Monday, December 22, 2008

Kembara Bersama KBM...

KBM BAKIT (BADAN KEBAJIKAN ISLAM TELEKOM)
20-21 DISEMBER 2008
AGROTEK GARDEN RESORT, HULU LANGAT BATU 14 1/2

Assalamualaikum, salam pertemuan, salam pembuka bicara. Alhamdulillah setelah agak lama tidak mengisi hujung minggu dengan program KBM, akhirnya DIA memberi kesempatan dan peluang buat Kak Yong untuk berprogram bersama adik-adik kasih dan sayang dari BAKIT (Badan Kebajikan Islam Telekom) yang berlangsung pada 20 dan 21 Disember yang lalu, bertempat di Agrotek Resort, Hulu Langat.

Kali ini buat pertama kalinya team KBM KL melancarkan 3 penerbangan serentak di lokasi berbeza termasuk KBM BAKIT iaitu KBM SSQ+5R (Masjid Muaz bin Jabal, Setiawangsa), dan KBM alumni SRIP-Sekolah Rendah Islam Pintar (Bukit Cerakah, Puncak Alam).

Kembara perjalanan Kak Yong, Sakeena dan Anjang bermula dari IIC pada 19 haribulan menuju ke Masjid Muaz bin Jabal lebih kurang jam 9.15 malam, lewat sedikit dari perancangan asal atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Kali ini Wira milik Sakeena setia membawa kami ke destinasi. Lantaran jalan yang agak sesak, kami tiba hampir jam 10.15 malam. Sempat kami beramah mesra dengan Ummi Ida dan Ukhti Nurull yang agak lama tidak kami temui. Agak teruja rasa di hati apabila mendengar suara yang sudah lama tidak kedengaran di cuping telinga. Rupa-rupanya, Pak Lang turut hadir menjayakan KBM SSQ. Sempat juga kami mengikuti sedikit slot bersama Pak Lang sebelum Kak Yong, Sakeena dan Ukhti Nurull bersama Pak Long bertolak ke lokasi KBM BAKIT di Agrotek Resort. Anjang, Pak Kay dan Damia pula bertolak ke KBM SRIP, Puncak Alam.

Perjalanan kami ke Agrotek Resort agak mencabar gara-gara jalannya yang mempunyai banyak selekoh dan gelap. Seketika kami kehilangan bayang kenderaan Pak Long di hadapan. Kerisauan turut bertandang, namun kami pasrahkan semuanya pada DIA. Panjang doa Kak Yong di dalam hati agar perjalanan kami dipermudahkanNYA dan dilindungi.

Hampir jam 11.45 malam kami tiba di Agrotek Resort. Terpukau juga kami dengan keindahan lampu-lampu di sekitar resort, apatah lagi bila masing-masing dapat mendengar bunyian air sungai yang berlarian [senyum sendiri].

Setelah check-in, kami berkumpul di dewan untuk membuat persiapan tempat, termasuk PA System [KY banyak belajar PA System bila join team KBM]. Setelah semuanya selesai, lebih kurang jam 2 pagi, kami balik ke bilik penginapan. Jarum jam menunjukkan hampir ke pukul 4 pagi, namun Kak Yong masih bersengkang mata meng’editpowerpoint untuk slot KMKY. Pertama kalinya Kak Yong diberikan amanah untuk menjadi ‘Kak Laptop’ alias pilot pesawat KRJ. Biasanya Kak Yong hanya menjadi 'Kak Laptop' untuk program follow-up KBM sahaja. Disebabkan itu Kak Yong harus membuat persiapan selengkapnya bagi mengelakkan masalah teknikal. Akhirnya tepat jam 5 pagi, barulah Kak Yong melelapkan mata dan jam 6.15 pagi Kak Yong bangun. Ermm…satu jam suku sahaja sempat melelapkan mata. Namun setelah hampir 9 bulan Kak Yong menjadi sebahagian team KBM KL, perkara seumpama ini sudah menjadi lumrah.

20 Disember 2008...
Alhamdulillah, seawal jam 8 pagi kami barisan pengendali dan fasilitator menyambut kedatangan para peserta di meja pendataran dan menguruskan penempatan mereka di dorm yang telah siap ditempah. Penyertaan kali ini berjumlah 63 orang; 28 adik-adik sayang dan 35 adik-adik kasih. Penyertaan kali ini melibatkan adik-adik dari sekolah dan background yang berbeza. Dan ini juga KBM yang pertama bagi Kak Yong para pesertanya terdiri dari adik-adik yang 'berbeza' dan perlu sangat didekati. Inilah apa yang terdetik di hati Kak Yong.

Barisan pengendali kali ini terdiri dari Pak Long, Pak Ngah, Pak Andak, Pak Am, Akh Wan, dan Kak Yong. Turut membantu kami kali ini, pengendali dari team Melaka, Abang Lang dan Akh Azmir. Syukran jazilan... Barisan fasilitator ikhwah terdiri dari Akh Helmi, Akh Ubadah, dan Akh Anas dari Kolej Intisor, Kajang. Tidak ketinggalan, kami juga mendapat bantuan dari adik-adik alumni KBM iaitu Adik Arul dan Adik Salam. Fasilitator akhwat pula terdiri dari Ukht Nurull, Ukht Sakeena, Ukht Fatimah, dan Ukht Najihah.

KBM kali ini bagi Kak Yong memang banyak memberi cabaran kepada kami. Biarpun dengan jumlah kekuatan yang agak sedikit, tapi kami berusaha sebaik mungkin untuk menjayakannya. Alhamdulillah, berkat kerjasama semua, segala kekurangan dan kelemahan dapat diatasi. Pengalaman baru bagi Kak Yong apabila pertama kali menjadi 'Kak Laptop' sangat menarik. Almaklumlah gara-gara jadi 'bidan terjun'. Agak kelakar sewaktu slot MAM, Kak Yong terlelap sesaat dan TERtekan 'enter'. Apa lagi, slide pun beralih. Nasib baik cepat-cepat ditangani. Ini semua gara-gara kurang tidur. Tak terkira rasanya gula-gula Mentos yang Kak Yong telan untuk hilangkan rasa mengantuk. Pertama kali juga Kak Yong membaca skrip MAM serentak menjaga laptop. Pada awalnya memang tiada keyakinan, tapi apabila mendapat kata-kata semangat dari Kak Sodd, Kak Yong kuatkan tekad. Malam kedua di Agrotek di akhiri pada jam 3 pagi.

21 Disember 2008...
Akhirnya KBM BAKIT selesai juga pada jam 1.00 petang. Usai bersalaman dengan ibu bapa yang hadir, adik-adik kasih dan sayang, kami menikmati makan tengahari di kantin. Apa yang ingin Kak Yong rumuskan dalam KBM kali ini, KBM memang sesuatu yang sangat bermakna bagi Kak Yong. Biarpun hampir saban minggu bersama KBM, rasa jemu tidak pernah bertandang. Bagi Kak Yong, KBM adalah medium untuk Kak Yong me'refresh' kembali tahap iman, muhasabah diri dan membersihkan hati. Namun, KBM memang Kem Bengkak Mata sebab setiap kali KBM, Kak Yong tak pernah lepas dari mengalirkan air mata. Apa pun, KBM BAKIT memang mencabar bagi kami dan adik-adik peserta kerana kami terpaksa memanjat bukit seperti 'Bukit Tonggek' di UiTM untuk sampai ke dewan. Bila sampai di dewan, masing-masing tercungap-cungap [sengih]. Ada juga peristiwa yang mendebarkan telah berlaku sewaktu slot MKMS sedang berlangsung. Kak Yong dikhabarkan kereta Akh Wan dan van Pak Long mengalami sedikit kemalangan gara-gara ingin membawa para ibu bapa yang tidak larat hendak memanjat bukit. Alhamdulillah, tiada sesiapa yang mendapat kecederaan.

Jam 4 petang kami memulakan perjalanan pulang. Jalanraya agak sesak, namun kami tetap sabar menempuh perjalanan pulang. Syukran jazilan atas berkata doa dari semua yang telah melancarkan perjalanan program. Apa pun, KBM tetap dekat di hati... Terharu rasa apabila seorang adik kasih membisikkan lafaz terima kasih tatkala kami berpelukan.
"Kak Yong, terima kasih banyak-banyak. Saya dah sedar sekarang ni..."
Ya Allah, KAU berikanlah hidayah kepada adik-adik ini, lapangkanlah hati mereka, lembutkanlah hati-hati mereka agar mereka dapat merasai keindahan ISLAM...
Bersama mencari keindahan bersama ALLAH, RASULULLAH, IBU AYAH dan
SAHABAT...


Dari beranda bilik fasilitator akhwat


'Bukit Tonggek' Agrotek Garden Resort yang mencabar kami

Kak Yong: 'asif, kualiti gambar tak berapa elok...tengah tunggu gambar dari Ukht Sakeena. Erm...rasanya inilah entry terpanjang dari Kak Yong... =)

2 comments:

- jinggo - said...

Semuga apa jua yang kita perlakukan : keberkatanNya dihujungnya.dan tahniah kerana meletakkan komitmen untuk menjadikan ini sebagai satu media dahwah terbaik.....

senang2 jengok saya di :http://
jinggo-komitmenaku.blogspot.com
Saya pun menggunakan fasi dari IIC..

Kak Yong said...

Amiinn...sy hya bharap,ada org lain yg akn buat pkara yg sama utk adik2 sy...

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers