Thursday, April 9, 2009

Dunia Baru!!!


Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, hari ini masuk hari ketiga ana bergelar "Teacher Hasni". Ketetapan DIA meletakkan ana di Dzul Iman merupakan satu hadiah yang tidak ternilai. Biarpun ana pernah bergelar cikgu tadika sebelum ini (di Kuantan), namun pengalaman yang masih setahun jagung di Dzul Iman amatlah berharga.

Berada di Dzul Iman sebenarnya banyak membantu ana memperbaiki diri secara tidak langsung. Bila melihat anak-anak di Dzul Iman, terselit rasa cemburu di lubuk atma. Kenapa? Kerana mereka adalah PERMATA yang berkilau indah. Bayangkan, seawal usia empat tahun, mereka sudah hafaz bacaan dalam solat, surah-surah dalam Juz Amma, dan hadith Rasulullah S.A.W. hasil didikan di Dzul Iman. Adakalanya tercabar rasa di hati melihat 'kilauan' mereka itu hinggakan ana berkobar-kobar ingin meningkatkan diri ana dari segi hafazan dan ibadah.

Dzul Iman juga sedikit demi sedikit mula membentuk peribadi ana. Ana banyak belajar tentang erti kesabaran. Dalam usaha untuk mendidik anak-anak ini, adakalanya tersentuh rasa hati apabila melihat telatah mereka. Biarpun dalam kenakalan mereka, masih ada nilai-nilai baik dalam diri. Bila berbuat salah, mereka akan segera meminta maaf terutamanya dari guru-guru. Macam-macam keletah mereka yang mencuit hati... Antaranya, ada seorang anak murid ana, baru berusia 4 tahun. Semalam, dia ada melakukan kesalahan dengan ana. Bila ana kata tak nak kawan dia, pantas dia menghulurkan tangan...


Murid: Teacher, salam....
Teacher Hasni: Kenapa?
Murid: Mintak maaf, janji tak buat lagi... (dengan muka sayu dan kepala tertunduk)



Ana pun ter'touching' seketika.

Apa pun, ana yakin dan pasti Dzul Iman bakal mencorakkan ana untuk menjadi insan yang lebih baik dan "Menyerlah Jauh Dari Yang Biasa!"


AD: Kredit to my boss, Kak Lin dan Ukhti Zar atas semua tunjuk ajar... Insyaallah, andai ada kesempatan, akan ana kongsikan lagi pengalaman di Dzul Iman.

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers