Sunday, May 3, 2009

My Khalifah!




Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, sedar tak sedar genap sebulan ana telah menjalani latihan industri di Dzul Iman Kindergarten. Tiga minggu pertama, ana diamanahkan untuk menjadi assistant teacher di kelas 6 Obedient. Walaupun banyak cabarannya, alhamdulillah ana berjaya melaluinya dengan tenang dan sabar. Dan bermula pada 27hb April yang lalu, ana diberi tanggungjawab untuk mengendalikan sepenuhnya kelas khalifah yang berumur 5 tahun tapi masih di peringkat 'beginner'.

Seminggu telah berlalu ana bersama-sama mereka. Walaupun hanya sepuluh orang khalifah yang diletakkan di bawah perhatian ana, tapi cabarannya cukup besar. Ana diberi kebebasan sepenuhnya untuk menggunakan apa jua method dalam proses pengajaran. Namun di sebalik kebebasan yang diberikan, di sini ana harus membuktikan kredibiliti ana sebagai pelajar diploma Pendidikan Islam Pendidikan Awal Kanak-kanak dan ana juga turut membawa nama Kolej Islam Antarabangsa. Moga Allah sentiasa mempermudahkan urusan ana.

Bercerita tentang sepuluh orang khalifah ini, macam-macam ragam mereka yang kadangkala membuatkan ana pening kepala dan bingung! Namun dengan pesanan dari Kak Lin, ana cuba mempraktikkan amalan berdoa dan pergantungan sepenuhnya pada Allah kerana DIA yang menciptakan setiap dari kita. Alhamdulillah, seminggu yang berlalu menyaksikan kami gembira bersama-sama. Dan yang paling nampak memberikan kesan kepada mereka adalah ketika sesi bercerita. Hampir setiap kali ana bercerita kepada mereka, ana perhatikan Hazeeq, Luqman dan Audad pastinya gelak besar bila intonasi suara ana berubah mengikut watak. Entah apa yang melucukan, ana pun tak tahu.

Akmal dan Erfan yang pendiam, Amir yang tidak betah duduk diam, Amru yang tidak berkeyakinan, Audad dan Hazeeq yang nakal, Luqman yang petah berkata-kata, Imran yang mudah menangis, serta Arinah dan Ain yang banyak bertanya... teacher sayangkan kalian. Moga kita sama-sama terus bergembira dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Young Khalifah, always choose to be GOOD!!!

2 comments:

Hazhari Ismail said...

salam

mengajar itu adalah perkara yg indah.
Allah akn mengangkat darjat seorang pendidik.

"man waqara 'aliman waqara robbah"..

bestnye para 'caliph' tu dpt belajar ngan Tc Hasni.. hehe..

Sy nk gi sane. Nk ty kat bebudak tu.
Ade berlaku penderaan emosi tak.
ahahah..

[SHE] said...

salam kembali...
hang jgn nk mengarut tya soalan tu kt ank murid akak...bkn depa yg tdera emosi, akak ni yg tdera...hehehe...xdala, gurau jek.diorg ni sume best...smpi tc2 kt sini xleh beza mna akak, mna ank murid kuikuikui...

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers