Tuesday, January 6, 2009

Kembara Mahabbah

Titt...titt...


...Slm. Akk sy g daurah tp hr ahad sy kna blik awl ckit. Sy amik akk kul 6 nant...


Terukir senyuman di bibirku. Alhamdulillah...syukur ya Allah, terima kasih atas kurniaan ini...

“Akak tau kan jalan nak ke Surau al-Ansar tu?”

“Akak tak pasti tapi surau tu dekat area LRT Damai. Tak apa, nanti akak cari map. Rasanya boleh ikut Jelatek.”



View Larger Map

Titt...titt...

...Kak, sy da smpi...


Langkah kaki kuatur menuruni anak-anak tangga apartment. Wira kelabu miliknya setia menanti namun kulihat wajahnya agak sugul. Kerisauan mula bertandang di hatiku.

“Assalamualaikum...okey tak ni?”

“Eh, akak...waalaikumsalam. Tak berapa la kak. Saya serabut giler hari ni. Kelam kabut sampai tafsir dan ma'thurat saya tertinggal. Tadi saya patah balik rumah. Tu yang lambat ni. Sori sangat...”

“Tak apalah..akak cuma risau kalau apa-apa jadi tengah jalan je. Ni boleh drive tak ni? Kalau tak boleh, biar akak je yang drive...”

“Tak apa, boleh insyaallah...”

“Kita pergi Masjid Saidina Hamzah dulu. Keena solat Maghrib dulu ye. Najiha pun ada kat sana."

“Hmm...”

Simpati aku melihat keadaan dirinya. Namun, terselit juga rasa bangga melihat kesungguhannya untuk mengikuti daurah kali ini biarpun kesibukan benar-benar menghambatnya saat ini. Barakallah alayk... moga Allah merahmatimu... ameen...

Setibanya kami di perkarangan Surau al-Ansar, para jamaah sedang menunaikan solat Isyak. Lantas, kami memasuki Surau al-Ansar melewati pintu belakang. Kelihatan wajah-wajah yang tidak kami kenali.

"Jom, ambik wudhu'. Kita solat Isyak dulu. Lepas tu kita cari adik-adik yang lain."

Solat Isyak kami tunaikan bersama. Usai mengerjakan solat Isyak, barulah kelihatan wajah adik-adik yang lain, Andak, Ucu, Aisyah, Yus, Alang, Liza, dan DT. Malam di Surau al-Ansar kami penuhi dengan solat hajat, solat sunat tasbih dan halaqah Qur'an. Usai segalanya, kami mencari tempat untuk melelapkan mata... [tersenyum]. Keadaan tak ubah seperti di khemah perlarian [sesak] lantaran bilangan akhwat yang agak ramai. Kami mengambil tempat berhampiran dinding. Dia mengambil tempat di sebelahku. Malam yang sepatutnya kami gunakan untuk beristirehat kami isi dengan perbualan. Pelbagai kisah kami imbas kembali... suka, duka, lucu...

Ya Allah, adakah ini kali terakhir aku bisa menghabiskan masa bersamanya?

Tatkala jam menunjukkan pukul 3.15 pagi, barulah kami melelapkan mata. Seawal 4.35 pagi, kami bangun untuk bermunajat pada-NYA sehingga Subuh menjelma. Bacaan ma'thurat dialunkan usai solat Subuh. LDK pula menyusul memberi peluang kepada kami untuk membincangkan isu Palestin. Air mata mula bergenang tatkala mengenangkan nasib saudara-saudaraku di Palestin.

Ya Allah, betapa tidak bersyukurnya aku. Aku baru diuji tidur dalam keadaan yang tidak selesa di sini sedangkan saudara-saudaraku di Palestin barangkali tidak bisa melelapkan mata barang sepicing pun... barangkali tiada langsung tempat untuk mereka berteduh... Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku...

Solat sunat dhuha menyusul dan diteruskan dengan Daurah Fiqh Haji dan Umrah. Gaya penyampaian Ustazah Anisah yang menarik dan bersahaja, menghalang rasa mengantuk dari bertandang biarpun lelapku tidak sampai 2 jam. Di akhir majlis, lagu Doa Perpisahan berkumandang sayu...

Pertemuan kita di suatu hari
Menitikkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku kehadap Illahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri
Bersabarlah diatas suratan
Kutetap pergi jua

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Mencari hidayah dari pada-Mu
Dalam mendidikan kesabaranku
Ya Alloh tabahkan hati hamba-Mu
Diatas perpisahan ini

Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga... Tuhan berkatimu


Entah mengapa, aku gagal membendung air mataku dari gugur ke pipi.

Ya Allah, inilah program terakhirku bersamanya...
Ya Allah, tak dapat aku bayangkan bahawa dia akan pergi jauh meninggalkanku...
Ya Allah, aku tidak pasti adakah aku kuat untuk menghantar pemergiannya...

Air mata kian laju mengalir di pipi. Wajahnya di sebelah kupandang. Pautan di bahunya kueratkan.

"Kak..." Tubuhku dipeluknya erat.

"Kak, janganlah macam ni..."

"Ini program terakhir kita bersama... Entah ada lagi peluang macam ni lagi atau tak..."

"Kak..."

"Berat akak nak lepaskan Keena pergi..."

"Kak..."

"Akak sayangkan Keena... uhibbuki fillah abdan abada..."

Ya Allah, inilah kembaraku... Kembara ini adalah kembara mahabbah. Dalam kembara ini kumencari cinta-MU dan dalam kembara ini kutanamkan mahabbah di hati adik-adikku...

Sakeena,
Biarpun dirimu kan pergi meninggalkan Kak Yong, ingatlah ikrar kita... NAHNU ANSARULLAH... Kitalah penolong-penolong Allah... Pastikan hadirnya dirimu di tanah bertuah itu kau gunakan sebaik-baiknya kerana dirimu adalah permata berharga...

Sakeena,
Jangan kita lupa, dahulu ISLAM pernah menguasai dua pertiga dunia. Gunakan peluang ini untuk kau bantu melebarkan sayap daulah Islam... dan disamping itu, jadilah seindah mawar berduri, harum dan cantik namun tidak bisa dipetik sewenang-wenangnya lantaran duri-duri yang berceracakan...

Ukhwah fillah takkan musnah...



With Love: Kak Yong & Sakeena


Nahnu Ansarullah

Kembara mencari tarbiyah
Ditemani sahabat setia
Bagai ansar muhajirin menyulam cinta
Ukhuwwah diikat kasih kerana-NYA

Aral dan rintangan kami tempuhi
Berpenat lelah kami tak peduli
Masa tenaga kami korbankan
Harta dan jiwa jadi taruhan

Kami bulatkan tekad
Melangkah di jalan dakwah
Jangan diimpikan permaidani merah
Ujian menerpa kami tak goyah

Bagai bongkah bata tersusun kukuh
Membentuk bangunan teguh
Nahnu ansarullah...
Nahnu ansarullah...
Nahnu ansarullah...
Nahnu ansarullah...


Kak Yong: Syukran jazilan buat Kak Teh dan Along Suraya atas bantuan kalian untuk penerusan tarbiyah Sakeena di bumi United Kingdom... Barakallah alaykum...

6 comments:

putera_asQalan said...

salam.sedihnye..

sy lg lama dgn k.kina. die first senior yg sy kenal..

moga pemergiannye menuntut ilmu Allah di bumi UK mendpt keberktan dr NYA.

[sedih]

Kak Yong said...

huhu...akk tak tau la cmne ms hntr dia kt KLIA hr jumaat nih...banjir lak KLIA tu karang...xpe la, kita doakn dia selamat dan berjaya dlm kembara mcari ilmu...

putera_asQalan said...

ameen..

sakeena said...

salam smua..

aie, k.keena dh komen pnjg lebar dlm entry "sakeena zahidah" tu...

k.yong, smoga ukhuwah kite kekal selamanya. walaupun knal akak skjp, start dr kbm iic. tp ssah bg sy jgk utk pergi sbb ukhuwah yg kite bina bersama-sama dgn adik-beradik usrah akak yg lain.. sy pasti ia akan berkekalan. insyaAllah. sbb akak la yg- yg pertama knalkn sy dgn kbm, mbuatkn sy knal dgn keluarga kbm yg lain, jim, adik-beradik usrah akak, dan prog2 ni smue. sbb tu sy percaye, stiap yg Allah tetapkn itu pasti ade hikmahnya. klau sy x msuk iic mungkn sy x jmpe insan2 spt korang ni kn... huhu..
perjlnan hidup sy slame ni mmg bnyk yg mgubah sy menjd dri sy skrg & smuanye krn dgn siapa org2 yg sy jumpa slame 20 thn sy hidup ni. thn ni 21, pasti bnyk lg yg sy akn lalui.. smuanye, Allah tetapkn. sy perlu yakin dan redha. jujur sy bgtau kak, sy bnyk sgt berubah dr siapa sy dlu. siapa sy yg org knal di tmpt sy jauh berbeza dr sy di sni pd hr ni. insyaAllah dgn hijrah sy utk ke sana nnt menjdkn sy seorg yg lbih menyerlah jauh dr yg biasa... hehehe...... InsyaAllah.

Kak Yong said...

Salam...
=) mengenali seorang yg bernama Sakeena Zahidah adalah antara anugerah Allah yang terindah...apatah lg Keena ank usrah akk yg ptama...manisnya ukhwah cukup terasa....=) stp manusia pastinya mlakukn penghijrahan...mga tahun ini lbh baik dr thn2 sblmnya...moga hijrah kita biar dlm situasi yg bbeza tp diberkatiNYA...Amiinn....nway, Sayang Keena selalu..i'm gonna miss u so much!

With Luv, Kak Yong

N.Hasanah said...

subhanAllah..time sy berblog hopping sy terjumpa entry ni..indah sungguh ukhwah jika dasarnya adlh krna Allah..moga kalian berdua d berkati =)

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers