesra juga senda guraumu waktu aku kecil dahulu...
Kerana aku tahu sesungguhnya aku jauh lebih beruntung
kerana aku masih punya peluang untuk memanggil nama ‘ayah’
Sedang ada insan lain yang tidak pernah sekalipun punya peluang
untuk menyebut nama itu…

Ayah,
‘Kakak sayang ayah sangat-sangat…”
Biar bibir ini masih kaku untuk mengungkapkannya dihadapanmu...
Aku tahu,
Engkau juga turut tahu bahawa anakmu ini menyayangimu lewat warkah yang kukirimkan dulu...
Biarpun warkah itu kau balas dengan kebisuanmu
Tapi aku tahu, kau tetap mengerti hati seorang anak ini...

Ya Allah,
Berilah aku peluang untuk membahagiakan dia
Walau hanya sekejap cuma...
Apalah nilainya pengorbananku sebagai anak
Jika mahu dibanding dengan pengorbanannya sebelum aku lahir ke dunia lagi...

Ya Allah,
Aku sayang dia...
Ampunilah segala dosa-dosanya yang lalu...
Jauhkanlah dia dari azab api nerakamu...
Rahmatilah dia, kasihilah dia...
Sebagaimana dia mengasihiku sejak dahulu...
Titipkanlah hidayah-Mu ke dalam hatinya...
Berkatilah hidupnya...
Dan terus pinjamkan dia kekuatan untuk menjadi nakhoda kolek kehidupan kami sekeluarga
Biar ombak dan badai ganas adakala menerpa...



Musafir Kasih Ilahi...
Shah Alam,
1 Ogos 2010

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers