Friday, April 16, 2010

Demi Masa...




Masa ibarat pedang... Jika kamu tidak memotongnya, ia akan memotongmu...


Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian...
Melainkan yang beriman dan yang beramal soleh...

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...
Sihat sebelum sakit...
Muda sebelum tua...
Kaya sebelum miskin...
Lapang sebelum sempit...
Hidup... sebelum mati...

Lagu Demi Masa dari kumpulan Raihan ini pernah 'meletup' satu ketika dulu. Bagi ana, lagu bukan hanya untuk dijadikan halwa telinga, tetapi perlu juga diambil kira dan dihayati bait-bait liriknya.

Sihat Sebelum Sakit

Moga kita semua boleh mengambil ibrah dari keadaan semasa pada hari ini. Kenapa kita perlu memanfaatkan waktu sihat itu sebaik mungkin? Jika kita lihat, orang yang sihat boleh melakukan kerja secara produktif. Muslim yang sihat dapat melaksanakan tuntutan ibadahnya dengan sempurna. Seorang da'ie yang sihat mampu memperkasakan kerja-kerja dakwah. Sebaliknya apabila seseorang itu sakit, bagaimana prestasi dirinya? Adakah dia mampu melakukan kerja secara produktif? Bagaimana pula dengan seorang muslim yang sakit? Adakah mutu ibadahnya terjaga? Dan akhirnya bagaimana seorang da'ie yang sakit dapat melancarkan gerak kerja dakwahnya?

Katak sakit perut...


10 Muwasafat Tarbiyah

Imam Hassan Al-Banna telah menggariskan beberapa sifat yang perlu dimiliki oleh seorang individu dalam memenuhi kerangka sebagai seorang muslim yang benar-benar beramal dengan Islam.


Sihat atau kuat tubuh badan merupakan salah satu daripada 10 muwasafat tarbiyah. Untuk memenuhi muwasafat ini, seorang Muslim yang benar-benar mahu beramal dengan Islam bertanggungjawab untuk menjaga kesihatan diri melalui pemeriksaan kesihatan, rawatan, pencegahan fizikal dan juga bersukan.

Untuk itu bagi kita sebagai individu yang meletakkan matlamat menjadi 'individu muslim' dan mahu benar-benar mengamalkan Islam, penjagaan kesihatan dan fizikal tubuh amat penting. Ia adalah hak tubuh badan yang perlu kita tunaikan. Sebagai contoh, kita tidak mendapatkan tidur dan rehat secukupnya, dan tidak mendapatkan rawatan sewajarnya ketika sakit. Ini jelas menganiya tubuh badan atau secara tepatnya tidak menunaikan hak tubuh badan.


An Apple A Day...

Pernah dengar pepatah Inggeris yang berbunyi, "An apple a day makes doctor away"? Sebiji epal sehari akan menjauhkan doktor dari kita. Untuk pemahaman yang lebih jelas, mungkin kita boleh katakan sebagai mencegah itu lebih baik dari merawat. Untuk itu langkah-langkah penjagaan kesihatan dan tubuh badan perlu dilakukan demi mencapai salah satu daripada 10 muwasafat tarbiyah.


Di kala negara kita dilanda gelombang kedua H1N1 ini, ambillah langkah-langkah pencegahan dan keselamatan. Banyakkan minum air masak, vitamin C, makan buah-buahan, madu, pastikan tempat persekitaran anda bersih dan dapatkan rawatan dengan segera jika anda tidak sihat.


Doktor Epal.. ^__^


My Story...

Kenapa ya tiba-tiba Kak Yong bercerita tentang sakit, tentang kesihatan, tentang muwasafat tarbiyah, tentang epal??? Ini gara-gara peristiwa yang berlaku kebelakangan ini. Seorang kakak, sahabat dan murobbi tersayang yang terpaksa ditahan di wad gara-gara asma berat dan tiba-tiba terpaksa dikuarantin kerana disyaki dijangkiti H1N1. Berita ini agak gempar di kalangan kami. Alhamdulillah, thummal hamdulillah berkat usaha sahabat-sahabat dan saudara-saudara yang lain menembak doa untuk kesihatan dan keselamatannya, beliau disahkan NEGATIF H1N1 dan sudah dibenarkan pulang ke rumah.

Tapi, selepas itu Kak Yong pula yang demam tapi tidak begitu serius. Apabila melakukan koreksi diri, mungkin gara-gara hak tubuh badan yang tidak ditunaikan. Kebelakangan ini jadual tidur tidak begitu betul, waktu makan juga tidak teratur. Kenapa? Terlalu banyak kerja. Alasankah? huhuhu...

Bila sakit, gerak kerja agak terbatas. Fikiran pun tidak begitu waras, hoho. Dan setelah dimarah dan dibebel oleh sahabat yang Kak Yong sayang, barulah ditelan segala macam benda (kopi Radix, madu, buah-buahan). Kenapa tidak ambil vitamin atau ubat-ubatan dari klinik atau farmasi? Jawabnya, tak mahu banyak bahan kimia masuk ke tubuh badan. Tak apa kena marah pun. Bukankah marah itu tanda prihatin, tanda sayang? Sharing is caring, and caring is loving... Right?


Hujung mingguku, berprogram dengan adik-adik remaja demi mencapai moto 'Ke Arah Remaja Soleh Wa Musleh'


Apa pun, gerak kerja dakwah tidak harus berhenti. Dan tiada istilah rehat untuk seorang da'ie. Siapakah da'ie? Kita. Setiap dari kita adalah da'ie (penyampai). Sepertimana firman Allah dalam surah Aali Imran ayat 110 yang bermaksud:

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah."


Dalam ayat ini Allah menyatakan bahawa kita adalah umat yang terbaik sekiranya kita menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. Amar makruf nahi mungkar ini dengan kata lain adalah dakwah. Jangan jemu untuk menyampaikan dan nasihat-menasihati dalam perkara kebaikan dan taqwa.

"Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab dengan azab yang amat keras? Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggungjawab) kepada Rabbmu, dan supaya mereka bertaqwa." (QS. Al-A'raaf: 164)

Insyaallah, di lain hari Kak Yong akan berkongsi bagaiman caranya untuk merasa 'izzah atau bangga dengan Islam. Moga ada manfaat yang dapat diambil untuk kebaikan bersama.



~ Berjalan, melihat dan mentafsir di sepanjang jalanan permusafiran Kasih Ilahi agar hidup lebih bermakna ~

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers