Friday, July 2, 2010

"Bagaimana Mahu Merasa ‘Izzah Dengan Islam?" (Usrah Online Kelapan)


Tajuk: “Bagaimana Mahu Merasa ‘Izzah Dengan Islam?”

Naqibah: Kak Yong
Tarikh: 1 Julai 2010
Masa: 9.00 – 10.00 malam

I'm proud to be Muslim. How about you?


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum semua...

Waalaikumsalam...

Apa khabar? Harap semua dalam keadaan sihat-sihat belaka.

Alhamdulillah...

Seperti yang dijanjikan minggu lepas, tajuk usrah online kita pada minggu ini ialah “Bagaimana Mahu Merasa ’Izzah Dengan Islam?”

Insyaallah, malam ini akak akan bertindak selaku naqibah dan akak yakin semua dah tahu bagaimana usrah online kita ini dijalankan. Jadi tanpa membuang masa, ayuh kita mulakan dengan membaca ummul kitab, al-Fatihah.

(Baca sendiri-sendiri)

Alhamdulillah, sekali lagi kita diberi kesempatan oleh Allah untuk berkumpul di ruangan diskusi ini untuk kita saling ingat memperingati dan menambahkan pengetahuan kita, insyaallah. Sebelum tu, akak nak tanya kepada adik-adik apakah yang dimaksudkan dengan ‛IZZAH?

Hamie: bangga

Huda: bangga

Lagi?

Hamie: proud.. hihi..

Proud = bangga kan? Hehe... Yang lain? Nana?

Huda: Tak tahulah Kak Yong

Okey. Betullah tu. ‛Izzah = bangga, mulia. Jadi tajuk kita malam ni, macamana nak rasa mulia, nak rasa bangga dengan Islam itu sebagai agama kita. Nak rasa ‛izzah kena ada sumber dan asasnya. Jadi persoalannya, apakah sumber untuk kita merasa ‛izzah dengan Islam?

Sebagai contoh. Katakanlah akak ni ada anak yang akak namakan Yang Teramat Mulia, Lagi Dimuliakan, Yang Paling-paling Mulia Sipulanah binti Sipolan. Agak-agaklah kan, orang muliakan anak akak tu tak? Nama dia banyak sungguh perkataan mulia tu.

Hamie: Hurm... tak kot. Entahlah

Farhana: Tak semestinya...

Huda: Tak semestinya orang muliakan...

Haaa... Mesti orang akan tanya kan, ni kerabat mana ni? Anak raja mana ni?

Hamie: Ha’ah la

Orang tak akan muliakan anak akak sebab tak ada sumber atau source untuk dimuliakan. Tapi kalau anak akak ni memang keturunan raja, orang akan muliakan dia walaupun nama dia Cuma Tengku Sipulanah binti Tengku Sipolan. Tak ada pun panjang-panjang macam yang tadi. Tak ada pun perkataan mulia. Sebab apa? Sebab dia ada sumber untuk orang muliakan dia. Sebab dia memang keturunan raja. Jadi, kalau kita nak merasa ‛izzah, kita kena ada sumber atau asas untuk buat kita bangga dengan Islam sebagai agama kita.

Cuba kita lihat dalam surah ali-Imran ayat 85, Allah telah berfirman “Dan barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima agama daripadanya, dan dia di akhirat Allah menjanjikan dia termasuk orang-orang yang rugi.”

Kita tengok ayat di atas. Sesiapa yang mencari agama SELAIN AGAMA ISLAM, Allah cakap kat akhirat nanti dia adalah orang-orang yang rugi. Jadi kalau kita pilih agama ISLAM, kita ni di kalangan orang yang apa?

Huda: Beruntung

Meera: Insyaallah beruntung

Fifi: Di kalangan orang yang bertuah

Ya, orang-orang yang memilih agama Islam adalah di kalangan mereka yang beruntung, di kalangan mereka yang berjaya. Jadi, kalau kita dah memilih Islam sebagai ad-deen kita, sebagai agama kita, macamana sepatutnya kita rasa?

Hamie: Bangga?? Bertuah??

Lagi?

Huda: ‛izzah

Hamie: Beruntung??

Fifi: Rasa macam nak riak pun ada gak... tu yang takut tu

Meera: Bangga dengan orang yang bukan Islam

Farah: Pimpinlah mereka ke jalan yang benar kalau macam tu. Biar mereka pun beruntung.

Ya, sepatutnya kita merasa bangga sebab kita orang yang beruntung. Kemudian kita tengok pula dalam surah al-Baqarah ayat 132, “Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya'qub. (Ibrahim berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam.”

“Kenapa ayat ini sepatutnya menjadikan kita rasa ‘izzah dengan Islam? Ada sesiapa yang nak cuba jawab?

Hamie: Sebab agama Islam je yang Allah redha kalau kita mati dalamnya.

Meera: Islam agama Allah

Huda: Kerana tak semua orang terpilih menjadi seorang Islam. Oleh itu kita haruslah bersyukur dan bangga dengannya.

Hamie: Sebab Allah yang pilih agama Islam bukan manusia

Abg Luq: Sebab Islam sahajalah agama yang diterima oleh Allah so mati dalam Islam adalah mati dalam redha Allah?

Okey, kalau kita tengok ayat kat atas tu, siapa yang bercakap di atas tu? Maksud akak, perbualan antara siapa yang ada dalam ayat tu?

Abg Luq: Ayah dan anak?

Siapa ayah dan anak itu?

Hamie: Rasul?

Fifi: Hmm...

Hamie: Nabi Ibrahim kepada anak-anak baginda

Huda: Nabi Ibrahim dan anak-anaknya.

Kita dapat lihat Nabi Ibrahim telah mengamanatkan kepada anak-anaknya, dan begitu juga Nabi Ya’qub juga buat perkara yang sama. Jika kita lihat, kedua insan ini adalah Nabi dan Rasul. Jadi agama yang kita anuti ini adalah agama para Nabi dan Rasul. Jadi sepatutnya kita merasa bangga kerana sudah menganut dan mewarisi agama para Nabi dan Rasul, betul tak?”

Hamie: Owh... betul tu!

Fifi: Ooo... na’am

Meera: Betul

Amir: Betul sama sekali

Huda: Betul

Dan kalau kita tengok lagi dalam ayat tadi, “sesungguhnya Allah telah memilih agama ini untuk kamu.” Tengok, Allah dah pilih agama Islam ni untuk kita. Ini adalah satu penghormatan untuk kita. Sepatutnya kita merasa bangga Allah pilih kita, Allah pilih Islam itu untuk kita.

Fifi: Betul!

Seharusnya kita merasa bangga, merasa mulia dengan agama Islam yang merupakan agama para Nabi dan agama yang dipilih oleh Allah untuk kita.

Huda: Betul tu!

Amir: Sebaik-baik agama di sisi Allah adalah Addinul Islam!

Fifi: Memang sangat beruntung kita ni kan?

Okey. Kita tengok pula surah Al-Haj ayat 78. “Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik- baik Penolong.”

Kita tengok ayat di atas. “Allah telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu...” See... Nama MUSLIM TU Allah yang bagi pada kita.

Amir: Na’am, na’am

Fifi: Betul-betul

Gelaran MUSLIM tu Allah yang pilih dan beri pada kita. Sepatutnya kita kena rasa bangga, betul tak?

Syakir: Bertuah

Huda: Betul tu

Fifi: Sangat tak sangka

Selama ni kita mungkin tak pernah terfikir dan tau kan?

Hamie: Ha’ah

Huda: Betul tu, segala pujian bagi Allah

Hamie: Jahilnya ana...

Amir: Segala puji bagi Allah yang telah mengaturkan yang terbaik untuk kita semua, insyaallah...

Cuba kita tengok. Kalau ada orang dapat gelaran Dato’, Tan Sri, Dato’ Seri, Datuk Tak Berseri, siapa yang bagi gelaran tu kat dia?

Hamie: Manusia...

Fifi: Manusia...

Siapa manusia tu?

Fifi: Kerajaan...

Raja kan?

Fifi: A’ah ek

Hamie: Raja arrr hihi...

Kalau Dato’, Tan Sri tu kalau kita panggil dia dengan nama je, tak sebut pun gelaran dan pangkat dia tu, agak-agaklah kan, dia marah tak? Bukan senang tu nak dapat gelaran macam tu...

Huda: Hmmm... mungkin

Fifi: Marah! Nanti dia kata kita tak hormat dia

Hamie: Betul-betul

Amir: Of course, for sure they will mad with us

Fifi: Tak silap nanti boleh kena saman

Hamie: Nanti dia kata kita tak setaraf dengan dia

Orang yang dah pergi haji pun marah kan kalau kita tak panggil dia Haji or Hajjah (tak semua la)

Syakir: Betul

Huda: Betul

Hamie: Sebahagian ada...

Fifi: A’ah. Kira diorang berbangga dengan gelaran tu kan?

Amir: Yup

Tapi cuba kita tengok diri kita ni. Allah dah bagi kita gelaran MUSLIM tu yang tak semua orang dapat. Tapi kenapa kita tak rasa bangga? Kenapa kita tak rasa ‛izzah?

Hamie: Alamak, terasa ni... Huuuu...

Huda: Ha’ah la... Tak terfikir...

Tak apa. Peringatan untuk diri akak juga.

Fifi: Alpa, memang bahaya.

Amir: Ramai orang beranggapan gelaran MUSLIM tidak se’special’ gelaran Dato’ Seri and whatever... Walhal gelaran MUSLIM tu lebih dipandang mulia di sisi Allah s.w.t. compare to Dato’ Seri...

Yup, betul tu.

Hamie: Setuju sangat!

Jadi adik-adik, jika kita mengamalkan Islam, jika kita hidup dalam Islam, kita nampak keindahan Islam, baru kita akan rasa mulia, barulah kita rasa bangga dan kita akan rasa ‘izzah dengan Islam. Lepas tu barulah kita boleh berkongsi dengan orang lain keindahan Islam itu sendiri. Kalau kita sendiri tak dapat rasai keindahan Islam, macamana kita nak sampaikan Islam pada orang lain?

Amir: Betul tu.

Kalau makan kek coklat, kongsikan dengan orang lain
supaya orang lain pun boleh rasai keenakkannya


Sebagai contoh, akak makan kek coklat hehe… Lepas tu akak bagitau Huda yang kek tu sedap sangat. Agak-agaklah kan, boleh tak Huda bagitau Hamie macamana sedapnya kek coklat yang akak makan tadi tu sedangkan Huda tak makan pun kek coklat tu.

Hamie: Tak boleh

Fifi: Huhu... tak mungkin

Huda kena makan kek tu dulu, kena rasa kek tu dulu. Barulah Huda boleh cerita pada Hamie macamana sedapnya kek tu. Coklat dia pahit ke, topping dia sedap ke... Samalah juga dengan Islam ni. Kita dulu yang kena rasai sendiri keindahan Islam, lepas tu baru boleh cerita kat orang.

Hamie: Ha’ah...

Huda: Ye la...

Okey, untuk yang terakhir cuba tengok ayat ni Al-Maidah ayat 3. “Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Islam tu agama yang syumul, menyeluruh dan mencakupi seluruh aspek. Islam bukan agama solat, puasa dan zakat je tau.

Meera: Betul

Jadi, jom kita amalkan Islam secara keseluruhannya dalam hidup kita. Bukan Islam yang diambil secara separuh-separuh. Dengan itu kita akan merasai keindahan Islam dan halawatul iman, kemanisan iman...

Fifi: Betul, sokong!

Abg Luq: Makan kek biar sampai licin

Okeylah, nampaknya jam pun dah pukul 10. Masa kita pun dah sampai ke penghujung.

Huda: Alaaaaa...

Hamie: Alaaaa... cepatnya...

Tak apa. Kita tutup dulu usrah ni, dan sesiapa yang nak stay untuk sembang-sembang ukhwah macam last week, kita boleh sambung.

Huda: Okey.

Meera: Insyaallah...

Jadi sebelum kita tutup usrah kita malam ini, sekali lagi akak nak ingatkan ‘Amalkan Islam secara menyeluruh, kelak kamu akan merasai keindahan Islam dan kemanisan iman…’

Hamie: Insyaallah...

Fifi: Insyaallah... ameenn

Meera: Insyaallah...

Insyaallah kita tutup dengan tasbih kafarah dan surah al-Asr.

Huda: Ameennn...

Amir: Insyaallah...

Hamie: Kami akan try the best, kan semua?

Fifi: Ya

Amir: We will do our best for our lovely Islam!

Abg Luq: Izzahkanlah dirimu kerana jika tidak engkau yang izzahkan dirimu sendiri, sesungguhnya tiada siapa yang mahu mengizzahkan dirimu.

Huda: Jazakillah untuk Kak Yong juga sebab telah memberi pengisian yang sangat menarik.

Meera: Huda betul. Terima kasih Kak Yong, terima kasih semua.

Fifi: Makaseh Kak Yong.

Hamie: Dalam dunia ni tak ada insan yang sempurna. Tapi takkan nak tunggu diri sempurna baru nak dakwahkan? So, islahkan diri sambil islahkan orang lain.

Amir: Bersama mengembalikan generasi soleh wa musleh.

Abg Luq: Kalau kita makan coklat, jangan lupa untuk share dengan orang lain supaya orang lain pun dapat rasa.

Hamie: Betul tu, kalau Kak Yong makan kek coklat, jangan lupa bagi kami rasa juga hehe

Abg Luq: Macamana kalau ada orang belanja orang lain makan kek coklat tapi dia tak pernah makan kek coklat?

Hamie: Ha?? Tak faham.

Meera: Macam makcik saya. Dia ada kedai kek, tapi dia tak makan kek sebab dia x suka kek.

Orang yang mengajar orang lain tentang Islam, tapi dia tak buat apa yang dia cakap. Lebih kurang macam cakap tak serupa bikin. Macam tu ke?

Abg Luq: Itu satu jawapan. Jawapan lain?

Huda: Erm... cepatlah jawab soalan Abg Luq tu.

Abg Luq: Dia tak pernah makan kek coklat tapi dia makan cheese cake. Sedap juga.

Hamie: Ha??

Huda: Maksudnya?

Amir: ???

Meera: ????

Abg Luq: Kedai kek bukannya ada kek coklat je. Dia ada juga cheese cake, blueberry cake...

Hamie: Ha?

Amir: So?

Abg Luq: Islam itu bukan hanya pada satu sudut sahaja wahai sahabatku sekalian. Banyak kemanisan yang mungkin kita tak pernah kita rasa. Tapi orang lain dah pernah rasa.

Meera: Islam ni syumul la maksudnya?

Abg Luq: Yup!

Huda: Oooo...faham-faham...

Farhana: Kalau terlebih izzah dengan Islam, dosa besar ke?

Amir: Ana tak ada jawapan yang tepat.

Meera: Macamana tu Kak Yong, Abang Luq?

Abg Luq: Definisikan terlebih izzah dengan Islam?

Farhana: Terlalu bangga yang dia tu orang Islam, orang yang terpilih, orang yang baik-baik...

Hamie: Terlalu bangga? Macam orang Yahudi ke yang bangga dengan diri diorang?

Abg Luq: Memang patut kita rasa bangga. Dalam al-Quran, azillatin alal mukminin a’izzatin alal kafirin... merendah hati tika dengan orang mukmin tapi mengizzahkan diri tika dengan orang kafir.

Mungkin apa yang Farhana maksudkan tu bila kita ni jadi MUSLIM, kita rasa diri kita dah cukup bagus, lagi mulia dari orang lain. Tapi kita kena ingat, rasa izzah tu kena seiring dengan amal. Kalau rasa izzah tapi amalan tak ada, tak guna juga. Macam tin kosong. Isinya tak ada, bunyi je kuat. Amal tu pula kena diiringi keikhlasan. Kalau beramal tapi hati tak ikhlas dan ada rasa riak, Allah tak terima amal kita tu.

Hamie: Ha’ah la... Terasa lagi sekali... Huuu...

Huda: Betul tu

Abg Luq: Lantang bersuara tapi amalan tarak

Hamie: Jahilnya aku... T_T

Huda: Ya Allah! T_T

Tak apa dik. Sama-sama kita perbaiki dan pertingkatkan diri masing-masing. Jom jadi macam kura-kura yang berlumba dengan arnab! Insyaallah, dua minggu lagi akak akan kongsikan kisah ni ye. Ada banyak ibrah dari kisah ni yang boleh kita ambil untuk dijadikan tauladan.

Hamie: Ok, janji ye! Minggu depan tajuk apa?

Minggu depan? Insyaallah Abg Luq akan kongsikan kisah tokoh Islam.

Huda: Siapa?

Siapa? Tunggu...!!! Nanti akak hebahkan dalam forum.

Hamie: Tak apalah Huda. Yang penting tokoh. Mesti best ni. Tak sabarnya!

Fifi: Hope dapat join juga. Takut ada banyak homework.

Huda: Ala, kalau tak siap, bangunlah awal pagi. Siapkanlah...

Abg Luq: Habiskanlah cepat-cepat.

Fifi: Tak apa. Akan usahakan juga just for Islam!

Bagus semangat macam tu. Okey, dah lewat ni. Esok semua nak pergi sekolah. So, sila tidur ye sekarang. Insyaallah kita jumpa lagi minggu depan. Assalamualaikum...

Waalaikumsalam...

1 comment:

UmmiHanna said...

Alhamdulillah satu huraian yang menarik. Kemanisan IMAN itu bukan boleh diangan2 @ main2 tp..perlu dihayati dan dilaksanakan dlm amalan.

Kalau kita masih belum hayati..seperti kita tak rasa nikmat makan kek coklat..bagaimana pula hndak kita critakan pd orag lain kan?..Justru kita kena bekerja memproseshati kita agar ia tunduk akan perintah ALlah dan terus meyaakini serta menghayati dgn kesungguhan yg. sebenar...

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers