Tuesday, July 27, 2010

Emak Ingin Naik Haji




'Emak Ingin Naik Haji' yang diangkat dari karya pendek Asma Nadia dan diolah ke layar perak oleh Aditya Gumay telah dibawakan oleh Mizan Productions dengan kerjasama Smaradhana Pro, pastinya bisa meruntun hati sesiapa jua yang menontonnya.



Filem ini mengisahkan tentang Emak, seorang wanita tua berumur 61 tahun yang sudah kematian suami. Seperti umat Islam lainnya, Emak memasang impian untuk menunaikan ibadah Rukun Islam yang kelima iaitu pergi haji, seperti yang dilakukan setiap tahun oleh keluarga Juragan Haji, jiran Emak yang kaya raya. Tetapi sayangnya, Emak tidak memiliki kemampuan kewangan yang cukup untuk merealisasikan impiannya. Kehidupan Emak sehari-hari hanya bergantung pada hasil jualan kuih yang dihantar di warung atau pesanan orang yang mengadakan keramaian. Kalau bernasib baik, ada juga sedikit tambahan wang dari Zain, anaknya yang menjadi seorang pelukis dan menjual lukisannya keliling kota.

Biarpun Emak tahu bahawa fardhu Haji adalah salah satu perkara yang mungkin sukar untuk dicapai, Emak tidak pernah berputus asa. Dia tetap mengumpulkan wang untuk disimpan ke tabungan haji di bank. Zain, yang melihat kegigihan Emaknya, turut terpanggil untuk membantu dengan berbagai cara.

Dalam kisah ini kita dapat melihat perbezaan yang sangat ketara di antara golongan yang berkemampuan, golongan berkepentingan, dan juga golongan miskin yang memandang ibadah haji itu dari sudut pandangan yang berbeza. Dalam pada itu juga satu-persatu ujian datang menimpa keluarga Emak. Apakah ada jalan bagi Emak untuk mencapai keinginannya? Adakah masih ada lagi peluang buat Emak untuk pergi menunaikan ibadah haji?



Apa pun, kisah ini pastinya mengajar para penonton bahawa apa yang paling penting adalah niat dan keazaman yang dizahirkan melalui usaha. Selainnya, berbalik kepada izin dan kehendak dari-Nya. Mungkin kita punya wang yang banyak, namun jika Allah tidak mengizinkan pastinya kita tidak mampu untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci. Dan mungkin juga kita dari golongan yang kurang berkemampuan, namun seandainya Dia sudah menjemput pastinya ada peluang untuk kita ke sana. Yang pasti, urusan ini adalah urusan Dia untuk melayangkan 'undangan' untuk kita ke sana. Kata-kata Emak yang membuat empangan air mata ini pecah akan sentiasa terkesan di sudut hati...

"Biayanya 30 jutaan... Emak nabung lima tahunan baru dapat lima juta. Berarti kalo biar cukup 30 juta mesti nabung dua puluh lima tahun lagi... Sekarang Emak umurnya enam puluh satu... Berarti baru bisa naik haji umur... lapan puluh enam... Masih ada umur nggak ya?"

"Ya, kalau pun Allah keburu memanggil Emak sebelum Emak sempat ke sana, Emak ikhlas kok. Raga emak mungkin enggak mampu buat ngelewatin samudera yang luas begitu untuk ke Tanah Suci... Tapi Emak yakin, Allah pasti tau... Hati Emak udah lama ada di situ... Udah lama ada di situ..."

Ya, Allah pasti tahu... Yakinlah... Berdoalah dengan bersungguh-sungguh... Berdoalah dengan sebanyak-banyaknya... Mintalah kepada Dia agar kita menjadi antara yang mendapat 'undangan' untuk ke sana... Adukanlah kepada Dia kerana Dia itu Maha Mendengar...

Melihat wajah tua 'Emak' dan suara tuanya tatkala mengalunkan ayat-ayat suci al-Qur'an, ia mengingatkan saya kepada nenek. Suaranya saling tak tumpah tatkala mengalunkan ayat-ayat suci itu. Namun alhamdulillah, nenek dan atuk sudah berkesempatan untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci lewat 12 tahun yang lalu sewaktu saya menuntut di tingkatan satu.

Atuk dan nenek, insan yang amat kusayang...


Buat sahabat-sahabat pembaca blog ini, jangan lepaskan peluang untuk menonton kisah 'Emak Ingin Naik Haji'. Moga ada manfaatnya untuk diri-diri kita... Insyaallah, ameenn...

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers