Wednesday, August 5, 2009

Pesta Buku Selangor di PKNS Shah Alam!!!

Bermula dari 25 Julai hingga 3 Ogos yang lalu telah berlangsungnya Pesta Buku Selangor bertempat di PKNS Shah Alam (Bandar Anggerik). Dalam kesibukan bekerja dan berprogram, alhamdulillah ana berkesempatan untuk singgah dan shopping buku di Pesta Buku Selangor setelah terlepas peluang Pesta Buku Antarabangsa. Banyak juga buku-buku yang sempat ana borong (lebih dari dua, kira banyak la tu...). Nasib baiklah masa tu baru je dapat gaji, so bolehlah 'membeli dan membelah'.


Ini dia dua buku yang ana beli di Pesta Buku Shah Alam buah tangan dari Ustaz Abu Saif - Aku Terima Nikahnya 2: Bercinta Sampai Ke Syurga, dan Rindu Bau Pohon Tin. Buku Aku Terima Nikahnya (ATN) dah lama ana miliki. Sebenarnya ada kisah di sebalik buku ATN ni. Waktu Pesta Buku Antarabangsa tahun lepas, ana singgah di booth Galeri Ilmu dan staff kat situ sibuk promote buku ATN ni kat ana. Tapi masa tu ana jual mahal, tak pandang pun disebabkan tajuk buku tu macam lebih cenderung untuk kaum Adam. Dan waktu Iftar STADD tahun lepas, ana selak-selak ATN milik Alang Atie. Sempatlah baca dua tiga tajuk. You know what??? Terus jatuh hati dengan ATN. Time tu juga rasa nak serbu kedai buku nak pi beli. Rupa-rupanya buku ATN ni sesuai juga untuk individu yang terlibat dengan dunia pendidikan awal kanak-kanak, macam ana ni la...hahaha... Pengajaran yang ana dapat, DON'T JUDGE THE BOOK BY ITS COVER!!!

<---Tak sempat lagi baca kedua-dua buku ni--->



Buku seterusnya ialah buku Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok tulisan Prof. Dr. Muhd Kamil Ibrahim, Pengarah Kampus UiTM Johor yag diterbitkan oleh PTS Islamika. Buku ini bukan ana yang beli tapi kawan serumah ana yang beli. So, tumpang baca la. Disebabkan banyak sangat buku-buku yang menarik untuk dibeli, kami sepakat untuk membeli buku yang berbeza. Jadi boleh la kami saling tumpang membaca. Alhamdulillah ana dah habis baca buku ni. Buku yang sangat-sangat menarik! Buku yang mampu membuatkan hati ana bergetar hebat! Buku yang memaparkan perjalanan hidup penulis namun ianya bagaikan luahan rasa ana sendiri. Ana juga merasakan alangkah indahnya andai pemimpin negara kita membaca buku tulisan Prof. Dr. Muhd Kamil ini dan mengambil pengajaran darinya. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang kandungan buku Travelog Dakwah ni, sila dapatkan di pasaran.

<---Baru khatam buku ni tadi--->



Buku seterusnya ialah U-Turn Ke Jalan Lurus tulisan Ustaz Zul Ramli M. Razali terbitan Galeri Ilmu. Buku ni pun bukan ana yang beli. Tumpang baca kawan punya juga. Isi yang sangat-sangat bagus. Disampaikan dalam bentuk penceritaan dan santai. Banyak menampilkan contoh-contoh dan analogi yang mudah difahami. Terkandung juga banyak mutiara ilmu yang sangat berharga!

<---Hampir khatam baca buku ni, tinggal beberapa bab saja lagi--->



Buku seterusnya ialah buku yang sedang menunggu giliran untuk dibaca iaitu buku yang berjudul I Love You Too!!. Tengok tajuk rasa macam kelakar kan? Hahaha... Rasa macam tak sesuai je ana nak baca buku ni. Tapi tak kisah la, ilmu ni. Actually buku yang diterbitkan oleh Galeri Ilmu ni merupakan kompilasi dari tulisan-tulisan Hj. Bad yang diterbitkan setiap bulan dalam majalah ANIS. Ana selalu mengikuti tulisan Hj. Bad ni dalam majalah ANIS. Tulisannya mungkin agak santai dan sinis tapi itulah realiti dan hakikat dalam kehidupan masyarakat hari ini. Buku ini jadi lebih menarik lagi dengan ilustrasi kartun yang comel-comel belaka.... =) Bagi ana buku ni sesuai untuk dijadikan bahan bacaan tambahan di rumah.

<--- Sedang tunggu giliran untuk dibaca--->



Novel Islamik terbitan PTS ini yang berjudul Abu Bakar Sahabat Sejati merupakan salah satu hasil karya Abdul Latip Talib yang sering muncul dengan novel biografi kisah para sahabat. Antara karya Abdul Latip Talib yang pernah ana baca ialah Khalid Memburu Syahid. Novel Sejarah Islam yang sangat-sangat bagus untuk dijadikan koleksi buat si penggila novel (macam ana ni). Walaupun harganya agak mahal namun ia berbaloi untuk dimiliki jika dilihat dari aspek mutu karya dan kualiti kertas =).

<---Tunggu giliran juga--->



Buku terakhir yang sedang menanti giliran untuk dibaca ialah Rancang Hidup Rancang Wang tulisan HAMDY. Buku ni bukan dibeli di Pesta Buku Selangor tapi ana beli sewaktu Konvensyen Graduan Nasional '09 yang lalu. Ana sempat selak-selak buku ini dan kandungan buku ini lebih kurang dengan pengisian yang diberikan oleh saudara HAMDY sewaktu KGN '09 dan ana pasti buku ini pastinya dapat membantu ana dalam merancang hidup dan merancang kewangan. Almaklumlah, bila dah bekerja dan punya duit gaji sendiri perancangan kewangan harus dibuat dengan sebaik mungkin. Mana yang nak dibelanja, saving, infaq, bayar hutang lintah darat hahaha... Apa pun bagi yang belum memiliki buku ini, antum pasti tak rugi jika memilikinya.

<---Tunggu turn juga--->


Ada satu lagi buku yang dalam senarai menunggu untuk dibaca iaitu Sentuhan Papa, Belaian Mama terbitan Tinta Ori. Saje je beli buku ni sebab dalam buku ni banyak tips dan ilmu untuk mendidik anak-anak kecil. Almaklumlah sekarang ni ana dah ada 15 orang anak...hehehe...anak murid yang nakal-nakal belaka...tapi teacher dia lagi la nakal...


KY: Hujung minggu ni insyaallah akan berjaulah ke Kuantan, Pahang. Sekali lagi Allah aturkan sesuatu yang cukup indah. Setelah 3 tahun meninggalkan bumi Kuantan, akhirnya ana akan menjejakkan kaki kembali di sana...

2 comments:

-SZ- said...

Salam.. kak yong... beshnye bnyk nye buku2... huu... juz nk bgtau sy nye blog dah bertuka url ke : http://sakeenazahidah.blogspot.com/

[SHE] said...

salam keena...mmg geram sungguh tgk buku2 kt pesta buku hr tu...rs mcm nk borong semua je...hahaha...nasib baik dah dpt gaji time tuh...

The Rest of My Life...


Reben Kehidupanku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers