Tuesday, May 4, 2010

Mendung Berarak...


Mencuba tak berkedip
Menahan tegar di hujung mata
Hingga kau pun tak kuasa
Berderailah airmata
Dalam pelukku kau curahkan semua

Menangislah...
Kadang manusia terlalu sombong tuk menangis
Lalu untuk apa airmata telah dicipta
Bukan hanya bahagia yang ada di dunia
Menangislah...
Di bahuku kau berikanku kepercayaan
Bahwa laramu adalah haru biruku
Kerna ku adalah sahabatmu

Menelusuri bait-bait lirik lagu 'Menangislah Di Bahuku' dendangan kumpulan Firdaus pastinya membuatkan para pembaca dapat mengagak isi atau maksud yang ingin saya kongsikan dalam entri kali ini. Kesedihan. Ya, tepat sekali. Setiap insan dalam hidupnya pasti pernah melalui frasa kesedihan ini. Namun, bagaimana penerimaan kita terhadap kesedihan?

Air Mata Peneman Setia

Biarlah air mata yang mengalir kerana takut dan gerun mengenang balasan di akhirat terhadap dosa-dosa semalam...


Seringkali kita menangis apabila diuji. Terasa diri sudah tidak sanggup menanggung ujian dariNya sedangkan jika hendak dibandingkan ujian yang dititipkan buat kita, terlalu kecil nilainya berbanding ujian dan cabaran yang perlu dihadapi oleh Rasulullah dan para sahabat. Adakah kita pernah dilempar dengan batu? Adakah kita pernah dilempar dengan najis? Adakah kita pernah diseksa dibawah terik matahari seperti Bilal? Tidak! Tak pernah kan? Tetapi kenapa masih mengeluh dan bersedih dengan ujian Allah? Tidak salah menangis. Tidak salah air mata itu menjadi teman setia. Yang salah adalah bila kita merelakan diri hanyut dalam lautan air mata dan kesedihan tanpa berusaha langsung untuk bangkit!

Kita seringkali menangis apabila apa yang kita hajati tidak kesampaian. Kita seringkali menangis apabila merasa Allah tidak memperdulikan kita. Tetapi, pernahkah kita menangis kerana mengenangkan dosa-dosa semalam? Pernahkah kita menangis kerana takutkan seksaan dan balasa Allah untuk hambaNya yang ingkar?

Benci Menunggu!

Penantian satu penyeksaan...!!!


Penantian. Ada sesiapa di antara kita yang suka menanti? Rata-rata dari kita sering mengungkapkan, 'penantian satu penyeksaan'. Dan ramai dari kita yang benci menunggu. Lebih menggeramkan hati, apabila yang ditunggu-tunggu langsung tidak muncul. Bukan setakat benci menunggu manusia, tetapi adakalanya tanpa kita sedar, kita benci menunggu doa-doa kita dimakbulkan Allah. Ada di antara kita yang sering mengeluh, 'bila Allah nak makbulkan doa aku?' malah ada yang marah-marah kerana doanya masih juga tidak dimakbulkan Allah. Tetapi pernahkah kita terfikir, adakah Allah juga suka menunggu kita?

Sebagai orang Islam, kita telah berikrar di hadapan Allah s.w.t. bahawa kita akan mematuhi Rukun Islam terutamanya solat 5 waktu. Kita tahu solat itu tiang agama, telah kita ikrarkannya kepada Allah s.w.t. sejak sekian lama. Tetapi, apabila kedengaran sahaja suara bilal melaungkan seruan azan, memanggil umat manusia untuk tunduk sujud menyembah-Nya, berapa ramai antara kita yang segera menunaikan solat tatkala mendengar seruan azan? Tahukah kita bahawa Allah s.w.t. menanti kita untuk menghadap-Nya? Lima minit... 20 minit... 40 minit... satu jam... dua jam... tiga jam, Allah menanti kita. Lebih malang lagi ada antara kita yang langsung tidak menunaikan solat! Lebur! Serupalah seperti sahabat yang tidak nampak batang hidung apabila berjanji! Jika kita punya rasa marah pada sahabat kita yang mungkir janji itu, sudah semestinya Allah, Tuhan yang menciptakan kita amat murka bila kita gagal menunaikan janji. Allah itu umpama tuan kita, sedangkan kita hanya seorang hamba. Cuba bayangkan apa perasaan seorang tuan jika hambanya tidak mengikut perintah? Marah bukan?

Layakkah kita untuk punya rasa marah kepada Allah lantaran lambat memakbulkan doa dan permintaan kita, sedangkan kita sendiri sering melambat-lambatkan janji kita untuk 'bertemu' dengannya???

Beraraklah Pergi Wahai Mendung!

Mendung di langit adakah tanda hujan akan turun???


Ayuh, andai ada rasa sedih di hati, andai ada air mata menemani, La Tahzan! Innallaha ma'na... Jangan bersedih! Sesungguhnya Allah bersama-sama dengan kita... Ayuh kita selusuri satu persatu ayat-ayat cinta di dalam surat cinta ke 55 iaitu Ar-Rahman. Bukankah terlalu banyak nikmat yang telah dititipkan oleh DIA buat kita? Sejak penciptaan manusia dari tanah kering hinggalah penciptaan kita dari setitis air mani, tidak terhitung banyaknya nikmat Allah kepada kita. Lalu, nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan? Janganlah menjadi bangsa yang tidak pandai bersyukur.

Bangkitlah, hapuskanlah air matamu. Biarlah awan mendung itu berarak pergi. Bersangka baiklah kepada Allah. Allah itu mengikut sangkaan hambaNya. Jika kita bersangka baik kepada Allah, insyaallah kebaikanlah yang akan Allah berikan kepada kita. Oleh itu sentiasalah bersangka baik kepada Allah, diri sendiri dan orang lain kerana hati kita ini umpama magnet yang mampu menarik sesuatu yang ada di luar ni ke dalam diri kita. Apa yang hati kita rasakan, itulah yang akan kita terima sebagai pantulan. Sebab itulah kita kena sentiasa bersangka baik. Supaya setiap kebaikan tu dapat ditarik ke dalam diri kita.

Bersangka baiklah. Husnuzhan. Kita merancang, Allah merancang. Dan Allah adalah sebaik-baik perancang. DIA lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita.

Kau tempatku mengadu hati
Pemberi segala hidup
Dunia dan seisinya milikMu
mencintaiMu sejati

Ku manusia yang penuh dosa
berharap ampunan-Mu
Lihat dilangit kesempurnaan hadirMu
Kau cinta pertama dalam hidup

Allahu Akbar, Maha Besar
MemujaMu begitu indah
Selalu kau berikan semua
KebesaranMu Tuhan


Me: MemujaMu Allah begitu indah... MyEm0.Com

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers