Sunday, February 1, 2009

PRK plus SRC...


Salam perjuangan buat semua yang bergelar pejuang. [senyum] Insyaallah untuk entry kali ini Kak Yong nak highlight tentang dua perkara yang sedang hangat diperkatakan di IPTA dan IPTS iaitu PRK [Pilihanraya Kampus] dan SRC [Students Representative Council].

Berdasarkan pengalaman Kak Yong selama dua tahun lebih menuntut di IIC, PRK atau lebih dikenali dengan General Election di IIC sedikit berbeza. Mungkin disebabkan jumlah pelajar yang lebih kecil berbanding IPTA lain. Secara jujurnya setelah dua kali menyaksikan PRK di IIC, Kak Yong tidak begitu ambil pusing tentang janji-janji manis yang ditabur waima pembentangan memorandum oleh calon-calon yang bertanding. Pasti ada hairan bagaimana Kak Yong hari ini bisa memegang jawatan dalam SRC hampir sepenggal, kan? Sejujurnya, jawatan yang Kak Yong galas hari ini bukan melalui PRK namun melalui majlis syura dan temuduga. Selesai PRK tahun lalu, Kak Yong ditawarkan oleh Timbalan Dekan School of Education [kini ditukar kepada School of Social Science] untuk dicalonkan sebagai ahli SRC gara-gara dua kerusi dari S.Ed kosong. Sebelum membuat sebarang keputusan, Kak Yong telah meminta pandangan dan nasihat dari Ust. Abu Muadz al-Fauzani, Ustazah Idha dan Mr. Kaunselor S.Ed. Setelah menimbang baik buruk dari keputusan yang bakal dibuat, akhirnya Kak Yong bersetuju.

Ujian pertama yang perlu Kak Yong hadapi adalah sesi temuduga oleh Pengurus Bahagian HEP, Mr. Campro. Kak Yong merupakan calon pertama dan debaran menunggu saat temuduga hanya Allah yang tahu. Naik ketar lutut dibuatnya. Pelbagai soalan diajukan oleh Mr. Campro termasuk yang berkaitan politik dan pengetahuan am. Ujian kedua adalah temuduga oleh Da Big Boss of STADD. Alhamdulillah lebih santai. Seminggu kemudian Kak Yong dimaklumkan tentang perlantikan Kak Yong sebagai salah seorang ahli SRC Kolej Islam Antarabangsa bagi sesi 2008/2009 dengan memegang portfolio Assistant Women Affairs Division.


Alhamdulillah, jawatan ini memberi peluang kepada Kak Yong untuk membawa program KBM di IIC biarpun cabaran dan dugaannya bukan sedikit. Seterusnya berlaku pertambahan kumpulan usrah di kalangan akhwat IIC hasil dari program KBM dan K-IIC telah ditubuhkan. Pengalaman bekerja bersama rakan-rakan lain dalam SRC merupakan pengalaman yang cukup berharga. Pelbagai aktiviti telah dijalankan di kolej dengan kerjasama dari President Council. Antaranya Kempen Derma Darah, lawatan ke Tasputra PERKIM untuk pelajar-pelajar DICE yang mengambil subjek Special Needs, Survey Campaign, McLead di Kem Sri Raudhah, KBM, juga bertugas sepanjang sesi ta'aruf dan bai'ah di IIC.





Memegang portfolio Assistant Women Affairs Division mencetuskan idea untuk Kak Yong melahirkan buletin bulanan untuk pelajar-pelajar di IIC khususnya golongan akhwat.




Rentetan dari buletin “Searching 4 The True Love” yang dilahirkan setiap bulan, Kak Yong mengambil inisiatif mewujudkan “Halaqah Cinta” memandangkan ada segolongan akhwat yang setia mengikuti buletin Kak Yong setiap bulan. Alhamdulillah, ukhwah yang terjalin semakin erat berkat halaqah yang diadakan saban minggu dan sedikit demi sedikit kepercayaan dari adik-adik telah Kak Yong perolehi. Sukar untuk digambarkan perasaan di hati apabila adik-adik ini tidak sabar-sabar untuk bertemu dalam halaqah. Syukur ke hadrat Ilahi atas nikmat ini biarpun sedikit ujian dan cabaran dititipkan di awal pertemuan.



Sedar tak sedar, hampir sepenggal Kak Yong memegang jawatan ini dan alhamdulillah akademik dan proses tarbiyyah diri berjalan seiring. Benarlah janji DIA, jika kita membantu dalam urusan agama-NYA insyaAllah DIA akan membantu kita. Bulan hadapan, Kak Yong bakal melepaskan jawatan ini kepada adik-adik lain untuk mereka meneruskan perjuangan kami yang belum selesai di IIC. Dan semester ini juga merupakan semester terakhir Kak Yong berada di IIC kerana pada semester hadapan Kak Yong akan menjalani latihan industri dan bakal menamatkan pengajian pada awal Julai 2009. Moga lajnah yang baru nanti dapat memperkasakan seluruh warga IIC setanding dengan pertambahan pelajar-pelajar baru dalam jurusan Diploma Pengajian Islam dan Sains Kontemporari.

“Brighter Youth For Greater Ummah”

Sekalung penghargaan buat teman-teman seperjuangan dalam SRC terutamanya Alan, Mr. President, Keena dan Nabil yang banyak membantu diri ini. Buat naqibahku, Kak Teh Misah, keluarga KBM KL, adik-adik se'usrah' dan adik-adik se'halaqah', kehadiran kalian memberi kekuatan untuk diri ini terus berjuang. Uhibbukum fillah abadan abada... Ukhwah fillah takkan musnah...


Kak Yong: ada sendu yang bertandang tatkala mengenangkan saat perpisahan yang hampir tiba...

No comments:

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers