Monday, November 22, 2010

Tiup Habuk. Fuh!!!~


Assalamualaikum buat semua yang membaca dan sudi jenguk blog ni. TIUP HABUK??? Haha, first of all nak mohon maaf buat yang menjengah blog ni sebab dah lama sangat kot tak ada update. Kalaulah blog ni boleh diandaikan sebagai sebijik rumah, ntah berapa inci agaknya tebal habuk yang bertapak hehe. So sekarang, time to blow the dust!!! One, two, three!!! Fuhhh!!!



Kenapa ye dah lama tak ada update kat sini? Penangan Facebook? Sibuk? Lappy meragam? Chup! Enough! Jangan la nak jadi macam bangau. Tak habis-habis tuding telunjuk pada orang lain. Bila dikatakan kurus, salahkan ikan yang tak nak timbul. Ikan pulak salahkan rumput. Rumput salahkan kerbau. Hello~ kalau macam tu bilanya nak habis? Semua tu hanyalah ALASAN... Kalau kita ni duk nak bagi alasan je, serupa la macam bangau. Nak jadi bangau ke? Haha [bila buat gelak macam ni, my HoneyBee kata gelak tak ikhlas hohoho ikhlas tak perlu nak bagitau kat orang kan? hahaha]



Alhamdulillah thummalhamdulillah... Kerja makin bertambah, portfolio yang dipegang pun agaks la... huhuhu... walaupun kadang-kadang rasa macam dunia nak terbalik tapi sebab itulah benda yang aku minat, obses [haha mengade!] dan yang seangkatan dengannya, pejam mata je la redah semua tu. Bak kata orang, alang-alang tengah bujang. Sekarang ni agaks la... Bangun, VEGAS... Tidur, VEGAS... Makan, VEGAS... Kadang-kadang, sebab VEGAS ni juga la aku tak tidur malam. Pernah juga la rasa beberapa kali macam 'nak muntah' jek mengadap VEGAS. Sampai pernah aku tinggalkan VEGAS ni berhari-hari. Eh, apa dia VEGAS ni? Actually VEGAS ni salah satu software untuk video editing.



Aku gunakan Sony Vegas Pro 9.0 untuk buat kerja-kerja editing untuk hasilkan video-video KBM, video untuk jamaah, video untuk kawan-kawan, video untuk suka-suki hohoho... Sekarang ni makin hari, makin bulan aku semakin jatuh chenta pada VEGAS ni. Macam-macam teknik aku kutip dari cfoo aku. Entah bila la aku dapat sampai tahap macam dia tu. Gempak tul video-video dia. Tapi aku selalu ingat pesan cfoo, "Practice, practice, practice! Coz practices make perfect!"



Ni video terbaru aku untuk my boss, Pak Long. Video ni ditayangkan waktu majlis walimah anak lelaki sulung Pak Long yang diadakan pada 20hb Nov lepas kat CAC IIUM. Untuk kawan-kawan yang nak suruh aku buat video cenggini, harga boleh runding ye ^_^

Bila sebut pasal video editing, perasan tak ada ibrah atau pengajaran yang boleh kita ambil? Cuba fikir. Bila guna software editing, kita boleh edit satu video tu dengan cantik tanpa cacat cela. Mana bahagian yang buruk, kita boleh CUT dan buang. Kita boleh cantikkan lagi video tu dengan menambah effect-effect yang gempak lagi mengancam. Dan akhirnya 'sisi cantik' yang kita tayang dan tunjukkan pada orang lain. Tapi kat padang mahsyar nanti sewaktu amal-amal kita di dunia ni ditayangkan di hadapan semua umat manusia yang macam lautan tak bertepi tu, boleh ke kita nak edit-edit 'video' yang ditayangkan tu? Mana bahagian yang buruk, boleh ke kita 'tutup' dengan effect yang menarik? Fikir-fikirkanlah... [Pesanan yang bernilai 2 kupang dariku huhu]

Insyaallah, doakan aku berjaya mengemas 'rumah' ni dengan sebaik-baiknya. Taknaklah simpan-simpan habuk bebanyak ni. Letih nak mengemas. Satu lagi, dah berlaku tak adil la pada blog nih. Blog ni fungsinya untuk diupdate. Kalau tak nak update, baik tak payah ada blog. Hahaha... Pesanan ni hanya untuk diri sendiri je ye. Tak ada kena-mengena dengan orang lain dan sepupu-sepapat mereka.

Harap maaf kalau post TIUP HABUK kali ni macam 'makan kerepek' je. Sekadar nak lari dari jadi budak skema. ^__^ Maaf kalau ada terkasar bahasa. Kerja kita makin banyak , jadi jangan bermalas-malas ye sebab masa kita lagi sikit dari kerja kita.Yosh!!!

2 comments:

Unknown said...

Kalau dah tiup habuk tu, pastikan selepas ini kalau nak berabuk pun jangan biarkan setebal buku ISK yang walid hadiah tu.

Cintakan pakcik Vegas tu biarlah berpada - pada. walid jelos ni.

[SHE] said...

Walid: baik! ai ai kapten!

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers