Monday, February 16, 2009

Kembara KBM ke Segamat

Alhamdulillah, pada 14 dan 15 Februari yang lepas, Kak Yong berkesempatan menyumbang tenaga di KBM IPT - UiTM Segamat bersama Abang Bai, Akh Fared, Kak Sodd dan Kak Im. Ikuti catatan kembara kami...

13 Februari 2009

Seperti yang dijanjikan, tepat jam 6.30 petang Abang Bai dan Kak Sodd sampai di 'Airport IIC' dengan menaiki 'Burung Kenari' mereka. Selepas itu kami bergerak ke rumah seorang pakcik JIM di Taman Selasih untuk tukar 'pesawat' kami dari Kenari kepada Avanza. Lepas tu kitorang singgah sekejap kat rumah Pak Kay untuk ambil beberapa peralatan. Lepas tu kami bergerak ke Stesen LRT Putra untuk ambil Im (Insyirah Mokri - Anak Pak Lang).







Kemudian kami teruskan perjalanan melalui MRR2 dan masuk lebuhraya PLUS untuk ke selatan. Lebih kurang pukul 8.30 malam, kami singgah sekejap rumah Pakcik Jusri (mertua Kak Ba - kakak Kak Sodd) untuk menziarah beliau yang bakal berangkat ke China untuk menjalani rawatan sakit buah pinggang (kalau tak silap la). Kemudian kami menyambung semula perjalanan ke selatan. Sepanjang perjalanan macam-macam yang kami bualkan. Abang Bai pulak tak habis-habis cerita pasal makanan, asam pedas la, sambal kerang la... almaklumlah, perut masing-masing dah menjerit minta diisi. Jam 10.15 malam, kami sampai di kediaman keluarga Abang Bai di Teluk Mas, Melaka. Kami makan malam hasil air tangan makcik Lisa... ada sambal goreng!!! Memang sedap! Teringat pula masakan emak kat kampung. Dan sempatlah Kak Yong jumpa dengan Aqi yang comel plus kiut tu... Tapi tak dapat lama jalankan ops kacau Aqi sebab kitorang dah lewat nak ke Segamat.









Lepas makan malam, kami teruskan perjalanan ke Segamat pukul 11.15 malam ikut jalan Air Molek. Pukul 11.33 malam kami singgah sebentar di stesen Petronas Jasin untuk menunaikan solat Jamak. Sepanjang perjalanan tu, selain berceloteh dengan Kak Sodd dan Abang Bai, sempat juga Kak Yong kerling papan tanda di sepanjang jalan. Pelik betul nama-nama tempat kat Melaka ni, ada Kandang, Tiang Dua... dan seingat Kak Yong kat Melaka ni ada tempat bernama Bukit Katil dan Tangga Batu. Im kat sebelah Kak Yong sempat melelapkan mata. Entah macamana, kami terlepas simpang ke Tangkak, salah jalan yang menuju ke Nyalas. Jam waktu itu menunjukkan tepat 12.30 malam. Abang bai pun patah balik semula dan akhirnya kami tiba di pekan Tangkak pada pukul 12.42 pagi. Dari pekan Tangkak kami melalui jalan Sagil untuk ke Segamat. Jalannya, betul-betul macam ular kena palu. Di pertengahan jalan, ada sebuah lori di depan kami tiba-tiba bergerak ke tengah dan ke tepi. Driver tu mengantuk agaknya. Abang Bai bunyikan hon beberapa kali untuk bagi amaran kat pemandu lori di depan. Seriau juga rasa masa tu. Tak lama lepas tu, pemandu lori di depan kami bagi peluang Abang Bai untuk memotong. Dan akhirnya kami selamat sampai di depan pintu pagar UiTM Segamat, Johor pada jam 1.29 pagi... alhamdulillah. Ketibaan kami disambut oleh Akh Radzi, Ukht Ida dan Ukht Hajar Mokri (Anak Pak Lang). Kak Yong, Kak Sodd dan Im menginap di Kolej Zamrud manakala Abang Bai di Masjid UiTM. Kesian Abang Bai 'dikejar' nyamuk sepanjang malam.



14 Februari 2009

Bermulalah KBM di UiTM Segamat Johor...





Airport: Dewan Seri Peria, UiTM Segamat
Tarikh: 14 & 15 Februari 2009
Pengendali: Kak Yong (laptop) dan Kak Im (video + edit)
KMKY: Abang Bai
InTeam: Abang Bai
MAM 1: Pak Uteh
MAM 2: Kak Yong & Akh Fared (Chef Wang)
Ketua Fasilitator: Akh Fared (Chef Wang)
Fasilitator: Akh Radzi, Akh Fahmi, Ukht Ida, Ukht Iqa dan Ukht Hajar
Penumpang: Ikhwah - 17++, Akhwat - 17++ Total - 30++

Seterusnya biar gambar-gambar yang berbicara...









15 Februari 2009

Hijrah: Abang Bai
Lafaz Tersimpan: Abang Bai







Alhamdulillah, program tamat lebih kurang jam 1.15 petang. Lepas berkemas, kami bergerak meninggalkan UiTM Segamat lebih kurang pukul 1.55 petang.


Bertolak balik...



Selamat tinggal UiTM...


Kami ikut jalan Jasin untuk ke Teluk Mas, singgah lagi rumah Pak Mid dan Makcik Lisa. Sampai je kat sana jam dah menunjukkan pukul 3 lebih. Masa tu nampak macam ada ramai orang kat dalam rumah. Rupanya ada Nek Chik dari Singapura datang. Bila Nek Chik tau Kak Yong ni cucu Atuk Sawal, habis kena peluk cium =) ... Kak Yong jumpa Nek Chik tak lama sebab diorang dah nak balik.





Dapatlah Kak Yong kacau AQi lama sikit. Kesian Aqi, Pak Itam tidur, Mak Itam solat, Oma pula sibuk kat dapur. Nasib baik ada Achik Yong tolong dukung kan? Tapi Aqi ni memang baik, senang je nak jaga dia. Seronok betul bila tengok dia buka mata dia yang sepet tu... kiut miut tul!!!




Siap je Makcik Lisa masak, kitorang makan la tengahari + petang... yang best tu ada sambal kerang!!! Seronok betul Abang Bai makan... Pukul 6.10 petang kami pun bertolak balik ke Kuala Lumpur. Singgah solat jamak kat R&R Seremban.


Subhanallah... cantiknya matahari senja...


Beli jagung manis!!!



Sampai di Wangsamaju, hantar Im dah pukul 9.30 malam. Lepas tu hantar Avanza, ambil Kenari, singgah rumah Pak Kay hantar barang dan last sekali hantar Kak Yong ke hostel. Masa tu dah pukul 10 malam. Penat memanglah penat, tapi kepuasan tu hanya DIA yang tahu!!! Maka berakhirlah kembara KBM ke Segamat tatkala mata Kak Yong terpejam rapat (Mengantuk tahap tak ingat... on the way balik langsung tak tidur...)


Kak Yong: Akhirnya dapat juga jumpa Aqi... comel betul... baik je bila Achik Yong dia ni dukung...

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers