Monday, December 29, 2008

Hijrahku...

Satu Muharram detik permulaan,
Perkiraan tahun Islam Hijrah,
Perpindahan Nabi dan umat Islam,
Dari Kota Mekah ke Kota
Madinah...


Hmmm...lagu ini lazimnya akan berkumandang tatkala menjelangnya Awal Muharram. Jika kita amati keseluruhan lagu ini, ia menceritakan tentang kisah penghijrahan Rasulullah s.a.w. dan umat Islam Mekah ke Kota Madinah. Penghijrahan itu juga telah menyatukan kaum Muhajirin dan Ansar. Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan hijrah? Hijrah bermaksud meninggalkan sesuatu kepada suatu yang lain. Menurut hadith yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, daripada Abdullah bin Amr r.a., Nabi s.a.w. bersabda:


"Seorang Muslim adalah orang yang menyelamatkan Muslimin yang lain dengan lidah dan tangannya. Orang yang berhijrah adalah orang yang meninggalkan larangan Allah."

Orang yang berhijrah adalah orang yang meninggalkan larangan Allah. Jadi hijrah juga membawa maksud meninggalkan larangan Allah atau dengan kata lain, meninggalkan perbuatan yang buruk kepada perbuatan yang lebih baik.

Kak Yong pasti, setiap dari kita pernah melakukan penghijrahan. Bagi Kak Yong sendiri, hijrah itu terlalu besar pengertiannya.


Muar - Kuala Pilah - Kota Samarahan - Kuantan - Kuala Lumpur

Pengalaman berhijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain sebenarnya banyak mendidik dan mengajar Kak Yong tentang banyak perkara. Di sepanjang perjalanan itu Kak Yong berjalan, jatuh, bangun semula, jatuh ke dalam lubang, keluar daripada lubang, berjalan lagi, memanjat bukit, jatuh dari bukit, bangun semula, berjalan lagi, tersadung, membalut luka, dan terus berjalan lagi. Dan di sepanjang perjalanan itu juga tidak kurang umpat keji dan kata-kata yang bisa mematahkan semangat, terpaksa Kak Yong dengar. Inilah perjalanan yang perlu Kak Yong lalui sehinggalah ke hari ini. Sukar, kan?

Perjalanan menuju ke destinasi yang diimpikan ini memang terlalu sukar hinggakan pernah satu ketika, saat Kak Yong jatuh dan terluka, rasa putus asa bertandang. Namun, DIA titipkan surat cintaNYA untuk membujuk sekeping hati yang terluka.

"Bersabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati), sesungguhnya ALLAH bersama orang-orang yang sabar."
[al-Anfal: 46]


"Tidak ada musibah yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin ALLAH dan sesiapa beriman kepada ALLAH, ALLAH akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar). Ingatlah! ALLAH Maha Mengetahui setiap sesuatu."
[at-Taghabun: 11]


ALLAH bersama orang-orang yang sabar... sesiapa beriman kepada ALLAH, ALLAH akan memimpin hatinya untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar... Subhanallah... Bukankah itu suatu janji dan pujukan yang sangat indah? Pujukan inilah yang telah menguatkan semangat Kak Yong untuk meneruskan perjalanan.

Di sepanjang perjalanan ini juga, sedikit demi sedikit telah , merubah diri Kak Yong. Penghijrahan dari suatu perkara buruk kepada perkara yang lebih baik. Alhamdulillah, Kak Yong telah dipilih untuk menghadapi setiap cabaran, onak dan duri di sepanjang perjalanan ini... ALLAH Maha Mengetahui setiap sesuatu. Setiap hamba pastinya diuji apatah lagi orang yang mengaku beriman padaNYA. Semakin hampir seseorang kepada 'destinasi'nya, semakin kuatlah ujian ALLAH.

Sahabat-sahabat sekalian, dalam perjalanan kita menuju ke destinasi yang diimpikan, pasti disulami dengan pelbagai ujian dan cabaran. Ujian dan cabaran yang bisa melunturkan semangat kita. Ingatlah kata kunci dalam surat cintaNYA,

Berimanlah. Allah akan memimpin hati kita supaya menerima apa yang telah berlaku dengan tenang dan sabar.


Inilah janji Pencipta kita, Tuhan kita, Tuhan yang Maha Agung. Adakah perkara lain dalam kehidupan ini yang lebih baik daripada janjiNYA?

Hari ini, bermulanya hari baru dalam tahun Islam 1430H. Satu azam Kak Yong tanamkan di dalam hati. Kak Yong ingin menjadi seindah bunga mawar. Cantik dan harum kan? Pastinya bunga mawar itu indah dengan durinya. Cuba bayangkan bunga mawar tanpa duri, pelik kan? Oelh itu, Kak Yong ingin menjadi seindah mawar berduri. Cantik, harum, namun sukar untuk dipetik lantaran duri-duri tajam di sekelilingnya. Hanya insan yang selayaknya bisa memetik mawar berduri itu. Marilah bersama-sama kita menjadi seindah mawar berduri!



Hari ini, alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk terus bernafas di tahun yang baru 1430H. Oleh itu sahabat-sahabat, ayuh kita mengambil peluang ini untuk berhijrah dari perkara yang buruk kepada perkara yang lebih baik. Lakukanlah sekarang... Jom?


SALAM MAAL HIJRAH 1430!!!


Kak Yong: jatuh, bangun, terluka, onak dan duri... semua ini telah mewarnai perjalanan Kak Yong. Kanvas kehidupan Kak Yong lebih berwarna-warni, cantik kan?

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers