Wednesday, July 25, 2012

P.E.N.A.T.

Bismillahirrahmanirrahim ~

Assalamualaikum w.b.t ~

-Sekadar gambar hiasan-


Syukur!
Masih mampu bernafas dalam ‘ruh’ Ramadhan
Dan diri terus ber’jihad’
Jihad untuk menjadikan Ramadhan kali ini jauh lebih baik

Namun entah mengapa
Tiba-tiba terasa P.E.N.A.T. yang teramat
Air jernih bergenang di kelopak mata
Dan laju membasahi pipi tatkala dahi mencecah sejadah
Ada rasa berat yang menghimpit jiwa
Tangan segera mencapai telefon
Nombor sahabat kudail pantas
Ada bunyi yang berlagu
Namun panggilan tidak berjawab
Kucuba lagi berulang kali
‘Please…jawablah…”
Air mata mengalir lagi
‘I need your shoulder…’

Allah…
Mushaf berwarna merah jambu kutarik keluar dari tas tangan
Satu persatu ayatNya meniti di bibir
Allah… berikanlah aku ketenangan…
Kelopak mata kupejam erat
Nafas kutarik sedalam-dalamnya sebelum dilepaskan keluar

Telefon kucapai kembali
Aplikasi Google Talk kuaktifkan
‘Dia’ sedang online
Salam kuberi dan dibalas beberapa saat kemudian


+ Tengah buat apa?
Hehe.. tengah buat kerja sekolah. Kakak kat mana?
+ Rumah
Sihat?
+ Entah
Kenapa ni kakak?
+ Penat
Pagi tadi sahur apa?
+ Sup Ayam, sayur campur, tempe
Tempe??? Alaaaa sedapnye!! Hurm… Akak penat lagi ye?
+ Penat perasaan, penat otak, penat badan
Banyak kerja ye? Dah hampir siap ke?
+ Yup banyak kerja. Tak siap pun lagi
Bismillah… Kejap lagi doa kat Allah ye. Bagitau Allah, dah penat buat kerja ni dan penat segalanya… Tapi bagilah sedikit kekuatan kudratMu untuk aku habiskan urusan ini… Dan dari Hanum, sikit je lagi tu. Untuk menghasilkan yang paling terbaik, perlukan pembayaran penat dan lelah. Moga Allah dan penduduk langit rahmati kakak… Kesian kakak… Kalau Hanum dekat, bolehlah urut-urut sikit… Buang ‘Raja Angin’ dalam badan tu =)
+ Ameenn..
Senyumlah sikit… Kan kakak lawa dengan senyuman kakak tu…



Tahukah dirimu, 
dengan kata-katamu itu
 mampu membuat aku tersenyum 
biar ada air jernih bergenang di kelopak mata.
Terima kasih ya Allah atas ‘penawar’ yang Kau titipkan 
lewat sahabatku ini…





“To Kakak…
Dah, usah menangis
Payung-payung kenangan kita kan ada
Untuk menemani rindu antara kita
Mungkin ada lubang sedikit
Terpaksa kau basah sekejap
Tetapi jangan risau
Ia takkan lama
Sebentar lagi ia akan tertutup
Dengan kebersamaan kita
Insyaallah…”

--------------------------------------------------------------------------
Allah, kuatkan aku dalam menuntun langkah menuju kepadaMu...
Ameenn..



[SHE] 
Orang kata nak buang tatu di kulit itu perit,
tapi hakikatnya nak buang tatu jahiliyyah
di hati lebih perit!!!
-Mujahadah itu PAHIT kerana syurga itu MANIS- 

Tuesday, May 22, 2012

Kita Yang Terlupa

Bismillahirrahmanirrahim ~

Assalamualaikum w.b.t. ~

Syukur bila mana kita dikurniakan sahabat-sahabat yang menghulur salam ukhwah atas dasar lillahi Ta'ala. Kasih sayangnya tidak bersyarat. Bantuannya tidak minta dibalas. Saat kita tergelincir, pantas tangannya menarik kita semula. Silap kita tidak dikeji, tapi dinasihati dengan cinta. Sakit kita, gelisah kita, sedih kita, semuanya dikongsi bersama biarpun khalayak melihat betapa kuatnya kita.

Tapi adakalanya bila kita dikurniakan sahabat seperti ini, rasa risau sering bertamu. Pelbagai persoalan mengasak minda. Adakah keadaan akan tetap sama sampai bila-bila? Adakah mereka akan sentiasa ada bila mana aku memerlukan mereka? 

Mengapa ini yang terjadi?

Jawapannya cukup mudah. 

Kerana kita takut kita ditinggalkan. Kita takut berseorangan. Kita takut kita tiada tempat mengadu. Kita takut hilang kasih sayang.

Tahukah bahawa kita sebenarnya terlupa? Kita terlupa bahawa kita tidak pernah sendiri. Kita terlupa bahawa mereka adalah makhluk yang diciptakan. Kita terlupa bahawa kita ada DIA. DIA yang tidak pernah meninggalkan kita. DIA yang tidak pernah putus mengasihi kita. DIA yang tidak jemu-jemu menunggu kita mengadu padaNya. Dan kita juga terlupa bila mana DIA mengambil sesuatu dari kita, DIA akan menggantikannya dengan yang lebih baik lagi.

Semuanya kerana kita terlupa.

Kerana kita terlupa, kita sering gundah gulana. Kerana terlupa, kita sering berendam air mata. Kerana terlupa, kita sering mencari cinta dusta.

Sedarlah bahawa DIA yang menciptakan kita. Mana mungkin DIA akan meninggalkan kita sendiri. Mana mungkin DIA berhenti mencintai kita sedangkan si pendosa mendapat ampunanNya.

Astaghfirullahal'azim... Ampunkan diriku yang terlupa ya Allah...

  
-------------------------------------------------------------------------
Kusedari kadang kulupa mungkin ini nafasku yang terakhir,
Ampuni kurangnya syukurku,
Maafkan kuragu kasihMu,
Nanti suatu hari saat duniaku usai berakhir,
Di akhir hayat kumohon KAU redha padaku...

[Tuntunku Kepada-Mu by Maher Zain]



[SHE]
Orang kata nak buang tatu di kulit itu perit,
tapi hakikatnya nak buang tatu jahiliyyah
di hati lebih perit!!!
-Mujahadah itu PAHIT kerana syurga itu MANIS-

Wednesday, May 16, 2012

S.A.Y.U.

Bismillahirrahmanirrahim ~

Assalamualaikum w.b.t. ~


Kekadang kita terasa sayu,
disebabkan banyak faktor.
Ujian, kepayahan atau cabaran boleh membuat kita berasa sayu. 
Ada ketika kita rasa sayu tanpa sebab-sebab yang jelas.
Kesayuan itu akan menyebabkan kita terasa untuk mengadu
kepada Allah S.W.T.
Bila kita mengadu pada Allah S.W.T,
maka kita akan pandai untuk memohon kepadaNya pelbagai perkara. 
Kita akan pandai merayu kepadaNya.

Menurut ilmu yang diajar oleh Ibnu Athaillah,
selepas beliau menguasai ilmu Islam dan pengalaman sebagai hambaNya,
beliau ada mengunggkapkan:

مَتَى أَطْلَقَ لِسَانَكَ بِالطَّلَبِ، فَاعْلَمْ أَنَّهُ يُرِيْدُ أَنْ يُعْطِيَكَ

"Ketika Allah Meringankan lidahmu utuk memohon dan meminta kepadaNya,
maka ketahuilah bahawa Dia ingin mengurniakan kepadamu"

Berhati-hatilah kalau ada ketika dalam hidup ini,
kita tidak pandai meminta dan merayu kepada Allah S.W.T...

Dalam perjuangan dan perjalanan hidup ini; 
ketika berdakwah,
ketika melaksanakan tarbiah,
ketika beraktivisma bermesyuarat dan bersyura,
ketika berkerjaya,
belajar,
berniaga...
jangan sampai kita kering dan putus idea untuk memohon kepadaNya.

Kalau hati kita keras
dan tidak boleh mencipta permohonan kepada Allah S.W.T,
atau tidak khusyu' ketika memohon dariNya;
itu tanda Allah S.W.T tidak mahu "mengurniakan" kepada kita....

[Prof. Madya Ust. Hasanuddin Mohd Yunus] 

---------------------------------------------------------------------------
Astaghfirullahal'azim...
Moga lidah ini akan sentiasa 'basah' meminta
dan merayu padaNya...
Ameenn...  
 

[SHE]
Orang kata nak buang tatu di kulit itu perit,
tapi hakikatnya nak buang tatu jahiliyyah
di hati lebih perit!!!
-Mujahadah itu PAHIT kerana syurga itu MANIS-

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers