Wednesday, December 31, 2008

Taman-taman Syurga...

“Apabila kita berada di dalam majlis ilmu, kita umpama berada di dalam taman-taman syurga. Para malaikat akan memayungi kita.”

Taman-taman Syurga muncul kembali setelah seketika menyepi. Syukur ke hadrat-MU atas nikmat tak ternilai ini. Sukar untuk digambarkan perasaan yang terbuku di hati. Gembira, bahagia, teruja, terharu...semuanya bercampur menjadi satu. Halaqah Cinta yang masih bertatih, kini bertemankan Taman-taman Syurga yang bisa mencantikkan lagi perjalanan Halaqah Cinta.



Barakallahu 'alayk ila Ustaz Abu Muadz al-Fauzani di atas kesudian memperuntukkan sedikit waktu buat kami para du'at yang dahagakan ilmu. Setiap dari kita wajib untuk mencari ilmu dan wajib juga untuk menyampaikan ilmu berdasarkan hadith Nabi s.a.w.:

“Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap Muslim.”

[Riwayat Ibn Majah & Abu Ya'la dari Anas b. Malik r.a.]


“Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat.”

[Riwayat al-Bukkhari dari Abdullah bin Amr r.a.]


Dalam kita menyampaikan ilmu, kita tidak perlu untuk menunggu sehingga kita menjadi 'alim tetapi kita perlu ada ilmu untuk disampaikan. Sesungguhnya ganjaran untuk orang yang menyampaikan ilmu itu sangat besar. Namun dalam keghairahan kita untuk menyampaikan ilmu, kita juga harus berhati-hati kerana Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

“Siapa yang mengadakan ikutan yang baik dalam Islam, ia mendapat ganjaran amalan itu dan ganjaran orang yang mengamalkan selepasnya tanpa kekurangan sedikit pun. Dan siapa yang mengadakan ikutan yang buruk dalam Islam, ia mendapat dosa daripada amalan itu dan dosa orang yang mengamalkan selepasnya tanpa kekurangan sedikit pun.”

[Riwayat Muslim]

Lantaran itu kita seharusnya mengelakkan diri dari menyampaikan ilmu secara membabi buta tanpa kita mengkaji akan kesahihannya, lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan Sunnah kerana Rasulullah s.a.w. telah mengingatkan:

“Barangsiapa yang dengan sengaja berdusta dengan namaku, maka dia telah mempersiapkan tempat duduknya dalam api neraka.”

[Riwayat Bukhari & Muslim dari Abu Hurairah]


Inilah asbab kita dilarang bertaqlid buta (mengikut tanpa mengetahui sumber). Ramai di kalangan masyarakat Islam hari ini yang lebih selesa bertaqlid buta gara-gara budaya instant-isme yang kian menular. Masing-masing suka mengambil perkara yang mudah dan segera tanpa perlu mengkaji dan menyelidik.

Perkara yang paling utama untuk kita lakukan dalam kehidupan ini ialah kembali kepada wahdatul fikr kita iaitu al-Qur'an dan Sunnah tanpa mengambil kira faktor apa jemaah kita waima apa ideologi politik kita. Insyaallah, andai kita berpegang teguh kepada al-Qur'an dan Sunnah kita akan selamat. Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

“Aku tinggalkan kamu yang mana kamu tidak akan sesat selepasnya selagi mana kamu berpegang dengan kitab Allah dan Sunnah Rasul.”

Alhamdulillah, dengan kehadiran Taman-taman Syurga dan Halaqah Cinta, telah kutemui kembali spirit yang hilang... Moga kita semua kan beroleh halawatul iman (kemanisan iman)... amiinn...

“Dapat merasai kemanisan iman, orang yang meredhai Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad sebagai Rasul.”

[Riwayat Muslim]


Kak Yong: Berlaku 'adillah dalam menilai manusia kerana 'adil itu dekat dengan taqwa... Moga diri ini tergolong dalam golongan hamba yang bertaqwa...amiinn...

4 comments:

fareast said...

Salam Ziarah. Selamat tahun baru masihi dan Hijrah

[SHE] said...

Salam Maal Hijrah 1430

abumuadz said...

Fajazakillah atas ukht hasni yang tekun dan standstill...dalam perjuangan menegakkan agama dibumi Allah.Semoga terus berusaha dalam bedakwah dan mengikut manhaj yang sepatutnya.

[SHE] said...

Waiyyakum..insyaallah, moga diri ini terus diberi kekuatan utk tsabat dlm jalan ini...

KY@Ukhti Hasni: Indahnya jalan ini biarpun perit dan getir harus ditempuhi...

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers