Thursday, December 11, 2008

Program Aulad!


Alhamdulillah, dalam kesibukan Kak Yong di permulaan semester baru, Allah masih memberi ruang dan kesempatan buat diri ini untuk menyumbangkan tenaga dalam program Aulad anjuran Wanita Jamaah Islah Malaysia (JIM) Kuala Lumpur yang diadakan di Pondok Penyayang Raudhah, Gombak. Program ini telah berlangsung pada 2 Disember 2008 yang lalu.

Seawal jam 8.15 pagi Kak Yong dan Sakeena tiba di perkarangan Sekolah Islam Al-Amin, Gombak. Tidak lama kemudian Mak Long, Makcik Jam dan makcik-makcik yang lain tiba. Tepat jam 8.30 pagi, kami bergerak menuju ke lokasi.

Setibanya di lokasi, kami di sambut oleh pihak pengurusan Pondok Penyayang Raudhah. Seramai 63 orang adik-adik dari JIM KL dan adik-adik dari Pondok Penyayang Raudhah telah mengambil bahagian.

Slot ice breaking telah dikendalikan oleh Kak Nina dan diteruskan dengan slot Kami Khalifah Allah. Slot ini memperingatkan adik-adik tentang tanggung-jawab terhadap Allah & Rasul, kedua ibubapa, sahabat dan alam. Program seterusnya adalah sukaneka & treasure hunt yang dikendalikan oleh pihak Raudhah.

Sejurus selepas itu, adik-adik telah diberi peluang untuk membuat 'palm print' di atas kad manila yang disediakan. Program diakhiri dengan upacara penyampaian hadiah/cenderahati dan makan tengahari. Secara keseluruhannya adik-adik kelihatan seronok dan Kak Yong sendiri mendapat banyak pelajaran dan pengalaman menarik di sini.









Kak Yong: tempohari Doc Meow ada tanya pada KY, rajinnyer jadi fasi... Tau apa KY jawab? Bagi KY inilah peluang untuk KY deal dengan adik-adik because this is my field and indirectly I can apply all the theory that I had learned in the class. Besides I got the opportunity to improve my soft skills... Sebagai contoh, masa adik-adik kena buat 'palm print' kami arahkan adik-adik untuk guna satu warna sahaja tapi ada antara adik-adik ni yang guna pelbagai warna. As the person who take the early childhood education, Kak Yong tak boleh larang adik-adik ni sebab itu adalah kreativiti diorang. Tugas Kak Yong just observe. Inilah yang dinamakan child-centered learning. [senyum]

Dan tak sangka juga hari tu KY terjumpa Abang Hafiz (my senior)... teringat waktu program Mc Lead yang dikendalikan oleh Abang Hafiz and the gang di Kem Sri Raudhah awal tahun ini... lagi la pelik-pelik diorang bagi kat kami termasuk senaman 'Ayam Belanda' dan 'Gorila'... [sengih lagi]

2 comments:

Unknown said...

Semuga kita mendapat keberhatanNya...dan seterusnya hari ini lebih baik dari semalam

[SHE] said...

Bersama membina generasi soleh wa musleh...

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers