Sunday, August 30, 2009

Undangan Iftar KBM KL

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kepada: semua fasilitator dan pengendali dari team KBM KL


[Klik gambar untuk image lebih jelas]

Terbang Bersama Kenari...

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, syukur kerana Allah masih memberi nikmat hidup dan kesihatan yang baik buat diri ini. Semalam, tanggal 29hb Ogos 2009 merupakan hari yang cukup sibuk buat ana sehari suntuk bermula dari pagi hingga melewati hampir jam sebelas malam. Terbang bersama kenari??? (^__^) Kerana ana bergerak dengan menaiki kereta Kenari Fida (anak usrah ana di IIC). Dan lazimnya jika menaiki Kenari ini, pastinya ana yang dikehendaki memandu oleh si empunya kereta. Katanya, inilah peluang untuk dia duduk di kerusi sebelah!


TAMRIN WANITA JIM DAERAH PETALING

Alhamdulillah, ana diberi kesempatan dan ruang oleh Allah untuk turut serta dalam Tamrin Wanita JIM Daerah Petaling yang diadakan di Surau At-Taqwa, Seksyen 7, Syah Alam. Program ini bermula seawal jam 8 pagi sehingga jam 12.30 tengahari. Fida turut ana undang ke Tamrin Wanita ini. Alhamdulillah, setelah sekian lama tidak berprogram bersamanya, Allah berikan peluang pada kali ini. Turut hadir sahabat seusrahku, Kak Yam, Suhaili, Aisyah, Huda serta naqibah tersayang Makcik Min (zaujah Pakcik Roslan). Program dimulakan dengan taklimat ringkas dan solat sunat dhuha. Kemudian disambung dengan bacaan ma'thurat, solat sunat taubat, solat sunat hajat dan solat sunat tasbih. Seterusnya para peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk sama-sama bertadarus Al-Qur'an (juz 8). Tatkala jarum jam menunjukkan pukul 10.30 pagi, program diteruskan lagi dengan ceramah dari Ustaz Abd Muhaimin yang bertajuk "Menyucikan Jiwa di Bulan Puasa". Program berakhir pada jam 12.30 tengahari.


Di sini ana ingin quote kata-kata Ustaz Abd Muhaimin yang mana bagi ana ianya sangat bermakna...

Kita lahir ke dunia tanpa seurat benang dan kita akan meninggalkan dunia ini dengan 5 helai kain kafan. Di antara keduanya itu hanyalah sekadar pinjaman dan amanah yang harus digalas dengan sebaiknya.

Ya, kita ini sebenarnya tidak punya apa. Biar sekaya manapun kita, biar setinggi mana pun pangkat dan jawatan kita, tatkala matinya kita nanti semua itu akan ditinggalkan. Yang kita bawa sebagai bekal hanyalah doa dari anak-anak yang soleh, amal jariah, dan ilmu yang bermanfaat. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w bahawa apabila matinya anak Adam maka terputus amal ibadatnya kecuali tiga perkara, pertama : ilmu yang bermanfaat, kedua : sedekah jariah dan ketiga : doa anak-anak yang soleh.



PKNS

Selesai sahaja Tamrin Wanita JDP, ana singgah sebentar di PKNS Shah Alam untuk membeli buku Al-Rahiq Al-Makhtum Sirah Nabawiyyah yang akan digunakan dalam usrah bersama Makcik Min. Sudah lama ana mengidamkan buku ini tetapi gara-gara ketiadaan masa untuk ke PKNS, ianya tertangguh agak lama. Dan ana sendiri diberi tugasan oleh Makcik Min yang memerlukan ana merujuk buku ini. Moga ia memberi manfaat yang besar buat diri ini. Buku tafsir Al-Wadhih: Juz 30 ini pula dihadiahkan oleh Adik Isma walaupun sebenarnya ana meminta dia membelikan buku ini bagi pihak ana di Pustaka Mukmin, Jalan Masjid India (di kedai buku PKNS sudah kehabisan stok). Anyway, thank you so much sis! Dan ada satu lagi yang ana teringin sangat nak miliki; Tafsir Al-Qur'an yang turut mengandungi asbabun nuzul (tak ingat terbitan mana... Makcik Min yang suggest) berharga RM130. Insyaallah, kena kumpul duit dulu. Harap-harap ana dapat milikinya selepas Aidilfitri.




Kalau dihitung-hitung, banyak juga duit yang 'terbang' untuk buku-buku sejak Pesta Buku Selanggor tempohari. Tapi tak mengapalah, ini pelaburan yang insyallah banyak manfaatnya. Tak dapat beli baju raya untuk tahun ni pun tak apa. Banyak lagi baju yang elok dan cantik untuk dipakai... (^__^)/" Tahun lepas pun tak beli baju raya, tapi okey je!


IFTAR MAHABBAH

Alhamdulilah, Allah beri peluang untuk ana dan sahabat-sahabat akhwat seramai 8 orang untuk iftar bersama-sama; Kak Nina, Kak Yong, Mia, Alang, Sakeena, Gha (Najihah), Isma dan Fida. Sahabat-sahabat akhwat yang lain tidak dapat menghadirkan diri atas sebab-sebab tertentu.


Jam 4.30 petang, ana dan Fida bertolak dari Shah Alam melalui Federal Highway. Entah macamana, beberapa kali ana tersilap masuk jalan dan menyebabkan kami berpusing-pusing di tengah bandar Kuala Lumpur. Pertama kali rasanya ana memandu di tengah-tengah bandar yang sesak sampai melalui hadapan Puduraya (-_-'). Akhirnya berkat usaha gigih, ana bertemu kembali jalan pulang... eh, jalan yang betul. Tapi bagi ana, selagi ana tak sesat jalan, selagi tu la ana takkan expert jalan-jalan kat KL ni. Ana tiba di Hostel Puteri IIC di Batu 4, Jalan Gombak untuk menjemput Gha dan Isma dan terus bergerak menuju ke IIC bertemu Sakeena yang menanti dengan kereta Wiranya di sana. Sedang ana memandu menuju ke tempat yang dijanjikan, Mia membuat panggilan bertanya kedudukan ana. Akhirnya kami selamat tiba di Deen Seafood yang berhadapan dengan Masjid Zakaria, Batu 8 1/2 Gombak. Kak Nina dan Alang sudah setia menanti. Setelah membuat pesanan, ana diberi amanah oleh Kak Nina untuk memberi sedikit perkongsian sementara menunggu masuknya waktu berbuka puasa. Katanya, nak dengar perkongsian dari mutorobbi Makcik Min, sharing is caring. Dan ana pun memberi sedkit perkongsian berkenaan ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Abd Muhaimin sewaktu Tamrin Wanita JDP.

Inilah dia hasil pesanan yang dibuat oleh Kak Nina dan Sakeena; Tom Yam Campur, Daging Masak Merah, Ulam dan sambal belacan, Sayur Campur, Kurma dan yang paling best... Ikan Siakap 3 Rasa!!! Untuk minuman pula, masing-masing memilih teh ais (Fida), laici (Isma, Mia, Sakeena dan Gha), Jus Tembikai Laici (Alang), dan Jus Oren (Kak Nina). Dan ana pula terpaksa memesan Laicikang panas yang sungguh tak sedap itu...huhuhu...kalau sejuk baru sedap. TERPAKSA sebab batuk ana yang masih tidak pulih dan ana tidak mahu mengambil risiko batuk yang baru nak pulih menjadi bertambah teruk. Seingat ana, Ramadhan tahun lepas juga ana mengalami keadaan yang sama juga; BATUK yang teruk sehingga Sakeena menghantar ana ke klinik.


Selesai sahaja menjamu selera, selesai menjelaskan bayaran (hampir RM100...hehehe...), kami bergerak ke Masjid Zakaria untuk solat Maghrib berjemaah.


Tamam solat Maghrib, kami bersalam-salaman dan berpelukan tanda ukhwah sebelum masing-masing beredar pulang; Alang (Ulu Klang), Kak Nina (Selayangku Sayang), Mia (sebelah Masjid Zakaria), Sakeena (TTDI) dan ana menghantar Isma dan Gha ke Hostel Puteri IIC di Bt. 4 Jalan Gombak sebelum ana dan Fida bertolak pulang ke Shah Alam. Hajat ana untuk solat tarawih di Masjid UIAM terpaksa dibatalkan kerana kami terpaksa pulang ke Shah Alam malam itu juga. Pulang ke Shah Alam melalui MRR2 dan lebuhraya Kesas dengan mata yang letih dan agak mengantuk benar-benar menguji ana. Alhamdulillah, ana selamat tiba di Shah Alam jam 10 lebih. Indahnya hari yang berlalu... Terbang bersama Kenari, melebar sayap dalam pencarian ilmu dan mengukuhkan ukhwah dan silaturrahim... Moga kasih ini kekal abadi...

Buat Kak Nina, Mia, Alang, Sakeena, Fida, Gha dan Isma... Syukran jazilan kerana sudi meluangkan masa untuk iftar bersama-sama Kak Yong. Sebenarnya hati ini terlalu rindu saat-saat kita bersama. Moga akan ada lagi peluang untuk kita bersama... Buat adik-adik yang tidak dapat hadir, moga Allah pertemukan kita di lain kesempatan... Ameen...
Uhibbukum fillah abadan abada...



KY: rindu sangat-sangat nak jumpa Pak Long & Mak Long, Pak Andak & Mak Andak, Pak Kay & Ummi Ida, Pak Ngah & Mak Ngah serta kerabat KBM KL yang lain... Hari tu dah terlepas tak dapat pergi Iftar di An-Nadi (T_T)

Thursday, August 27, 2009

Aduhai...

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, jemari ini masih mampu menari-nari di lantai keyboard setelah tamam solat sunat tarawih di Surau Ar-Rayyan. Syukur ke hadrat Allah, masih diberi nikmat bernafas di muka bumi ini, dan masih di beri peluang untuk menunaikan ibadah di bulan Ramadhan yang mulia ini.

LUKA

Hari ini seperti hari-hari dalam cuti sekolah, ana dan guru-guru lain bergotong royong membersihkan kawasan sekolah. Waktu tengah sibuk mencuci, terpandang pada sebuah akuarium lama. Apa lagi, teruja rasa di jiwa sebab ada la tempat nak letak kura-kura (dah pasang niat nak bela kura-kura dalam kelas). Disebabkan akuarium tu dah lama tak digunakan, ana pun cucilah. Sedang asyik membasuh, tiba-tiba... ADUH!!! Dan darah merah pun mengalir. Tak perasan pula di bahagian bucu akuarium itu 'retak menanti belah' dan akhirnya tapak tangan ana yang menjadi mangsa. Pedih dan bisanya usah dikata. Darah asyik mengalir walaupun sudah dilap dengan tisu. Tak cukup tanah ana mencari First Aid kit. Alhamdulillah, dulu ana ambil subjek First Aid Course jadi barang-barang dalam kotak tu taklah kelihatan seperti 'alien'.



Pengajaran dari peristiwa di atas,

1. Perlu lebih berhati-hati di lain masa
2. Jangan excited sangat bila buat kerja sampai tak toleh kiri kanan
3. Dah tau rabun tu, pakailah cermin mata (hehehe...)

Sebenarnya kalau ana melihat peristiwa ini pandangan mata hati, mungkin ia merupakan satu 'teguran' dari Allah. Mungkin tangan ini ada mengambil sesuatu yang bukan hak... Mungkin tangan ini tidak digunakan dengan sebaiknya... Ya, mungkin tangan ini ada 'terbabas' singgah pada anak-anak... (ada ke? hurm...) Apa pun, yang pentingnya sentiasa cermin-cerminkan diri. Lihatlah 'cermin-cermin' di sekeliling kita. Muhasabah diri... Dan lakukanlah perubahan... Ramadhan; Time To Transform!


TARAWIH

Alhamdulillah, malam ini merupakan malam kedua ana berkesempatan menunaikan solat tarawih di Surau A-Rayyan, Seksyen 7 setelah dua hari solat di rumah sahaja (sebab tak ada kawan nak dibuat teman jalan kaki ke surau). Saat ayat-ayat cinta Allah yang dialunkan indah oleh imam menyapa cuping telinga, terasa sebak di hati. Indahnya nikmat iman dan Islam! Dan peluang nak berinfaq di bulan Ramadhan ini terbentang luas di depan mata. Di Surau Ar-Rayyan ini sendiri terdapat dua jenis tabung, iaitu tabung kebajikan surau dan tabung sumbangan untuk pembinaan masjid Seksyen 7. Apa tunggu lagi? Jangan lepaskan peluang merebut pahala berinfaq di bulan Ramadhan!



Jika dalam entry yang lalu, ana ada menceritakan bahawa kami terpaksa solat di bawah khemah yang disediakan di perkarangan surau gara-gara jamaah yang terlalu ramai, tapi malam ini ana bersolat di dalam surau. Kenapa agaknya ya? Adakah kerana ana datang awal? Jawapannya tidak. Ini adalah kerana jamaah malam ni tidak ramai seperti tempoh hari. Nampaknya keadaan yang ana jangkakan telah mula menampakkan diri. Erm... tapi yang sebaiknya, husnudzon. Mungkin disebabkan petang tadi hujan lebat hingga ke waktu Maghrib menyebabkan ramai jamaah yang tidak hadir. Mungkin mereka ada majlis iftar di tempat kerja masing-masing... mungkin...


TADARUS



Bulan Ramadhan merupakan bulan di mana setiap umat Islam berlumba-lumba melakukan amal ibadat termasuklah bertadarus Al-Qur'an. Ana ingin kongsikan satu kisah yang mungkin dapat kita jadikan ingatan buat diri-diri kita. Sejuk rasanya hati ana bila melihat anak-anak seawal usia 7 dan 9 tahun mampu bertadarus Al-Qur'an seawal pagi. Tapi kadang-kadang kita yang lebih dewasa ini tak mampu pun nak lakukan perkara seperti itu. Ya, hambatan kerja seringkali menjadi alasan kita. Apa yang mengecewakan ana, ada sesetengah dari kita yang mengisi waktu siang di bulan Ramadhan dengan tidur dengan alasan keletihan berpuasa. Tidur di waktu tengahari sehingga terlajak waktu Zuhur. Bukankah lebih elok andai kita qailullah dalam setengah jam kemudian bangun dan solat Zuhur serta bertadarus? Satu juzu' sehari mungkin terasa berat bagi sesetengah orang, tapi kita boleh bertadarus sekurang-kurangnya 4 muka surat setiap kali lepas solat fardhu. Andai kita konsisten, 1 juzu' itu pastinya tidak menjadi sebarang masalah. Bagi golongan muslimah mungkin perlu melebihkan sedikit bacaan, satu juzu' setengah misalnya untuk cover 'waktu istimewa' itu. Dan bagi yang sudah biasa mengkhatamkan 30 juzu' setiap kali Ramadhan, apa kata Ramadhan tahun ini kita cantikkan lagi dengan khatam 30 juzu' al-Qur'an beserta terjemahannya. Bagaimana? Menarikkan? Bertadarus disamping mengetahui maksud ayat-ayat cinta Allah yang kita alunkan itu. (ye la, bagi ana yang tak bisa berbahasa Arab bagai air mangalir ni, memang menarik!)


CINTA SEMPURNA

Kelmarin sewaktu ana 'menerjah' laman Ustaz Hasrizal (Saifulislam.Com), terbaca entry beliau mengenai 'Cinta Sempurna' yang merupakan sebuah drama 20 episod yang ditayangkan di saluran Astro Oasis. Cerita asal drama ini adalah buah tangan Ustaz Hasrizal sendiri.



Bagi yang tidak memiliki connection Astro, pilihan yang ada adalah melalui YouTube. Berdasarkan komen para penonton, ramai yang sedikit kecewa dengan beberapa perkara. Oleh kerana drama ini dikatakan sebagai salah satu medium dakwah, feedback dari para penonton perlu diambil serius. Setelah menonton sendiri drama ini melalui YouTube, ana akui apa yang dikatakan oleh sebilangan penonton itu benar belaka. Baik dari segi pakaian para pelakon yang ditampilkan, beberapa dialog yang sedikit boleh mengelirukan masyarakat umum yang cetek pemahaman atau kurang terdedah dengan beberapa isu perlu dihuraikan dengan lebih jelas agar tidak berlaku kekeliruan atau salah faham. Dan lebih menyedihkan lagi, aksesori yang dipakai oleh peran utama terpapar lambang salib. Perkara ini perlu dipandang serius.

Mungkin ada pengikut setia Saifulislam.Com mahupun insan-insan yang mengenali Ustaz Hasrizal secara dekat yang kecewa saat menyaksikan drama bersiri Cinta Sempurna ini sebagaimana kecewanya penonton filem Ayat-ayat Cinta. Mudah-mudahan filem terbaru yang diangkat dari novel Ustaz Habiburrahman iaitu Ketika Cinta Bertasbih mampu mengubati kekecewaan para peminat filem berbentuk dakwah dan islamik.


Dan ana bersetuju dengan salah satu komentar dalam Saifulislam.Com yang mengatakan seharusnya drama ini dikatakan sebagai perkongsian idea dari Ustaz Hasrizal, bukannya cerita asal kerana ada beberapa scene yang tidak berapa kena. Sebagai contoh adegan Ustaz Nazri dan Doktor Najihah 'dating' sewaktu masih dalam ikatan pertunangan. Ia menggambarkan seolah-olah ia dibenarkan atau dihalalkan oleh Islam. Perkara seperti ini mungkin kelihatan kecil tetapi boleh memberi salah tafsir kepada masyarakat yang menonton drama ini. Apa pun, tahniah buat Ustaz Hasrizal dan Ustaz Zabidi Muhamed (penulis skrip) atas usaha menghasilkan drama bercorak islamik sebagai medium dakwah.


KES SEBAT KARTIKA


Ini satu lagi isu yang sedang hangat diperkatakan di Malaysia sekarang ini. Bagi ana secara peribadi, inilah bahana masyarakat tidak memahami kaedah hukuman hudud itu sendiri. Apa yang tergambar di fikiran mereka apabila disebut hukum huduh ialah potong tangan, rejam sampai mati, sebat dan sebagainya tanpa mereka cuba memahami konsep hudud itu sendiri. Hukum hudud itu tidak sewenang-wenangnya dijatuhkan. Sebagai contoh kes rogol, mungkin berlaku kesukaran untuk mencari 4 orang saksi (mengikut syarat-syaratnya seperti lelaki, Islam etc). Dan jika di dalam konteks dunia moden hari ini, mungkin kita boleh menggunakan bantuan rakaman CCTV namun ia akan jatuh kepada kategori hukum ta'zir. Hukum ta'zir ialah hukum yang diputuskan oleh manusia berdasarkan kemaslahatan umum di sesuatu tempat dan masa. Hukumannya akan menjadi berbeza.

Bagi ana secara peribadi, mungkin golongan ilmuan agama di Malaysia boleh menggunakan peluang ini untuk menjelaskan atau menerangkan konsep sebenar hukum hudud itu agar salah tafsir di kalangan masyarakat Islam negara ini dapat diatasi. Sedikit pandangan dari ana yang dhaif lagi cetek ilmu ini. Wassalam `ala man ittaba`a al-huda.

Tuesday, August 25, 2009

Ramadhanku...

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah
, tahun ini DIA berikan lagi peluang buat ana untuk bertemu dengan Ramadhan. Syukur yang tidak terhingga ya Allah kupanjatkan ke hadratMU...


KEMATIAN

Dua tiga hari ini ana banyak dikhabarkan dengan berita kematian. Ramadhan pertama yang lalu, ana dikejutkan dengan SMS dari emak yang memaklumkan Nek Ngah (nenek saudara Abang Bai) telah meninggal dunia jam 3 pagi. Kelu lidah ini. Hanya Al-Fatihah yang mampu kuhadiahkan. Terimbas kembali kenangan sewaktu kecil dahulu bersama-sama arwah. Rumah Nek Ngah lebih kerap kami ziarahi berbanding rumah Nek Maria (nenek Abang Bai). Ana suka benar bermain di tangga batu rumah Nek Ngah. Rumah itu terlalu istimewa... rumah tradisional Melaka. Beranda... tangga batu... segalanya menggamit memori yang indah... Kali terakhir ana bertemu muka dengan Nek Ngah sewaktu walimah Abang Bai di Teluk Mas, Melaka tahun lalu. Nek Ngah tampak sudah uzur. Dia juga hampir tidak mengenali ana. Apabila disebut nama emak, barulah dia tersenyum. Moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman... ameen...

Ramadhan kedua juga ana dikhabarkan dengan dua berita kematian di kampung ana. Seorang warga tua dan seorang lagi remaja berusia 15 tahun. Remaja itu seusia adik ana. Belum sempat menduduki peperiksaan PMR. Menurut cerita emak, remaja ini menunggang motorsikal ke rumah jirannya (arwah warga tua) untuk menghantar gula bersama kakaknya. Balik dari rumah jirannya, motorsikal yang ditunggang remaja itu dilanggar dari arah belakang oleh sebuah kereta kenari. Adik sepupu ana yang berada di tempat kejadian berusaha untuk membantu remaja terbabit tetapi Allah telah menetapkan bahawa remaja itu akan kembali padaNYA. Kakak remaja terbabit mengalami kecederaan patah kaki.

Ramadhan ketiga, ana mendengar khabar seorang pelajar UIA meninggal dunia gara-gara lemas di kolam renang pada jam 3 pagi. Lihatlah bagaimana Allah hendak mengambil nyawa kita. Kadang-kadang orang yang sihat walafiat tiba-tiba dijemput kembali dengan tidak disangka-sangka. Dari kisah-kisah di atas mungkin kita dapat lihat punca kematian yang berbeza namun pengakhirannya tetap sama iaitu -----> MATI. Bagaimana pula dengan kita? Adakah kita sudah bersedia? Bagaimana dengan amalan kita? Adakah kita yakin kita dapat menjawab soalan-soalan malaikat Mungkar dan Nakir dengan mudah? Adakah bila ditanya, 'MA ROBBUKA?' lidah kita mampu membalas 'ALLAHU RABBI'? Sesungguhnya setiap yang bernama insan itu pasti akan merasai mati...


GURU

Ramadhan kali ini merupakan Ramadhan pertama ana setelah bergelar seorang guru. Walaupun Ramadhan bermula pada cuti sekolah, bagi ana yang bertugas di sektor swasta, cuti ana hanya dua hari. Tetapi oleh kerana nak menggantikan cuti hari raya (ana cuti lebih awal), ana harus bekerja sepanjang cuti sekolah. Walaupun cuti sekolah, tadika tempat ana bertugas menyediakan perkhidmatan 'Day Care'. Lebih dari sepuluh orang anak-anak yang dihantar untuk Day Care. Nak tergelak rasanya melihat gelagat anak-anak kecil ini belajar berpuasa. Puasa Aisyah akhirnya 'lebur' dek coklat Nazmi. Terngiang-ngiang lagi kata-kata Aisyah tatkala ana bertanya sama ada dia masih berpuasa atau tidak...

Aisyah : Kita tak nak, tapi Nazmi yang bagi...
KY : Habis tu awak makan tak coklat tu?
Aisyah : Makan... tapi kita tak nak...
KY : (Sengih je la)


Gelagat Abang Danish pun tak kurang hebatnya...

KY : Abang puasa tak? (waktu tu jam dah menunjukkan pukul 4.00 petang)
Abang Danish : Puasa...
KY: Abang makan tak tengahari tadi?
Abang Danish : Makan...
KY : Aik??? Macamana pulak abang kata abang puasa, tapi tengahari tadi abang makan?
Abang Danish : Ye la, abang puasa la ni...
KY: Abang, puasa ni kita tak boleh makan dan minum dari pagi sampai masuk waktu maghrib... Macam Upin dan Ipin tu... Abang kan suka tengok Upin dan Ipin, betul tak apa teacher cakap?
Abang Danish : (merah muka - malu agaknya)



Apa pun, ana yang beruntung. Waktu berbuka tak perlu masak. Panaskan saja lauk yang Kak Sham (tukang masak) dah masak waktu tengahari untuk anak-anak... "\(^__^)/"


TARAWIH

Oleh kerana semua rakan setugas pulang ke kampung masing-masing, ana menyambut Ramadhan pertama di rumah sewa ex-housemate ana di IIC dulu yang kini belajar di UiTM kampus Shah Alam. Tarawih Ramadhan pertama ana di rumah sahaja. Seawal pagi Sabtu, kami bertolak ke rumah pakcik teman ana itu di Perumahan PDRM, Kelompok Cempaka, Setiawangsa. Malam Ramadhan kedua, ana bersolat tarawih di Surau At-Taqwa, Perumahan PDRM. Pada hari Ahad, selepas solat Zohor kami bertolak pulang ke Shah Alam. Malam Ramadhan ketiga, ana bersolat tarawih sendirian di rumah (sebab tinggal sorang-sorang je kat rumah). Alhamdulillah, malam Ramadhan keempat ana dan Ukht Zarina berkesempatan solat tarawih di Surau Ar-Rayyan, Seksyen 7. Surau agak sesak sehinggakan kami terpaksa solat di bawah khemah yang di pasang di perkarangan surau. Tamam solat sunat tarawih, ana sempat bertegur sapa dengan dua orang anak murid ana; Naema dan Mumtaz (international student - Nigeria) yang turut bersolat tarawih di Surau Ar-Rayyan bersama ibunya. Pastinya jamaah di Surau Ar-Rayyan kehairanan melihat ana dan Ukht Zarina berbual dengan foreigner (speaking tu!).


Harapnya, suasana seperti di Surau Ar-Rayyan ini akan kekal sehingga ke akhir bulan Ramadhan. Bukan sekadar meriah di permulaan sahaja. Lazimnya kita melihat rata-rata masjid dan surau meriah hanya di permulaan Ramadhan tetapi lama-kelamaan jamaah yang ramai itu, M.I.A (Missing In Action). Di penghujung Ramadhan, apa yang biasanya dapat kita saksikan ialah semakin bertambahnya jamaah yang 'solat tarawih' di shopping complex dan bazaar Ramadhan. Dan jangan dilupakan amalan-amalan sunat yang lain seperti tadarus al-Qur'an, solat berjamaah, solat sunat dhuha, mathurat, infaq, menjamu orang lain berbuka puasa dan banyak lagi. Akhirul kalam, moga MADRASAH RAMADHAN tahun ini akan menjadi medan tarbiyyah terbaik buat setiap dari diri kita. Selamat beramal!!! (^__^)/"


KY: azam tahun ni nak khatamkan lagi 30 juzu' Al-Qur'an...

Majlis Berbuka Puasa JIM Daerah Batu



Assalamualaikum

Salam Ramadhan Kareem

Saya bagi pihak JK JIM Daerah batu dengan segala hormatnya menjemput Tuan/Puan/Sdra/Sdri dan Keluarga ke

Majlis Berbuka Puasa JIM Daerah Batu

pada hari

Ahad
16 Ramadhan 1430H
6 September 2009


bertempat di

Sekolah Al-Amin Gombak

Majlis bermula jam 6.30 petang dengan Tazkirah Ramadhan,
seterusnya berbuka puasa, solat Maghrib, makan malam, solat Isyak, dan berakhir
dengan solat tarawih.

Sama-samalah kita meraikan majlis ini.

Wassalam.

Hj. Omar Ismail
YDJ JIM BATU 2007-2009



KY: Insyaallah, kalau tak ada apa-apa halangan akan sampai ke sana...

Mari Berinfak di Bulan Ramadhan!!!

Majlis Berbuka Puasa Hidayah Center






Rayuan Ramadhan



Mari beramai-ramai menyumbang untuk saudara-saudara kita di bulan Ramadhan yang penuh barakah ini!!!

Wednesday, August 19, 2009

Remembrance of al-Quds!!!



AYUH SEMUA!!!

warnakan lokaliti anda dengan warna hitam
bersama-sama kita memakai pakaian

HITAM

pada

21 Ogos 2009

bersempena

HARI AL-QUDS SEDUNIA

Sebagai tanda bantahan kita terhadap

60 TAHUN

penderitaan ummat palestin


TUNJUKKAN SOKONGAN ANDA!!!


KY: Insyaallah ana akan pakai ALL BLACK hari Jumaat ni... macam ni kot...


...dan ada something ana nak buat untuk anak-anak ana yang 15 orang tu... (^__^)/"



Hari al Aqsa 21 Ogos 1969

(Remembrance of al-Quds)

Hari al-Aqsa disambut secara rasmi oleh kerajaan Malaysia pada 21 Ogos setiap tahun. Apakah latarbelakang atau peristiwa yang melatari 21 Ogos sehingga tarikh itu dipilih sebagai hari al-Aqsa? Rencana ini akan melihat secara retrospek apakah signifikannya 21 Ogos yang pernah diraikan secara rasmi oleh kerajaan dan rakyat Malaysia terutama pada tahun-tahun 70’an dan awal 80’an.

Sebagaimana yang kita sedia maklum Malaysia adalah antara negara yang sangat vokal di dalam menyatakan solidariti bersama rakyat Palestin semenjak berlakunya pengusiran penduduk Palestin dari tanah air mereka pada tahun 1948 dengan berdirinya negara haram Israel dan pencerobohan ke atas Masjid al- Aqsa serta penaklukan Baitul Maqdis dan Tebing Barat pada tahun 1967 oleh regim Zionis Israel. Malah sebelum dan sejurus mencapai kemerdekaan lagi negara Malaysia telah mempamirkan rekod keprihatinan yang amat membanggakan di dalam perjuangan membela rakyat Palestin meski tanah air sendiri masih lagi bergelut dengan pelbagai masalah dalaman dan luaran, termasuklah gugatan Malayan Union, ancaman Komunis, dan kebangkitan untuk mencapai kemerdekaan dari penjajahan British. Sejarah telah membuktikan bahawa seorang tokoh pejuang kemerdekaan yang tersohor iaitu Ustaz Abu Bakar al Baqir telah menggerakkan satu inisiatif yang diberi nama MATA (Majlis Agama Tinggi) pada tahun 1947 yang antara lain turut memberi tumpuan kepada isu-isu antarabangsa umat Islam khususnya pejuangan rakyat Palestin dan Pattani yang tertindas. Di samping itu perbahasan dalam Dewan Rakyat juga telah merakamkan penegasan prinsip yang digariskan oleh Professor Zulkifli Muhammad di dalam menentukan sikap terhadap pengiktiran entiti zionis Israel. Prof Zulkifli Mohamed mempersoal asas Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu ketika itu yang mengiktiraf negara Israel atas alasan ianya lahir dari ketetapan PBB 181 yang diterima pada tahun 1947 dengan sempadan yang terbentuk oleh The Rhodes armistice pada tahun 1949. Walaupun kerajaan Perikatan memberi justifikasi pengiktirafan itu tidak bermakna Persekutuan Tanah Melayu akan menjalin hubungan diplomatik dengan Israel, pengiktirafan itu sendiri sudah cukup untuk memberi dokongan moral kepada entiti haram Israel. Tidak bermakna PBB mengakui negara Israel maka kita tidak punya pilihan dan terpaksa turut mengiktiraf sebuah negara yang didirikan dengan menafikan hak rakyat asal Palestin, meskipun proses pengiktirafan itu dibuat melalui badan dunia tersebut.

Untuk mengukuhkan hujah-hujahnya, Profesor Zulkifli Muhammad meletakkan persoalan asas berdirinya negara Israel itu. Apakah ia mempunyai hak untuk menubuhkan negara ‘Zionis’ di atas wilayah Palestin. Meskipun ia sudah tertubuh dan diakui oleh PBB, itu tidak menjawab soalan samada ia mempunyai hak atau sebaliknya. Bagaimana mungkin satu bangsa mengambil alih sebuah negara dari penduduk asalnya dan mendakwa ia berhak untuk mendirikan negara Israel di sana. Oleh itu, hujah beliau “…dengan tidak adanya hak asasi yang kuat (untuk penubuhan negara Israel), maka tidaklah adanya keadaan (de facto) itu membolehkan kita dengan sendirnya menganggap negara itu sah.”

Pada persidangan PBB pada tahun 1964, Malaysia melalui inisiatif sendiri telah mengemukakan deraf resolusi (A SPC/L. 116) yang menggesa supaya suatu wakil rasmi (custodian) dilantik bagi pengurus hartanah pelarian di bumi Palestin yang terjajah. Wakil Malaysia berhujah bahawa tuntutan ini adalah selari dengan hak asasi di mana tidak ada sebab kenapa rakyat Palestin yang terusir tidak punya hak untuk menguruskan hartanah (samada rumah dan tanah) yang mana mereka dipaksa keluar oleh penjajah Israel. Menafikan hak rakyat Palestin dalam hal ini adalah merupakan satu diskrimasi agama dan kaum yang bertentangan dengan Piagam PBB dan prinsip-prinsip undang-undang antarabangsa. Sebagaimana yang diduga deraf ini ditentang oleh Israel. Dalam mempertahankan tuntutan tersebut, wakil Malaysia menegaskan bahawa ’persoalan kedaulatan Israel wajib dilihat dalam konteks prinsip-prinsip antarabangsa dan tanggungjawab yang diletakkan di atas entiti tersebut ketika ianya dilahirkan oleh resolusi PBB. Jika Israel enggan untuk melaksanakan tuntutan ini maka adalah menjadi tanggungjawab Persidangan Agung PBB memaksa Israel melakukannya.’

Pada bulan April 1969, atas inisiatif Kuala Lumpur, 23 buah negara Islam bertemu di ibu negara di dalam Konferens Islam Antarabangsa. Konferens ini meluluskan beberapa resolusi iaitu
(1) mengutuk Israel kerana merampas wilayah Arab dan Palestin termasuk Baitul Maqdis Timur dalam pencerobohan pada tahun 1967, dan (2) menggesa negara-negara Islam mengadakan sidang kemuncak bagi menangangi keadaan yang amat genting natijah dari pencerobohan Israel dan kesannya ke atas Baitul Maqdis dari pelbagai aspek.
Inisiatif yang dimulakan oleh Kuala Lumpur ini boleh dianggap sebagai langkah awal ke arah penubuhan OIC (Organization of Islamic Conference).

Kemudian satu peristiwa yang amat mengguris hati umat Islam di seluruh dunia berlaku pada 21 Ogos 1969 apabila seorang pelampau Yahudi telah membakar Masjid al Aqsa. Kesan dari pembakaran ini menyebabkan kemusnahan yang besar dan kerugian yang tidak dapat ditaksir dengan wang ringgit. Selain dari beberapa peninggalan sejarah yang tidak ternilai musnah dijilat api seperti mimbar yang telah digunakan oleh Salahuddin al-Ayyubi sejak 700 tahun yang lalu, lebih penting lagi umat Islam merasa tercabar kerana Masjid ketiga paling suci dalam akidah umat Islam cuba dimusnahkan oleh tangan-tangan jahat zionis yang telah lama menyusun strategi untuk merobohkan Masjid al-Aqsa dan merampas tapak masjid untuk mendirikan rumah ibadat mereka (Haikal Sulaiman). Perbuatan pelampau Yahudi yang bernama Michael Dennis Rohan berbangsa Australia ini bukanlah satu perbuatan persendirian yang terpencil. Malah ia merupakan satu konspirasi yang dirancang sebegitu rapi oleh ketua-ketua agama Yahudi yang fanatik dan pendatang Yahudi yang bersekongkol dengan regim zionis untuk mengancam dan memusnahkan Masjid al Aqsa. Konspirasi ini amat jelas apabila penduduk Arab yang berada berhampiran masjid dibiarkan untuk memadamkan api yang sedang marak dengan menimba air dan memadamkan sendiri kebakaran dengan bantuan dari perkhidmatan bomba Jordan dari Ramallah, al-Khalil dan Nablus tanpa sebarang bantuan dari pehak berkuasa Israel. Michael Dennis dibicarakan atas percubaan membakar al Aqsa, tetapi diputuskan oleh mahkamah sebagai tidak siuman. Kejadian ini mengingatkan kita kepada pembunuhan yang berlaku di masjid Ibrahimi (Hebron) beberapa tahun lalu. Pelampau zionis ini juga dibicarakan dan mahkamah Israel memutuskan beliau juga tidak siuman. Samada Michael Dennis siuman atau tidak yang pasti satu laporan rasmi yang diterbitkan dalam akhbar Yediot Aharanot bahawa kuil Yahudi akan didirikan di tapak Masjid al-Aqsa pada 21 Ogos 1969 dan laporan itu terbit pada 18 Ogos, tiga hari sebelum berlakunya kejadian pembakaran ke atas Masjid al Aqsa.

Tindakan jahat ini telah mencetuskan satu inisiatif yang digerakkan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj (mantan Perdana Menteri Malaysia), Raja Faisal Arab Saudi dan Raja Hassan II, Maghribi untuk mengadakan sidang kemuncak negara Islam di Rabat dari 22 hingga 25 September 1969. Sidang kemuncak ini memutuskan resolusi untuk menyatukan seluruh negara-negara Islam ke arah memastikan pengunduran Israel dari wilayah Palestin yang diduduki natijah dari perang 1967. Satu resolusi juga menegaskan bahawa sebarang penyelesaian Palestin yang tidak menjamin kedudukan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Palestin sebagaimana statusnya sebelum tahun 1967 akan ditolak oleh negara-negara Islam. Sehubungan dengan itu sebuah sekretariat ditubuhkan di Jeddah dan Setiausaha Agung (Sekretary General) yang pertama diberi kepercayaan dan penghormatan ialah YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Dengan ini rasmilah penubuhan OIC seperti yang diketahui pada hari ini.

Sebaik selesai sahaja sidang kemuncak di Rabat, YTM Tunku Abdul Rahman bergegas ke Persidangan Agung PBB pada 7 Oktober 1969 sebagai mewakili ketua-ketua negara Islam bagi menegaskan semula kedudukan isu Palestin. Persoalan Palestin yang telah dikeluarkan dari agenda Persidangan PBB sejak tahun 1952 telah kembali diiktiraf oleh PBB hasil dari desakan dan aspirasi ketua-ketua negara Islam yang diungkapkan dengan penuh meyakinkan oleh YTM Tunku Abdul Rahman di dalam persidangan PBB sesi yang ke 23 tersebut Persidangan Agung PBB kemudiannya merubah perspektif mereka terhadap isu Palestin dengan mengiktiraf rakyat Palestin sebagai penduduk yang mempunyai hak di bawah Piagam PBB. Kedudukan rakyat Palestin yang terusir dari tanah air mereka dan hak mereka yang tidak boleh diganggu gugat ini terjamin di bawah Resolusi PBB 2535B (XXIV) yang diterima oleh Persidangan Agung PBB pada 10 Disember 1969. Sumbangan dari YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj wajar dirakamkan sebagai batu tanda yang penting dalam perjuangan umat Islam di persada antarabangsa dalam isu pembelaan ke atas rakyat Palestin.


Ikrar dan tekad yang disuarakan sejak sidang kemuncak Rabat pada tahun 1969 terus dihayati oleh kerajaan Malaysia dan rakyatnya sejak 21 Ogos 1969 sebagai Hari al-Aqsa ataupun kini dikenali dengan lebih populor sebagai ROQ (Remembrance of al Quds). Demi memperbaharui komitmen Malaysia terhadap hari al-Aqsa maka setem-setem memperingati tarikh penting ini telah dikeluarkan pada tahun 21 Ogos 1978 dan sekali lagi pada tarikh yang sama pada tahun 1982. Berdasarkan kepada rekod sokongan dan solidariti rakyat Malaysia yang amat membanggakan ini maka adalah wajar bagi kerajaan Malaysia menghidupkan kembali hari al-Aqsa pada hari ini. Pengistiharan melalui pengumuman di dalam media massa cetak dan elektronik adalah suatu yang boleh menyemarakkan semula hari al-Quds. Dengan cara ini maka kesedaran rakyat Malaysia untuk membantu rakyat Palestin yang terus terjajah dan tertindas terutama dengan kepungan dan serangan biadap yang berlaku ke atas Gaza awal tahun ini akan terus bersemarak. Ia juga akan membangkitkan kesedaran dan dhamir umat Islam untuk membantu saudara-saudaranya di Palestin terutama dengan kehadiran bulan Ramadhan al-Mubarak yang penuh keberkatan yang kebetulan jatuhnya pada tarikh yang sama pada tahun ini.



Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah
PACE
(Pusat Kecemerlangan Palestin)
Menjelang 21 Ogos 2009

Monday, August 17, 2009

Semarak Ramadhan...




Ramadhan datang lagi!!!

Countdown Ramadhan!!!

4 hari lagi...



Bagaimana dengan persiapan menyambut kedatangannya? Hmm... ana dah survey tempat nak solat tarawih... di surau berhampiran... okeylah boleh jalan kaki je... Moga ana diberi kesempatan untuk berada di dalam bulan Ramadhan tahun ini... Ameen....





[Klik gambar untuk image lebih besar]

Sunday, August 16, 2009

Kisah Sebulan...

Bismillahirrahmanirrahim... Rasanya hampir sebulan ana bermusafir di Bandar Anggerik dengan memegang status sebagai guru kepada 15 orang anak-anak yang keletahnya bisa mendatangkan sejuta rasa di jiwa. Bermula 20 Julai yang lalu secara rasminya ana bergelar GURU di Dzul Iman Islamic Kindergarten. Dalam tempoh hampir sebulan juga pelbagai perkara berlaku dan dilakukan.

Berbicara tentang anak-anak seramai 15 orang itu pastinya mengundang damai di jiwa. Sebulan lebih ana meninggalkan mereka tamam latihan industri banyak merubah mereka. Dan setelah 'bercuti' selama sebulan lebih juga membuatkan ana sedikit kekok tatkala bersama mereka. Segala-galanya bagaikan up and down 360 degree... Kadang-kadang terasa nak 'telan' seorang demi seorang dari mereka namun kesabaran menjadi benteng utama. Berkat tunjuk ajar dan nasihat Big Boss serta bantuan Teknik Khalifah, anak-anak seramai 15 orang ini lebih mudah mendengar kata. Tidak terlalu sukar lagi untuk mengurus mereka. Dan pastinya hubungan kami lebih mesra. Amsyar Fahim? Rindu rasanya nak mendengar kata-kata "Teacher jahat! Tak nak kawan teacher!" dari bibirnya. Dia sangat manja kini dengan ana. Bahagianya rasa itu. Bahagianya punya anak-anak untuk mewarnai hidup ana kini... (^__^)/"

Alhamdulillah, syukur ana panjatkan ke hadrat Ilahi kerana pencarian ana dipermudahkan di Bandar Anggerik. Halaqah cinta itu begitu mengasyikkan. Tidak sabar rasa di hati untuk menanti liqa' yang akan datang. Belajar semua... Belajar semula... Indahnya rasa ini... Saban minggu alhamdulillah kaki ini tidak terlepas dari mengikuti program-program yang dianjurkan KARISMA, JIM dan team KBM KL. Dan sepanjang kaki melangkah menuju ke destinasi tujuan, pastinya pengangkutan awam menjadi pilihan termasuk sepasang kaki pinjaman Allah yang sangat berjasa ini. Alhamdulillah atas kurniaan sepasang kaki sebagai bekal kembara di dunia sementara ini. Berjalan, melihat dan mentafsir. Dan sepanjang jalan permusafiran itu terlalu banyak ragam manusia yang ana dapat saksikan. Sepasang mata, jendela melihat kebesaranNya telah menyaksikan rosaknya anak bangsa angkara mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab. Sepasang mata ini telah menyaksikan darah merah mengalir ke bumi, kezaliman mereka yang diberi sedikit kuasa, serta rosaknya akhlaq dan pemikiran anak bangsa sendiri. Tidakkah kita sedar siapa yang bersorak girang melihat ini semua terjadi? Mengapa tidak diguna akal kurniaan Allah ini?



Di kesempatan ini juga, jutaan kemaafan ana pohon dari sahabat-sahabat serta teman-teman atas tingkah ana sepanjang tempoh sebulan setelah tamam ana menjalani latihan industri. Asif kathiran atas KEBISUAN ana sepanjang tempoh itu. Maaf jua atas panggilan-panggilan telefon serta kunjungan-kunjungan SMS yang tidak ana beri perhatian. Entah mengapa, KEBISUAN itu yang ana pilih. Entah mengapa alat yang bernama HANDPHONE itu tidak langsung ana pedulikan. Penyakit baru barangkali... (-__-') Afwan andai KEBISUAN itu merungsingkan antum. Maaf andai KEHILANGAN ana membuatkan ada hati yang tertanya-tanya.

Insyaallah, untuk makluman semua selepas ini laman ini hanya akan memaparkan aktiviti ana di sana sini manakala untuk penulisan ana yang lebih serius namun dalam bentuk yang lebih santai boleh diikuti di Musafir Kasih Ilahi. Mohon maaf sekali lagi andai ada hati yang terusik selama ini. Barakallahu alaikum...

... Berjalan, melihat dan mentafsir sepanjang jalanan permusafiran Kasih Ilahi agar hidup lebih bermakna ...



** Insyaallah dalam entry yang akan datang ana akan kongsikan berkenaan Teknik Khalifah dan program Daurah Penguasaan Bahan **

Saturday, August 15, 2009

Yang Mana Satu?

Yang mana satu? Erm, itulah yang bermain-main di fikiran ana saat ini... (-_-')

DZUL IMAN Vs KEMAS

Haha...sungguh la ana tengah tension!!! (T_T)

[Sekadar gambar hiasan]



Semalam dapat call dari pihak KEMAS... ana dapat offer untuk kerja di Tadika...

TAPI kan...

Kalau nak dilihat dari segi advantages...

<-- KEMAS -->

kat Johor, setengah hari je kerja, kerja tetap, orang kata terjamin masa depan,
boleh duduk kat rumah, banyak masa kot bleh spend dengan family...


<-- Dzul Iman -->


kat Shah Alam, senang nak pergi apa-apa program, usrah dah maintain, skrg ni
semakin menjadi 'khalifah teacher', SINGA pun dah makin jinak... hoho \(^__^)/

Dari segi disadvantages lak...

<-- KEMAS -->
confirm ana 'patah kaki'... nak pergi program susah,
usrah??? entah... rumah ana tu dah la jauh dari bandar...bas pun setahun satu...
motor, ayah dengan adik dah guna... kereta mak lak guna... agak-agaknya
orang kampung ana pun tak tau JIM tu apa... DUGAAN sangat-sangat

BESAR!!!

Ana tak sedia lagi untuk itu...

<-- Dzul Iman -->

eeeeermmm kerja sampai kul 7 petang... penat la sikit... tu je kot...


Yang mana satu? Mak tak tau lagi... Kalau boleh tak nak mak tau lagi sebelum ana buat keputusan, sebab apa? Sebab ana tau pilihan mak yang mana satu...

Ya Allah, sukarnya untuk membuat keputusan...

Tapi, DIA kan ada... mohonlah pada DIA, sebab DIA Maha Mengetahui segala rahsia...


"...semoga pilihan yang bakal dibuat adalah pilihan yang menuju mardhatillah..."


KY: Kak Nina, syukran bagi opinions dan sudi dengar cerita busan KY huhu... walaupun Kak Nina wat gaya ntah apa-apa... sempat kita berduet nyanyi lagu Opick (through YM bleh berduet nyanyi?) dan sama-sama nyanyi lagu SINGA MENAWAN KELUARGA BAHAGIA... (^_^) sayang Kak Nina!!!

Monday, August 10, 2009

Jaulah KBM ke Kuantan...

Alhamdulillah, pada 7 Ogos hingga 9 Ogos yang lalu, ana telah berkesempatan mengikuti Jaulah KBM ke Kuantan bersama-sama team KBM KL yang lain bagi menjayakan Program Keindahan Bersama Mu (KBM) Edisi Remaja yang julung-julung kalinya diadakan di Pahang. KBM kali ini bertempat di SMK Sg. Isap, Kuantan. Syukur ke hadrat Ilahi, kerana dengan izin-Nya ana berpeluang menjejakkan kaki kembali ke bumi Kuantan setelah hampir 3 tahun meninggalkannya. Begitu cantiknya percaturan Allah!

Habis sahaja waktu bekerja kira-kira jam 7 malam, ana memulakan perjalanan menuju ke Stesen Komuter Padang Jawa. Syukran jazilan kepada Ukhti Zarina yang sudi menghantar ana ke sana. Setibanya di KL Sentral, musolla segera dijejaki kerana waktu Maghrib sudah suntuk. Usai solat Maghrib, ana menyambung perjalanan menaiki LRT Putra menuju ke Stesen Putra. Tiba di sana, Kak Nina, Damia dan Yatt setia menanti. Dan kami bergegas menuju ke Pejabat JIM Pusat di Taman Melawati di mana Majlis Kesyukuran dan Penegasan Iltizam untuk bekas tahanan MANSUH diadakan.





Di Pejabat JIM Pusat, ana bertemu Abang Bai, Kak Sodd dan 'Izz yang comel. Kesian 'Izz sampai tertidur dalam pelukan Ummizz. Usai Majlis Kesyukuran dan Penegasan Iltizam, kami bergerak menuju ke kediaman Pak Kay. Segala peralatan di punggah ke dalam Avanza. Kami; Abang Bai, Kak Sodd, 'Izz, Akh Nizam, Akmal (anak Makcik Salmi), Damia dan ana bertolak ke Kuantan tepat jam 12.00 malam dengan menaiki Avanza dan Kenari.


Jam 1.30 pagi, kami berhenti rehat seketika di Hentian Sebelah Temerloh dan kemudian menyambung perjalanan kembali ke Kuantan. Alhamdulillah, tepat jam 3.20 pagi akhirnya kami tiba di SMK Sg. Isap. Ketibaan kami disambut Akh Ridhuan, Akh Irfan dan zaujahnya Ukhti Hamnah. Ukhti Hamnah menunjukkan tempat penginapan untuk kami. Dan yang paling gembira tentulah si comel 'Izz... dapat bergolek atas comforter.


Disebabkan sudah lama tak bertemu 'Izz, ana mengambil kesempatan untuk tidur bersebelahan 'Izz. 'Izz memang manja dan nakal... dalam Achik Yong mamai-mamai mengantuk, sempat lagi 'Izz tarik hidung Achik Yong, cubit pipi Achik Yong...tapi Achik Yong biarkan je... hehehe... ni mesti kes rindu kat Achik Yong dia ni... (^__^) Entah pukul berapa, akhirnya mata pun terlelap.


Bangun saja dari tidur, Achik Yong snap gambar 'Izz yang asyik tidur. Comel sungguh!


Bila 'Izz buka mata je, terus senyum kat Achik Yong! Seronoknya!!!


'Izz memang baik sungguh sepanjang program berlangsung. Sewaktu slot KMKY, 'Izz duduk di belakang dewan dengan Ummizz. Abizz kendalikan slot, Achik Mia jaga laptop dan Achik Yong kena jadi ketua fasi. 'Izz tak menangis pun sikit pun.


Tapi... waktu semua orang tengah bergelak ketawa dan bergembira buat Army Yell dan Happy Chicky, 'Izz tidur kat belakang.

Selepas solat Zuhur, Abizz kendalikan slot InTeam. Ummizz dengan Achik Mia jaga laptop. 'Izz duduk kat belakang dewan dengan Achik Yong. Ummizz kena bagi semangat pada Abizz. Di awal slot InTeam, 'Izz tidur juga. Tapi, bila peserta kasih dan sayang mula menangis, 'Izz bangun dan tersenyum tengok muka Achik Yong. Dan tiba-tiba, 'Izz gelak sakan sampai Abizz dan Ummizz kat depan boleh dengar. Abizz ingatkan 'Izz menangis, rupa-rupanya 'Izz ketawa. Achik Yong sempat rakam dengan handphone Achik Yong yang tak berapa nak canggih tu.

video


Pukul 4.30 petang, Abizz bawa Ummizz, 'Izz, Achik Mia dan Achik Yong pergi Taman Gelora (dekat area Kampung Selamat dan Kolej Ikip). Achik Yong yang minta Abizz bawa kita pergi situ sebab Achik Yong konon-kononnya nak kutip balik kenangan terindah 3 tahun lepas... (^__^)/"


Kami singgah kat salah satu kedai makan yang berderet kat Taman Gelora. 'Izz duduk dengan Abizz. Achik Yong makan Laicikang dengan keropok Lekor. Achik Mia makan Mee Kari. Ummizz dengan Abizz makan Rojak Ayam. 'Izz??? 'Izz tengok je... kesian 'Izz kan?


Lepas makan, Achik Yong dengan Achik Mia sempat lari sekejap pergi tepi pantai. Ambik gambar dan ambik angin... (^_^)


Balik dari Taman Gelora, 'Izz duduk atas pangku Achik Yong waktu dalam Avanza. Begitu asyik 'Izz menikmati keindahan alam ciptaan Allah... (^_^)v

Malam kedua di SMK Sg. Isap, 'Izz tidur diapit Achik Yong dan Achik Mia. Bila Achik Yong buka mata je waktu pagi, 'Izz dah bangun. Siap senyum lebar lagi tu pada Achik Yong sambil meniarap. Comel sungguh! Nasiblah tengah mamai, tak terfikir nak snap senyuman manis 'Izz tu.


Lepas Ummizz bagi 'Izz minum susu, Achik Yong letak 'Izz atas riba... tepuk-tepuk 'Izz.. tengok-tengok, 'Izz tertidur.


Program KBM selesai sebelum waktu Zuhur. Lepas makan nasi, sayur dan lauk di waktu tengahari, kami bertolak balik ke Kuala Lumpur pukul 3.00 petang.


Abizz singgah di Hentian Sebelah Maran, penat dan mengantuk yang teramat. Waktu Abizz tidur, Ummizz bagi 'Izz minum susu. Hampir satu jam kami berhenti di Hentian Sebelah Maran.


Pukul 7 malam, kami singgah di Hentian Genting Sempah untuk makan nasi, lauk dan sayur di waktu malam, juga solat Maghrib. Kesian 'Izz tengok je Abizz, Ummizz, Achik Mia dengan Achik Yong makan. 'Izz dapat makan nestum lepas semua orang dah siap makan. Alhamdulillah, akhirnya kami semua selamat sampai di Kuala Lumpur pada pukul 8.30 malam. Heh, lima jam lebih perjalanan dari Kuantan ke Kuala Lumpur! Macam tak logik kan? Tapi nak buat macamana, Abizz penat... kenalah berhenti rehat. Achik Yong tak jadi balik Shah Alam malam tu sebab dah lewat sangat nak naik komuter. Jadi, Achik Yong tumpang tidur rumah 'Izz.


KY: ni blog siapa sebenarnya? Blog 'Izz ke blog Achik Yong? Huhuhu...rindu la kat 'Izz...

Wednesday, August 5, 2009

Pesta Buku Selangor di PKNS Shah Alam!!!

Bermula dari 25 Julai hingga 3 Ogos yang lalu telah berlangsungnya Pesta Buku Selangor bertempat di PKNS Shah Alam (Bandar Anggerik). Dalam kesibukan bekerja dan berprogram, alhamdulillah ana berkesempatan untuk singgah dan shopping buku di Pesta Buku Selangor setelah terlepas peluang Pesta Buku Antarabangsa. Banyak juga buku-buku yang sempat ana borong (lebih dari dua, kira banyak la tu...). Nasib baiklah masa tu baru je dapat gaji, so bolehlah 'membeli dan membelah'.


Ini dia dua buku yang ana beli di Pesta Buku Shah Alam buah tangan dari Ustaz Abu Saif - Aku Terima Nikahnya 2: Bercinta Sampai Ke Syurga, dan Rindu Bau Pohon Tin. Buku Aku Terima Nikahnya (ATN) dah lama ana miliki. Sebenarnya ada kisah di sebalik buku ATN ni. Waktu Pesta Buku Antarabangsa tahun lepas, ana singgah di booth Galeri Ilmu dan staff kat situ sibuk promote buku ATN ni kat ana. Tapi masa tu ana jual mahal, tak pandang pun disebabkan tajuk buku tu macam lebih cenderung untuk kaum Adam. Dan waktu Iftar STADD tahun lepas, ana selak-selak ATN milik Alang Atie. Sempatlah baca dua tiga tajuk. You know what??? Terus jatuh hati dengan ATN. Time tu juga rasa nak serbu kedai buku nak pi beli. Rupa-rupanya buku ATN ni sesuai juga untuk individu yang terlibat dengan dunia pendidikan awal kanak-kanak, macam ana ni la...hahaha... Pengajaran yang ana dapat, DON'T JUDGE THE BOOK BY ITS COVER!!!

<---Tak sempat lagi baca kedua-dua buku ni--->



Buku seterusnya ialah buku Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok tulisan Prof. Dr. Muhd Kamil Ibrahim, Pengarah Kampus UiTM Johor yag diterbitkan oleh PTS Islamika. Buku ini bukan ana yang beli tapi kawan serumah ana yang beli. So, tumpang baca la. Disebabkan banyak sangat buku-buku yang menarik untuk dibeli, kami sepakat untuk membeli buku yang berbeza. Jadi boleh la kami saling tumpang membaca. Alhamdulillah ana dah habis baca buku ni. Buku yang sangat-sangat menarik! Buku yang mampu membuatkan hati ana bergetar hebat! Buku yang memaparkan perjalanan hidup penulis namun ianya bagaikan luahan rasa ana sendiri. Ana juga merasakan alangkah indahnya andai pemimpin negara kita membaca buku tulisan Prof. Dr. Muhd Kamil ini dan mengambil pengajaran darinya. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang kandungan buku Travelog Dakwah ni, sila dapatkan di pasaran.

<---Baru khatam buku ni tadi--->



Buku seterusnya ialah U-Turn Ke Jalan Lurus tulisan Ustaz Zul Ramli M. Razali terbitan Galeri Ilmu. Buku ni pun bukan ana yang beli. Tumpang baca kawan punya juga. Isi yang sangat-sangat bagus. Disampaikan dalam bentuk penceritaan dan santai. Banyak menampilkan contoh-contoh dan analogi yang mudah difahami. Terkandung juga banyak mutiara ilmu yang sangat berharga!

<---Hampir khatam baca buku ni, tinggal beberapa bab saja lagi--->



Buku seterusnya ialah buku yang sedang menunggu giliran untuk dibaca iaitu buku yang berjudul I Love You Too!!. Tengok tajuk rasa macam kelakar kan? Hahaha... Rasa macam tak sesuai je ana nak baca buku ni. Tapi tak kisah la, ilmu ni. Actually buku yang diterbitkan oleh Galeri Ilmu ni merupakan kompilasi dari tulisan-tulisan Hj. Bad yang diterbitkan setiap bulan dalam majalah ANIS. Ana selalu mengikuti tulisan Hj. Bad ni dalam majalah ANIS. Tulisannya mungkin agak santai dan sinis tapi itulah realiti dan hakikat dalam kehidupan masyarakat hari ini. Buku ini jadi lebih menarik lagi dengan ilustrasi kartun yang comel-comel belaka.... =) Bagi ana buku ni sesuai untuk dijadikan bahan bacaan tambahan di rumah.

<--- Sedang tunggu giliran untuk dibaca--->



Novel Islamik terbitan PTS ini yang berjudul Abu Bakar Sahabat Sejati merupakan salah satu hasil karya Abdul Latip Talib yang sering muncul dengan novel biografi kisah para sahabat. Antara karya Abdul Latip Talib yang pernah ana baca ialah Khalid Memburu Syahid. Novel Sejarah Islam yang sangat-sangat bagus untuk dijadikan koleksi buat si penggila novel (macam ana ni). Walaupun harganya agak mahal namun ia berbaloi untuk dimiliki jika dilihat dari aspek mutu karya dan kualiti kertas =).

<---Tunggu giliran juga--->



Buku terakhir yang sedang menanti giliran untuk dibaca ialah Rancang Hidup Rancang Wang tulisan HAMDY. Buku ni bukan dibeli di Pesta Buku Selangor tapi ana beli sewaktu Konvensyen Graduan Nasional '09 yang lalu. Ana sempat selak-selak buku ini dan kandungan buku ini lebih kurang dengan pengisian yang diberikan oleh saudara HAMDY sewaktu KGN '09 dan ana pasti buku ini pastinya dapat membantu ana dalam merancang hidup dan merancang kewangan. Almaklumlah, bila dah bekerja dan punya duit gaji sendiri perancangan kewangan harus dibuat dengan sebaik mungkin. Mana yang nak dibelanja, saving, infaq, bayar hutang lintah darat hahaha... Apa pun bagi yang belum memiliki buku ini, antum pasti tak rugi jika memilikinya.

<---Tunggu turn juga--->


Ada satu lagi buku yang dalam senarai menunggu untuk dibaca iaitu Sentuhan Papa, Belaian Mama terbitan Tinta Ori. Saje je beli buku ni sebab dalam buku ni banyak tips dan ilmu untuk mendidik anak-anak kecil. Almaklumlah sekarang ni ana dah ada 15 orang anak...hehehe...anak murid yang nakal-nakal belaka...tapi teacher dia lagi la nakal...


KY: Hujung minggu ni insyaallah akan berjaulah ke Kuantan, Pahang. Sekali lagi Allah aturkan sesuatu yang cukup indah. Setelah 3 tahun meninggalkan bumi Kuantan, akhirnya ana akan menjejakkan kaki kembali di sana...

Monday, August 3, 2009

KBM SAMNI



Penerbangan Pesawat KRJ 010809
Lapangan Terbang SAMNI 1 & 2 Ogos 2009


Barisan Pengendali:
KMKY – Pak Ngah
In-Team – Pak Ngah
Riadah – Abang Eming & KY
MAM 1 – Ummi Ida
MAM 2 – Semua pengendali & fasilitator
Hijrah – KY
MKMS – Ummi Ida
Pertemuan – Ummi Ida
Video – Pak Kay
Laptop – KY & ML

Barisan fasilitator:
Pramugara – Abang Eming, Abang Ubadah, Abang Hanafi, Abang Yasser, Abang Ibrahim & Abang Luq
Pramugari – Kak Ucu, Kak Wafa, Kak Tika, Kak Nusaibah, Kak Husna, & Kak Izzati

Jumlah peserta: Sayang – 37 orang; Kasih – 59 orang



Laporan:

Setelah berhadapan dengan beberapa masalah teknikal, team KBM KL yang diketuai oleh Pak Kay akhirnya tiba di Sekolah Agama Menengah Nurul Iman, Kg. Bukit Cherakah pada jam 1.47 pagi. Ketibaan kami disambut oleh beberapa orang guru. Seawal jam 8.30 pagi, kami menyambut ketibaan adik-adik kasih dan sayang ke dalam dewan (seperti biasa, pastinya diiringi dengan lagu SENYUM ☺). Seramai 96 orang pelajar SAMNI telah menyertai penerbangan kali ini di mana 37 orang daripadanya terdiri dari adik-adik sayang dan 59 orang yang lain terdiri dari adik-adik kasih. Program dimulakan dengan ucapan ringkas dan penyerahan adik-adik peserta oleh tuan pengetua SAMNI. Slot KMKY dikendalikan dengan jayanya oleh Pak Ngah yang sentiasa menyerlah jauh dari yang biasa... hehe... Kerjasama dan respon dari adik-adik kasih dan sayang juga sangat-sangat luar biasa... Bila tiba saat untuk ARMY YELL, ke‘kreatif’an mereka sangat terserlah! Ada kumpulan Ben10, Jejaka SAMNI, Cloud 9, Al-Amin, Extreme Gurl, Blue Rays, Sahabat Sejati, E-Girl, Nafesa dan ‘Asyarah Mubtasam. Siap ada yang berpencak silat, ada yang berkawad, ada yang jadi tugu negara... heheh... macam-macam gelagat dan aksi mereka. Dan yang paling seronoknya, sewaktu sesi perkongsian, ramai di kalangan adik-adik kasih dan sayang yang tampil berkongsi tentang apa yang mereka rasakan sedari awal hingga selesai slot KMKY. Dan sesuatu yang diluar jangkaan telah berlaku... tiba-tiba ‘hujan’ di pagi hari sewaktu sharing KMKY.





Usai solat Zuhur berjemaah dan makan nasi beserta lauk di sebelah tengahari, penerbangan diteruskan lagi dengan slot InTeam yang juga turut dikendalikan oleh Pak Ngah. Sesi sharing juga mendapat sambutan terhangat di pasaran. Usai solat Asar, sesi riadah dipecahkan kepada dua. Adik-adik sayang bersama abang-abang fasilitator dan adik-adik sayang bersama Kak Yong dan kakak-kakak fasilitator. Yang pastinya, ada senaman baru yang diperkenalkan oleh Kak Yong iaitu 'Ulat Bulu' hehehe...kesian adik-adik kasih, herot-berot mulut. Selesai solat Maghrib, adik-adik kasih dan sayang dipersembahkan dengan tayangan 3 video klip pasar malam; Gemuruh, Satu Tekad dan Jalinan. Dan selepas itu, Kak Yong yang beraksi mengalahkan komando pencen telah membuat 2 orang adik sayang dan 3 orang adik kasih ketakutan... hahaha... dan tak semena-mena semua adik-adik kasih dan sayang turut menerima tempiasnya... jeng.. jeng... jeng... suprise!!! Happy Birthday!!! Selepas itu kami sama-sama berDemi Matahari. Selepas solat Isyak berjemaah, penerbangan diteruskan dengan slot MAM 1 yang dikendalikan oleh Ummi Ida serta dibantu oleh fasilitator. Slot MAM 2 menyusul sejurus selepas selesai slot MAM 1. Slot MAM 2 selesai sekitar jam 2 pagi.

Keesokan harinya iaitu pada 2 Ogos 2009, penerbangan diteruskan dengan slot Hijrah untuk adik-adik kasih dan sayang manakala slot MKMS untuk ibu bapa yang hadir. Slot Hijrah dikendalikan oleh Kak Yong yang menggantikan tempat Abang Bai manakala slot MKMS dikendalikan oleh Ummi Ida. Pada jam 12 tengahari, slot pertemuan dikendalikan oleh Ummi Ida di dewan sekolah. Kehadiran ibu bapa agak memberangsangkan. Sewaktu sesi sharing, ramai adik-adik kasih dan sayang yang tampil ke hadapan. Ibu bapa juga tidak ketinggalan berkongsi perasaan dengan semua yang berada di dalam dewan. Majlis penutup disempurnakan oleh TYDP PIBG SAMNI.


video


Gambar-gambar sekitar KBM SAMNI


KY: setelah setahun berlalu, ana menjejakkan kaki semula di Meru, Klang... setahun lalu KBM di SMK Meru, tahun ini KBM SAMNI... indahnya aturan Allah...

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers