Saturday, November 14, 2009

COMPLETE Palestine Walkabout

Bismillahirrahmanirrahim

Lama rasanya ana tidak meng'update' blog ini dengan aktiviti sana-sini di hujung minggu walaupun hakikat sebenarnya setiap hujung minggu ana tidak pernah kosong. Pastinya ada saja aktiviti atau program yang ana turut serta. Terasa janggal pula andai sekadar duduk goyang kaki sahaja di rumah pada hujung minggu.

Alhamdulillah, hari ini (14 November 2009)ana dan sahabat-sahabat akhwat fasi KBM yang lain seramai 7 orang; ana - Kak Yong, Anjang Kila, Alang Atie, Ika Dekchik, Ayu Ana, kMia dan Nurull telah berkesempatan turut serta dalam COMPLETE Palestine Walkabout yang diadakan di Sunway Pyramid Shopping Mall. Ana, Anjang Kila dan Nurull tiba di Sunway Pyramid sekitar 12 tengahari. Sementara menanti ketibaan Alang Atie, kMia, Ika Dekchik, dan Ayu Ana, kami sempat singgah sebentar di Star Archery. Akhirnya hasrat ana selama ini untuk memegang busur dan anak panah telah menjadi kenyataan... (^__^)/"

Dengan bantuan staf Star Archery, ana dapat memahami teknik memanah dengan betul. Satu pengalaman yang cukup bermakna. Sunnah Rasulullah s.a.w. adalah mengajar anak-anak berenang, menunggang kuda dan memanah. Alhamdulillah satu daripada sunnah Rasul berjaya ana laksanakan. Sepanjang proses 'belajar' memanah ini, minda ana bekerja keras untuk berfikir di mana relevannya sunnah Rasulullah ini. Untuk memanah sebenarnya fokus yang tinggi sangat diperlukan. Minda juga perlu tenang, dan pernafasan juga harus teratur. Dan bagi pendapat ana secara peribadi, aktiviti memanah ini dapat membantu menajamkan fokus seseorang... (^_^)v



Tamat saja permainan, kami mendapat panggilan dari Ika Dekchik. Rupa-rupanya mereka berempat sudah tiba di Sunway Pyramid dan berada di Mega Lanes (bowling alley). Kami segera menemui mereka di sana. Waktu itu jam menunjukkan hampir pukul 1 petang. Nurull akan menyertai pertandingan bowling anjuran COMPLETE manakala kami akan turut serta dalam acara ice skating. Memandangkan sudah masuk waktu Zuhur, kami - ana, Alang Atie, Anjang Kila, Ayu Ana, Ika Dekchik dan kMia mengambil keputusan untuk solat Zuhur terlebih dahulu sebelum bergerak ke Sunway Pyramid Ice. Tamam solat Zuhur, kami sempat beramah mesra dengan sekumpulan remaja perempuan yang turut menyertai kempen Boikot ISRAEL. Sebelum menuju ke Sunway Pyramid Ice, afal kami yang gemar amat 'berjalan-jalan cari pasal' meronda-ronda sekitar Sunway Pyramid Shopping Mall sambil menayangkan baju boikot ISRAEL dan baju Palestine. Pantang ada pemandangan atau area yang kelihatan menarik di mata, pasti kami singgah sebentar untuk mengambil gambar... Ada replika buaya? Kami singgah... Ada kerusi? Kami duduk... (^o^)/"



Penat 'berjalan-jalan cari pasal', kami terus menuju ke Sunway Pyramid Ice. Sampai di sana, kami membeli glove dengan harga RM8 sepasang. Almaklumlah, kami semua kecuali Alang Atie merupakan first timer. Masing-masing memilih warna pink+purple dan kuning+biru. Dan buat pertama kalinya kaki ana menyarung kasut ice skating. Setelah proses pembersihan ais selesai, kami dibenarkan masuk ke ruangan meluncur. Habis dinding cermin menjadi mangsa kami. Masing-masing tak ubah seperti cicak melekap di dinding. Ana sendiri hampir setengah gelanggang asyik berpaut pada dinding walaupun beberapa kali Alang menawarkan untuk membawa ana ke tengah... Seriau, takut jatuh... itulah antara alasannya. Dan akhirnya daripada kami berenam, analah orang yang terakhir sekali berjaya ke tengah. Syukran jazilan buat coach tak bertauliah dan tak berbayar, Alang Atie dan juga Ayu. Hebat juga Ayu ni walaupun sama-sama first timer macam ana... (^__^)/"



Akhirnya setelah separuh gelanggang ana susuri dengan berpaut pada dinding, separuh lagi ana habiskan dengan berpaut pada Ayu. Tapi dalam pada berpaut, ana terjatuh juga. Gara-gara gagal mengimbangkan badan, ana terduduk di atas ais yang sejuk tu... huhu... Dan selepas tu ana berjaya membuat 3 pusingan secara solo tanpa henti. Bila terasa penat, ana keluar seketika untuk berehat dan tak lama selepas itu, masuk semula ke gelanggang. Tapi kali ini, nasib tidak berapa baik buat ana. Sekali lagi ana jatuh terduduk kerana seseorang secara tidak sengaja terlanggar ana dari arah belakang. Syukur, ana sekadar jatuh terduduk bukannya tergolek... haha... Dan bila sudah lama meluncur, orang pun semakin ramai, ais mulai cair. Dan sekali lagi ana jatuh terduduk setelah beberapa kali hampir-hampir terjatuh tapi berjaya mengimbang semula badan.

Sesuatu ana pelajari dari aktiviti ice skating ini. Melucur ais ini boleh kita tamsilkan seperti hidup kita ini. Bagi first timer seperti ana, perasaan takut untuk jatuh itu pastinya ada. Seboleh-bolehnya ana tidak mahu terjatuh kerana takut sakit. Tapi bila jatuh, ana berusaha untuk bangun dan dari situ ana belajar bagaimana untuk mengawal imbangan badan dan mengelakkan diri dari terjatuh lagi. Dan bila ana terjatuh, ada saja tangan-tangan yang sukarela menghulur bantuan untuk ana kembali bangkit berdiri walaupun mereka langsung tidak mengenali ana. Begitulah juga dengan hidup kita ini. Dalam hidup, kita seboleh-bolehnya tidak mahu menghadapi kegagalan (jatuh). Tapi bila kita terjatuh, kita akan berusaha sedaya upaya untuk bangkit semula dari kegagalan yang kita alami. Dan adakalanya tanpa disangka-sangka, ada tangan-tangan yang menghulur bantuan kepada kita. Dari kegagalan dan kejatuhan itulah kita akan pelajari satu ilmu yang sangat bernilai. Dan bagi diri ana secara peribadi, saat kita diuji dengan kegagalan dan kejatuhan itu, Allah sedang berbicara dengan kita. Allah sedang mengajar kita tentang erti sabar. Dan Allah juga sedang melatih kita untuk menjadi 'somebody'.



Alhamdulilah, selesai meluncur ais kami semua sepakat untuk mengisi perut masing-masing yang sudah menyanyikan lagu keroncong, lagu melayu asli dan bermacam-macam lagi lagu rakyat yang diputarkan dari corong radio KLASIK... NASIONAL... hehe. Kami sepakat untuk ke Restoran Sri Bidara yang terletak bersebelahan Sunway Pyramid. Tapi dalam perjalanan hendak ke car park, berputar-putar kami di aras LG2 gara-gara tidak ingat di mana letaknya pintu keluar menuju ke kereta Nurull. Dalam sibuk-sibuk mencari pintu keluar pun, kami-kami ini masih lagi sempat nak berposing. Nampak replika unta, terus keluar ayat ini dari mulut... "Nak bergambar kat sini! Jom, jom!!!" Hasil usaha kuat Anjang yang tanpa rasa malu dan ragu, akhirnya bertemu jua kami dengan 'jalan lurus'.

Dan seterusnya, aksi berani mati dari kami... hehe... bila al-Viva bertukar menjadi MPV... hoho... macam sardin cap ayam sungguh. Tapi, inilah indahnya ukhwah... (^__^) Seharian bersama akhwat tersayang pastinya menjadi lembaran baru memori terindah dalam diari hidup ana.



Ukhwah fillah abadan abada... insyaallah... Uhibbukum fillah...


Kak Yong: mata hatiku berkata, indahnya andai semangat bantu-membantu sewaktu bermain ice skating itu tanpa mengira kenal atau tidak, diaplikasikan dalam kehidupan seharian, bukan sekadar di gelanggang luncur ais...

8 comments:

::Damia:: said...

Salam

wah! kYong dh report smua..
xyah la kte tulis lg pasni.huhu..
gambar pn lbh kurg je..

anyway, sgt best! ^_^

[SHE] said...

salam kembali...
ni just apa yg akk rasa Mia...form my point of view...klu Mia tulis, mesti ada pbezaan...tul x?

`ayu` said...

salam..

ayong, tang berpaut tu yg tak tahan..
nasib x follow akak merasai dinginnya ais tu..
hehehe.. =)

to kMia : letak gmbr je.. full report ayong da tulis.. =)

[SHE] said...

To ayu: tp kn, klu kita jatuh sama2 mesti best kn? bru smakin indah ukhwah tu...hehe

D said...

kak yong..ade gamba lain tak??selain dlm FB? kalu ada, nak..yang belum di edit la..coz ad org dr Siasah mintak dr alang..takkan nk bg kite posing kat boye laa..unta laaa...huhu..yang ade pic suasana org join prog tu laa..ade tak yg kite nyelit ngnfamly besa dpn surau tu????

[SHE] said...

rasanya yg dlm fb je la...yg gmbr dgn family dpn surau tu akk xda la gmbr tu..x sempat nk hulur kamera...huhu...

Ika Dekchik said...

MashaAllah punyalah lama entry ni. baru hari terbaca, mengapa ya ? hihi. ok dah tergelak sengsorang sekarang. :-)

Ika Dekchik said...

http://www.zalikha-iluvislam.blogspot.com/2009/11/apabila-digabungkan-cerita-ceriti.html

tudiaaa dari ika. haha

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers