Thursday, March 10, 2011

Susun-susun...




Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum buat anda yang membaca. Moga kita hari ini luar biasa hebat dari hari-hari sebelumnya.

Masa kecik-kecik dulu, kita pernah main jigsaw puzzle. Ala, yang main susun-susun tu. Dan mungkin ada antara kita sehingga ke hari ini masih bermain jigsaw puzzle.

Jiwsaw puzzle = susun-susun


Lately boleh dikatakan saya sering diajukan dengan ayat-ayat yang lebih kurang sama maksudnya dengan ayat ini :- "Dah susun?" Dan jawapan saya? Hurm... Errr... Tengah... Dan hari ini, saya paksa diri saya untuk S-U-S-U-N. Perkara pertama yang saya buat ialah, saya selongkar rak buku saya dan cari hadiah pemberian walid. Ya! Sebuah P-L-A-N-N-E-R! Planner ni dihadiahkan oleh walid sewaktu saya berziarah ke Kerteh, Terengganu.

Planner Aqsa Syarif hadiah dari walid


Setiap barang hak milik saya terutamanya buku-buku akan dilekatkan dengan
pelekat nama ini di bahagian kanan sebelah atas. At least kalau tercicir,
bolehla orang yang jumpa tu pulangkan semula kepada saya


Kalau ikut hati, saya sayang nak guna. Tapi kalau tak diguna, membazirla! Ish, ish, ish... Membazir tu kawan siapa? Jadi hari ini saya mula memasukkan aktiviti-aktiviti saya ke dalam planner. Salah satu tujuannya, supaya saya tak terlupa program-program yang perlu saya hadiri. Dan saya nak tambah job-to-do list dalam planner itu. Supaya apa? Supaya kerja-kerja saya lebih tersusun dan tidak tercicir. Inilah namanya susun-susun.

Baru isi sikit jer...


Bila saya cakap saya nak belajar susun-susun, walid kata orang sistemik macam saya sepatutnya dah tak payah nak susun-susun. Erk... Sistemik tu apa? Sistematik pernahla dengar. Jadi saya pun tanyalah kepada Pakcik-Hensem-Google. Rupa-rupanya pemikiran sistemik ni adalah kaedah memandang sesuatu secara keseluruhan manakala sistematik adalah kaedah memandang sesuatu secara berturutan atau berdikit-dikit. (Sumber) Tapi adakah saya ni berfikiran sistemik? Erm...

Bila diintai-intai semula ke dalam diri, memanglah saya ni failed bab susun-susun. Tu yang selalu jadi serabut. Dan bila diintai pula pada Muwasofat Tarbiyyah, dush!!! Salah satu sifat tak berapa nak settle lagi. Walaupun takde la nampak macam kronik sangat, tapi kalau 10 muwasofat tarbiyyah pun tak settle, macamana nak melepasi tangga Individu Muslim dalam Maratib 'Amal (Turutan Amal)? Terasa seperti kena ketuk-lagi-hantuk di situ.

Inilah 10 Muwasofat Tarbiyyah yang merupakan ciri-ciri penting dalam
pembentukan peribadi Muslim yang perlu dipenuhi oleh setiap individu Muslim.


Dan ini pula adalah Maratib Amal, turutan amal.


Apa dia muwasofat yang masih belum selesai tu?? Munazzamun fi syu'unihi, tersusun urusannya. Seorang Muslim tu kan sepatutnya lebih tersusun urusannya. Hurm... Tiba-tiba teringat kisah tentang semut. Kita semua sedia maklum, semut ni binatang yang namanya Allah sebutkan di dalam al-Qur'an dan menjadi nama bagi salah satu surah iaitu an-Naml.



Semut adalah binatang yang hidup berkelompok dan selalu bekerjasama. Semut tak hidup sekor-sekor sebab semut sedar dirinya kecik dan lemah. Namun, kebersamaan dan kerjasama membuatkan semut menjadi binatang yang tak boleh dipandang rendah. Seekor gajah pun, kalau diserang semut yang sangat banyak, gajah tu boleh mati. Macam tu la hebatnya semut yang hidup berkelompok. Selain tu semut adalah binatang yang sangat teratur hidupnya dan berdisiplin. Cuba kita tengok sekelompok semut yang berjalan. Teratur je kan? Tak ada pun semut yang nak potong baris. Sangat berdisiplin mengalahkan tentera. Kalau semut, binatang kecil yang tak berakal tu boleh hidup teratur dan berdisiplin, kenapa saya seorang manusia yang Allah dah kurniakan akal ni masih tak berjaya nak susun-susun? Dush!!! Waaaaa....malunya pada semut!

Konklusinya, saya dan anda kena lebih giat dan paksa diri untuk belajar susun-susun sampai saya dan anda berjaya. Jika tidak, lebih baik saya dan anda jadi semut (baca: malu kepada semut).

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers